شناسهٔ خبر: 21526329 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با تسنیم:

۶۳ درصد کلاس‌های درس خراسان رضوی فاقد استاندارد لازم است

R41347/P41362/S6,1188/CT1

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان‌رضوی گفت: در حال حاضر متاسفانه ۶۳ درصد کلاس‌های درس خراسان‌رضوی فاقد استاندارد لازم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، با شروع فصل پائیز و آغاز سال تحصیلی جدید دغدغه‌هایی از جنس مقاوم‌سازی، نوسازی و تجهیز مدارس در استان پهناوری مانند خراسان رضوی یکی از مسائل مورد توجه کارشناسان بوده است.

در این میان نگرانی‌هایی جدی درباره لزوم احداث مدارس مقاوم، زیبا با رعایت استانداردهای ایمنی وجود دارد که متاسفانه علی‌رغم حضور خیرین و مشارکت‌های بالای مردمی در این زمینه هنوز برطرف نشده و هرچند گاهی شاهد حوادثی از قبلی فرو ریختن دیوار کلاس‌ها یا آتش سوزی  بوده‌ایم. در همین راستا با جاسم حسین‌پور مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: در حال حاضر چه میزان مدرسه‌ در معرض آسیب در استان وجود دارد که هنوز استانداردسازی نشده‌اند؟ این مدارس در چه مناطقی از استان بیشتر است؟

حسین پور:در سطح استان خراسان‌رضوی هم‌اکنون حدود 39 درصد کلاس‌ها با توجه به قدمت و سال ساخت و تغییرات مقررات و آیین‌نامه‌های ملی زلزله نیازمند مقاوم سازی بوده و 24 درصد کلاس‌ها نیز که در آنها مقاوم‌سازی مقرون به صرفه نبوده و یا امکان مقاوم سازی نیست که باید  نسبت به بازسازی آنها اقدام کرد.

تسنیم: سازمان متبوعه چه مکانیزمی جهت نظارت بر رعایت استانداردهای لازم در طراحی،ساخت و تجهیز مدارس دارد؟

حسین‌پور: اداره کل نوسازی مدارس استان به عنوان مجری ذی‌صلاح تمامی مراحل طراحی، نظارت و اجرای پروژه‌های آموزشی و پرورشی را برعهده داشتند و در این زمینه کارشناسان و مهندسان برابر آخرین دستورالعمل‌ها و مشخصات فنی و آئین‌نامه‌ها بر اجرای اصولی و استاندارد فضاهای آموزشی و پرورشی نظارت دارند.

تسنیم: سهم مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد مانند خیرین مدرسه‌ساز در تامین هزینه‌های استانداردسازی مدارس چگونه است؟

حسین‌پور: مدارس بسیاری در سطح استان توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده که از این لحاظ جزو استان‌های برتر هستیم به طوری که در آخرین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد تعهدات خیرین حدود 82 میلیارد تومان بوده است.

تسنیم: آمار عددی تعداد و هزینه انجام شده جهت مقاوم سازی مدارس استان در سال 96 و نسبت آن با اقدامات مشابه در سال 95 چگونه است؟

حسین پور: در مهرماه سال96 تعداد70 پروژه با 463کلاس درس و 54000مترمربع زیربنا باهزینه 48 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند که این آمار در مهر 95 تعداد 64 پروژه با 268 کلاس درس بوده است.

تسنیم: شرایط مدارس در حاشیه شهر مشهد چگونه است؟

حسین‌پور: با عنایت به لزوم محرومیت‌زدایی و توجه به رفع معضلات حاشیه شهر مشهد تعداد 9پروژه با 82 کلاس درس و زیربنایی بالغ بر 9000مترمربع در مهرماه سال 96 به بهره برداری می‌رسد.

گفت‌وگو از صادق عسکری

انتهای پیام/

نظر شما