شناسهٔ خبر: 2204629 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلالی :تشکیل سرمایه در ایران متکی به درآمدهای دلارهای نفتی بوده است

تهران- ایرنا-رئیس مرکز پژوهش های مجلس به رشد اقتصادی بدون اتکا به درآمدهای نفتی اشاره کرد و افزود: تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران متکی به درآمدهای دلاری نفتی بوده و این پدیده مقاومت اقتصادی کشور را کاهش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،کاظم جلالی عصر یکشنبه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و در همایش ارائه جدول داده و ستانده گفت:یکی از نیاز های اقتصادی ایران هدف گذاری رشد اشتغال زایی غیر متکی به نفت بوده که به عنوان راهبرد توسعه اقتصادی مطرح می شود.

وی براینکه رشد اقتصادی باید همراه با ایجاد اشتغال باشد تاکید کرد و افزود: تا قبل از سال 90 میانگین رشد اقتصادی حدود 5 درصد بوده که البته این رشد کمک چندانی به مسئله بیکاری نکرد و ترکیب رشد اقتصادی در این دوره به گونه ای بود که از کیفیت لازم برای اشتغال زایی برخوردار نبود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: طی این سال ها هر یک درصد رشد اقتصادی به طور خالص کمتر از 30 هزار شغل ایجاد کرده است، در صورت تحقق رشد اقتصادی با کمیت و کیفیت این دوره در سال 1400 اقتصاد با حدود 5 میلیون بیکار مواجه خواهد بود.

جلالی به رشد اقتصادی بدون اتکا به درآمدهای نفتی اشاره کرد و افزود: مطالعات نشان می دهد تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران متکی به درآمدهای دلاری نفتی بوده است، این پدیده مقاومت اقتصادی کشور را کاهش داده که کار را برای رشد اقتصادی دشوار می کند.

وی ضرورت تحول نظام آماری را به عنوان شرط لازم برنامه ریزی توسعه اقتصادی دانست و گفت: تحقق این امر دشوار بدون اتکا به برنامه ریزی منسجم و همه جانبه و واقع گرایانه و مبتنی برمشارکت عمومی میسر نخواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:اولین موضوع در نظام آماری ارائه آمار شفاف به هنگام مبتنی برمفاهیم صحیح آماری و مستقل است که درحال حاضر مشکلات مهمی در این زمینه ها احساس می شود.

جلالی در ادامه به نظام آماری اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت های مرکز پژوهش ها به عنوان بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی کمک به ارتقا نظام آماری و مساعدت نظام برنامه ریزی کشور است؛ارتقا نظام آماری باید در هر سه سطح تهیه، انتشار و استفاده از آمار صورت گیرد.

وی ادامه داد:در زمینه تهیه آمار قبل از هرچیزی پیروی دستگاههای اجرایی و نهاد تخصصی آمار از استانداردهای صحیح آماری ضرورت دارد؛ بخصوص در حال حاضر دستگاههای اجرایی به عنوان نهاد تهیه آمارهای تخصصی از استانداردهای موجود آماری برای تهیه آمار استفاده نمی کنند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:در خصوص انتشار آمار بیشترین آشفتگی در نظام آماری کشور وجود دارد؛درمواردی به فاصله کمتر ازچند روز دو آمار درموردی موضوع واحد توسط دو نهاد منتشر می شود که برازنده نظام آماری نیست.

جلالی در پایان بر بهنگام سازی جدول داده – ستانده و رفع نیازهای کاربردی مرکز و مساعدت نظام آماری و برنامه ریزی تاکید کرد.

سیام **7261**1856

نظر شما