شناسهٔ خبر: 2132585 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

صاحب‌خبر -
با تقویت ارزش دلار و تولید بالای نفت در میادین نفت شیل آمریکا قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت و به مرز ۸۲ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، با تقویت ارزش دلار و تولید بالای نفت در میادین نفت شیل آمریکا که کاهش تولید در لیبی را جبران کرده است، نفت برنت امروز در نزدیکی ۸۲ دلار معامله شد که تنها اندکی بیش از پایین ترین قیمت ۴ سال اخیر بود که هفته گذشته به ثبت رسید. قیمت نفت از اواخر ماه ژوئن تاکنون حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است و اکنون تمامی نگاه ها به نشست ۲۷ نوامبر اوپک دوخته شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر پس از کاهش بیش از یک دلاری در جلسه قبل، امروز با ۳۰ سنت کاهش به ۸۲ دلار و ۴ سنت رسید. در معاملات اولیه امروز قیمت نفت برنت به ۸۱ دلار و ۸۷ سنت رسیده بود که فاصله چندانی با پایین ترین رقم از اکتبر ۲۰۱۰ تاکنون (۸۱ دلار و ۶۳ سنت) که هفته گذشته به ثبت رسید نداشت.
قراردادهای ماه دسامبر روز پنجشنبه منقضی می شود.

قیمت نفت برنت هفته گذشته برای هفتمین هفته متوالی کاهش یافت که طولانی ترین دوره کاهشی از اواخر سال ۲۰۰۲ تاکنون بود. یکی از دلایل کاهش قیمت ها افزایش تولید کشورهای غیرعضو اوپک و به خصوص آمریکاست. قیمت نفت خام آمریکا نیز که دیروز یک دلار و ۲۵ سنت کاهش یافته بود، امروز ۳۸ سنت دیگر کاهش یافت و به ۷۷ دلار و ۲ سنت رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، کاهش قیمت ها تاثیر ناچیزی بر میزان تولید نفت در امریکا داشته و تولید در میادین نفت شیل علائمی از کاهش را از خود نشان نمی دهد.

یوسوکه ستا، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «تولید کنندگان آمریکایی ممکن است سال آینده شروع به کاهش تولید خود کنند. اگر ما شاهد تایید این مسئله باشیم، قیمت ها ممکن است مجددا رونق بگیرند، اما تا زمانی که تولید کشورهای غیر عضو اوپک رو به افزایش است، بازار همچنان روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.»

نظر شما