شناسهٔ خبر: 2204490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

تعداد بيکاران تا سال ???? به ? ميليون نفر مي‌رسد

صاحب‌خبر -

رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به اينکه با شيوه کنوني تا هفت سال آينده تعداد بيکاران به 5 ميليون نفر مي‌رسد گفت: بازي دولت‌ها با آمار مثل پوست خربزه زيرپايشان است.

به گزارش فارس، کاظم جلالي رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در مراسم ارائه «جدول داده - ستانده» اظهار داشت: يکي از نياز‌هاي اقتصادي ايران هدف‌گذاري رشد اشتغال‌زايي غير متکي به نفت بوده که به عنوان راهبرد توسعه اقتصادي مطرح مي‌شود.

وي با بيان اينکه رشد اقتصادي بايد همراه با ايجاد اشتغال باشد، گفت: تا قبل از سال 90 ميانگين رشد اقتصادي حدود 5 درصد بوده که البته اين رشد کمک چنداني به مسئله بيکاري نکرده است. ترکيب رشد در اين دوره به گونه‌اي بود که از کيفيت لازم براي اشتغال‌زايي برخوردار نبوده است.

رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس عنوان کرد: طي اين سال‌ها هر يک درصد رشد اقتصادي به طور خالص کمتر از 30 هزار شغل ايجاد کرده است، در صورت تحقق رشد اقتصادي با کميت و کيفيت اين دوره در سال 1400 اقتصاد با حدود 5 ميليون بيکار مواجه خواهد بود.

جلالي با اشاره به رشد اقتصادي بدون اتکا به درآمدهاي نفتي بيان نداشت: مطالعات نشان مي‌دهد تشکيل سرمايه در اقتصاد ايران متکي به درآمدهاي نفتي بوده است، اين پديده مقاومت اقتصادي کشور را کاهش داده که کار را براي رشد اقتصادي دشوار مي‌کند.

وي به ضرورت تحول آماري شرط لازم براي توسعه اقتصادي لازم دانست و گفت: تحقق امر دشوار فوق بدون اتکا به برنامه‌ريزي منسجم و همه جانبه و واقع‌گرايانه و مبتني بر مشارکت عمومي ميسر نخواهد بود.

اولين موضوع در نظام آماري ارائه آمار شفاف به هنگام مبتني بر مفاهيم صحيح آماري و مستقل است که در حال حاضر مشکلات مهمي در اين زمينه‌ها احساس مي‌شود. اخيراً سازمان بازرسي گزارشي ارائه کرد که اين آمارها همراه با اين مشکلات بوده است.

وي ادامه داد: سال 91 مرکز پژوهش‌ها نرخ رشد را منفي 3.5، مرکز آماري منفي 5.4 و بانک مرکزي منفي 5.8 گزارش کرده‌اند.

جلالي به سه سطح نظام و آماري اشاره کرد و گفت:تهيه آمار، انتشار آمار و استفاده از آمار بايد ارتقا يابد و اکنون در مورد رشد اقتصادي سال جاري مرکز آمار يک درصد و بانک مرکزي 4.6 درصد گزارش داد به همين دليل مي‌گوييم آمارها نبايد سياسي شود و چطور ممکن است که در باب يک موضوع مشخص دو آمار متفاوت در يک زمان در يک کشور وجود داشته باشد.

رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس گفت: اينکه بايد آمارها و نظام آماري بايد مستقيم باشد، به دليل اين است که دولت‌ها با آمار بازي مي‌کنند و بازي نيز مي‌خورند که مانند پوست خربزه زير پاي آنها است. وي ادامه داد:‌ بسياري از آمارها براي مردم قابل قبول نيست و آنها اين مباحث را در جامعه حس نمي‌کنند و شايد يکي از دلايل اينکه به سمت رسانه‌هاي بيگانه گرايش پيدا مي‌کنند همين آمارها و عدم لمس آن در جامعه مي‌باشد.

نظر شما