شناسهٔ خبر: 22114534 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشگاه بیرجند در فهرست موسسه های برتر دنیا قرار گرفت

بیرجند - ایرنا - رئیس دانشگاه بیرجند گفت: این دانشگاه در فهرست موسسه های برتر دنیا که توسط موسسه آموزش عالی تایمز در سال 2017 منتشر شده است، قرار گرفت و در سطح کشور نیز رتبه 15 را کسب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا خلیل خلیلی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: در رتبه بندی جهانی آموزش عالی (تایمز) موسسه های پیشرو دنیا در پنج حوزه چشم انداز جهانی، پژوهش، استنادها، آموزش و درآمدهای صنعتی بر پایه 13 شاخص ارزیابی می شود که در این فهرست نام 18 دانشگاه ایرانی منتشر شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دانشگاه بیرجند گفت: در بعد بین الملل امسال نخستین بار چهار دانشجوی تحصیلات تکمیلی خارجی در مقطع دکترا در این دانشگاه پذیرش شدند که توسط سازمان دانشجویی وزارت علوم حمایت مالی می شوند.
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در بعد بین الملل تعداد فرصت های مطالعه به ثبات رسید اظهار کرد: این در حالیست که در گذشته فرصت های مطالعه در دانشگاه صفر بوده است.
وی از حضور چهار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند برای تدریس در دانشگاه های خارج کشور خبر داد و گفت: علاوه بر این 2 مدرس از گروه زبان انگلیسی و مهندسی IT (فناوری اطلاعات) کرسی زبان فارسی در خارج از کشور را بر عهده دارند و 2 نفر در قالب برنامه تبادل دانشجو استاد اروپایی فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا خلیلی به تشکیل شورای هماهنگی مسایل فرهنگی استان در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در این زمینه یک یک جلسه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند و جلسه دیگری با حضور مجمع نمایندگان شورای اسلامی استانب برگزار و مسائل فرهنگی و موارد مربوط به شهر به تبادل نظر گذاشته شد.

** اختصاص 20 میلیارد تومان به 2 پروژه عمرانی دانشگاه
وی گفت: در بحث فعالیت های عمرانی 2 پروژه بزرگ دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده هنر با اختصاص 20 میلیارد تومان بودجه امسال به مرحله اجرا رسید که امید است در ادامه با تخصیص هایی که داده خواهد شد به سرانجام برسد.
وی خریداری خوابگاه دانشکده سرایان با ظرفیت 190 نفر و هزینه کرد 800 میلیون تومان را از دیگر پروژه های عمرانی دانشگاه دانست و گفت: همچنین پروژه های در حال ساخت درمانگاه دانشگاه و خوابگاه متاهلین بیرجند در قالب کمک های 500 میلیون تومانی افراد خیر و حامیان دانشگاه در حال انجام است.
رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: این 2 پروژه به صورت مشارکتی و 50 به 50 احداث خواهد شد و معادل مبلغ و مساحت اهدایی افراد خیر و حامیان، وزارت علوم در سازمان برنامه و بودجه حمایت مالی می کند تا پروژه تکمیل شود.
وی با اشاره به برنامه های پیش رو دانشگاه بیرجند یادآور شد: توصیه کیفی آموزشی به معنای افزایش دوره ها و تحصیلات تکمیلی در سطح کلان دانشگاه در قالب افق 20 ساله و برنامه ریزی پنج ساله تصویب و تحویل هیات امنا شد.
رئیس دانشگاه بیرجند افزود: در حال حاضر حدود 500 دانشجو در مقطع دکترا و بیش از سه هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به ورود دانشگاه بیرجند در زمینه پژوهشی مسائل کلان استان گفت: در این زمینه فراخوان داده شد تا برای مسائل کلان پژوهشی استان پروپزال داده شود که بودجه ای به این امر اختصاص یافت لذا به طرح های کوچک ورود پیدا نخواهیم کرد.
وی توسعه روابط بین الملل را یکی دیگر از برنامه های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: امسال با یکی از دانشگاه های اروپایی وارد تعامل شدیم که امید است سال آینده حداقل به سه دانشگاه افزایش یابد.
خلیلی از ورود دانشگاه بیرجند به پذیرش پسا دکترا خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 2 نفر در این حوزه مشغول پژوهش هستند و برنامه ریزی حداقل گسترش به پنج نفر است.
وی یادآور شد: در مجموعه دانشگاه خود را موظف می دانیم که مسائل و مشکلات استان را به صورت پژوهشی بررسی کنیم.

** بودجه پژوهشی دانشگاه ها بسیار کم است
به گفته خلیلی سال گذشته 595 مورد مقاله علمی پژوهشی داخلی، 60 مقاله در همایش های بین المللی خارجی، 741 مقاله در همایش های داخلی، 16 مقاله مشترک با دانمشندان خارجی، 20 مقاله تدوین، ترجمه و غیره توسط دانشگاه بیرجند منتشر یا ارایه شد.
وی در ارتباط با بودجه پژوهشی دانشگاه ها یادآور شد: برخلاف سال های قبل از 93 که یک تا سه درصد بودجه جاری و عمرانی به امر پژوهش اختصاص داشت اما سال 93 باین بودجه در قانون دیده نشد که برای اصلاح قانون اقدام شد.
رئیس دانشگاه بیرجند اضافه کرد: با اصلاح قانون هنوز بودجه پژوهشی به قوت قبل نبود و فقط یک درصد بودجه های جاری لحاظ شد، اکنون بودجه پژوهشی بسیار بسیار اندک است، که انتظار می رود برنامه ریزان کلان کشور این قانون را اصلاح کنند تا بخش پژوهش آنگونه که مدنظر راس نظام است محقق شود.

** پذیرش 2 هزار و 500 دانشجو در دانشگاه بیرجند
به گزارش ایرنا وی به پذیرش دانشجویان سال تحصیلی جاری اشاره کرد و افزود: در این زمینه در کلان کشور با کاهش تقاضا مواجه هستیم، که یکی از دلایل این مهم کاهش پیک جمعیتی و دلیل دوم گسترش بیش از حد دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی است.
خلیلی گفت: در مقطع کاردانی از 44 پذیرش 15 نفر ثبت نامی، مقطع کارشناسی ناپیوسته از 233 نفر پذیرش 123 نفر ثبت نامی، مقطع کارشناسی از 2 هزار و 516 پذیرش یک هزار و 653 نفر ثبت نامی، مقطع ارشد از یکهزار و 20 پذیرش 621 نفر ثبت نامی، مقطع دکتری از 123 پذیرش 104 نفر ثبت نامی داشتیه ایم.
وی مجموع دانشجویان ثبت نامی دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی جاری را بیش از 2 هزار و 500 نفر برشمرد و عنوان کرد: این آمار نهایی نیست و در تکممیل ظرفیت کم و زیاد خواهد شد.
وی بیان کرد: تمامی دانشجویان که در نوبت نخست قبول شدند در خوابگاه های دانشگاه اسکان داده شدند و دانشجوی ورودی نخست متقاضی خوابگاه نداریم.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: سال 95 بهترین سالی بود که 100 درصد بودجه دانشگاه اختصاص یافت، در سال جاری بودجه در حال پیگیری است تاکنون تخصیص امسال پایین تر از انتظار و رفع نیاز است و این مهم برای تمامی دانشگاه های کشور است.
وی مجموع اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند را 351 نفر دانست و اظهار کرد: در راستای ارتقای هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه بیرجند هم اکنون 19 نفر استاد تمام هستند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی

انتهای پیام /*

نظر شما