شناسهٔ خبر: 21481744 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون وزیر ارشاد:

نمایشگاه کتاب امسال در تمام استان‌های کشور برگزار می‌شود

R41450/P1492/S6,72/CT11

معاون فرهنگی وزیر ارشاد بابیان اینکه ۷۸ درصد کتاب‌های تولیدی کشور در تهران منتشر می‌شود گفت: تیراژ کتاب در کشور شیب نزولی دارد و باید کتاب و کتاب‌خوانی و ویترین‌های عرضه کتاب رونق یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، محمد سلگی ظهر امروز در آئین گشایش یازدهمین نمایشگاه کتاب استان لرستان اظهار داشت: سال گذشته حدود 88 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد که در برخی رشته‌ها و شهرها تعداد تولیدات بیشتر است و حدود 78 درصد کتاب‌های تولیدی در تهران و حدود 25 درصد در دیگر استان‌های کشور بوده است.

وی بابیان اینکه استان لرستان باید سهم مناسب‌تری در تولید کتاب داشته باشد و تعداد آثار تولیدی را افزایش دهد نسبت به هرگونه حمایت و همکاری برای تولید کتاب در استان‌ها اعلام آمادگی کرد و افزود: یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمرکززدایی است و یکی از شعارهای وزیر ارشاد این بود که ایران، تهران نیست بر این اساس برپایی نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های مختلف کشور یکی از اقداماتی است که می‌تواند در تحقق این شعار مؤثر باشد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد بر حمایت از ناشران و کتاب‌فروشی‌های استان تأکید و بیان کرد: تولید کتاب در کشور نسبتاً مطلوب است و در مقایسه با کشورهای منطقه ایران به لحاظ تعداد عناوین در جایگاه بالایی قرار دارد اما در خصوص تیراژ کتاب دچار شیب نزولی هستیم و این می‌طلبد کتاب و کتاب‌خوانی و ویترین‌های عرضه کتاب را رونق دهیم بنابراین در سال‌های اخیر سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت از عرضه کتاب و تنوع ویترین‌های کتاب تمرکز پیداکرده است.

وی نمایشگاه کتاب خرم‌آباد را 334 نمایشگاه کتاب استانی وزارت فرهنگ و ارشاد در سال‌های اخیر اعلام کرد و گفت: در سال گذشته 29 نمایشگاه استانی برگزارشده و امسال تمام استان‌های کشور یک دوره نمایشگاه استانی خواهند داشت.

سلگی برپایی نمایشگاه استانی و حمایت از کتاب‌فروشی‌ها را از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا دانست و افزود: یکی از مشکلات همیشگی نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها شکایت کتاب‌فروشی‌ها به‌ویژه در ایام خاص فرصت فروش برای کتاب‌فروشی‌هاست که برای رفع این مشکل بن‌های تخفیف نمایشگاه در فروشگاه‌های سطح شهر قابل‌استفاده است و تمام کسانی که امکان استفاده از یارانه نمایشگاه رادارند می‌توانند از آن یارانه در فروشگاه‌های سطح شهر استفاده کنند.

وی با اشاره به مسئله حمایت از فروشگاه‌ها و اعطای تسهیلات به آن‌ها خاطرنشان کرد: سال‌هاست که فروشگاه‌های کتاب نوسازی و تجهیز نشده‌اند بنابراین از حدود دو ماه پیش بودجه قابل‌توجهی برای نوسازی، تجهیز و تأسیس فروشگاه‌ها اختصاص پیدا کرد و تاکنون که دو ماه از این طرح می‌گذرد کل این پروژه به استان‌ها اختصاص پیداکرده و به سمت تهران نرفته است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد برپایی طرح تابستانه و پاییزه و عیدانه و اعطای یارانه به فروشگاه‌های کتاب را زمینه‌ای برای رونق کتاب و کتاب‌خوانی دانست و تصریح کرد: کمیته خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درزمینهٔ خرید آثار ناشران همکاری دارد و اعلام آمادگی می‌کند تا کتاب‌های مناسب سطح استان از طریق بودجه‌های استانی و وزارتخانه خریداری شود.

به گفته وی طرح احیای تازه‌های کتاب اجرا می‌شود که در آن همچون گذشته حدود 50 نسخه از هر کتاب جدید الانتشار خریداری‌شده و برای استفاده به کتابخانه‌های کشور اهدا می‌شود.

سلگی در پایان یادآور شد: در نمایشگاه کتاب خرم‌آباد 400 ناشر 45 هزار و 200 عنوان کتاب را عرضه کرده‌اند و 29 برنامه جمعی نقد کتاب و نشست‌ها و میزگردها در این نمایشگاه دایر است.

انتهای پیام/

 

نظر شما