شناسهٔ خبر: 2125334 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر نفت کویت:

اوپک تولید خود را کاهش نمی‌دهد

وزیر نفت کویت گفت: اوپک در نشست ماه جاری خود تولید جمعی نفت خود را کاهش نخواهد داد و قیمت‌های جهانی نفت هر زمان که تولید مازاد توسط بازار جذب شود، ثبات پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

وزیر نفت کویت گفت: اوپک در نشست ماه جاری خود تولید جمعی نفت خود را کاهش نخواهد داد و قیمت‌های جهانی نفت هر زمان که تولید مازاد توسط بازار جذب شود، ثبات پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آمار بلومبرگ سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت اوپک که حدود 40 درصد نفت جهان را تامین می‌کند، 27 نوامبر برای مذاکره درباره سیاست‌های عرضه نفت تشکیل جلسه خواهد داد.

این سازمان 12عضوی که هدف‌گذاری تولید آن 30 میلیون بشکه در روز است، در ماه اکتبر روزانه 30 میلیون و 974 هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.

علی‌العمر – وزیر نفت کویت – در کنفرانسی در زمینه‌ انرژی در ابوظبی امارات گفت: فکر نمی‌کنم هیچ‌گونه کاهشی در تولید اوپک رخ دهد. ما احساس می‌کنیم مساله قیمت‌ها هر زمانی که تولید مازاد نفت توسط بازار جذب شود متعادل خواهد شد.

بهای نفت در سال جاری به دلیل افزایش تولید نفت شیل در آمریکا روند نزولی پیدا کرده است.

عربستان و کویت به عنوان اعضای اوپک در برابر درخواست‌ها برای کاهش تولید مقاومت کرده‌اند در حالی که لیبی، ونزوئلا و اکوادور خواستار اقدامی در جهت جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

العمر افزود: کویت هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید نفت خود که قرار است تا سال 2020 به روزانه چهار میلیون بشکه در روز برسد، ندارد.

کویت در ماه اکتبر روزانه دو میلیون و 850 هزار بشکه نفت تولید کرد.

سهیل المزروعی – وزیر انرژی امارات عربی متحده – نیز در کنفرانس انرژی ابوظبی بدون اشاره به تصمیم اوپک در نشست ماه جاری در وین گفت: تصمیم این سازمان درباره تولید همه‌جانبه خواهد بود.

امارات و دیگر اعضای اوپک نسبت به عرضه جهانی نفت متعهد هستند و بازار نباید نگران باشد.

تحلیلگران درباره تصمیم اوپک در نشست 27 نوامبر دچار اختلاف‌نظر هستند، به‌طوری که 10 تن از 20 کارشناس در گفت‌وگو با بلومبرگ پیش‌بینی کردند این سازمان کاهش تولید خواهد داشت.

بانک‌های پاریباس، سوشیت جنرال و یو.بی.اس جزو موسساتی هستند که پیش‌بینی کردند اوپک تولید خود را در حدود 500 الی 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

عبدالله البدری دبیر اوپک گفت: این سازمان به دنبال یک قیمت معقول برای نفت است که تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را در کنار هم نگه دارد.

وی افزود: طی چهار سال گذشته همگان از قیمت‌های در محدوده 95 تا 110 دلار در هر بشکه واقعا راضی بودند. اوپک نمی‌خواهد قیمت‌ها آنقدر بالا باشد که به تقاضا لطمه بزند یا آنقدر پایین باشد که باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نفت شود.

بهای نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر با 42 سنت کاهش به 81 دلار و 92 سنت در هر بشکه رسیده است.

نفت برنت روز گذشته 1.3 درصد ارزش خود را از دست داد و به پایین‌ترین سطح از اکتبر 2010 رسید.

نفت سبک آمریکا نیز با 41 سنت کاهش 76 دلار و 99 سنت در هر بشکه معامله شد.

دبیر کل اوپک پیش‌تر گفته بود که بهای نفت در نیمه دوم سال آینده افزایش خواهد یافت، زیرا عرضه و تقاضا سقوط قیمت‌ها را توجیه نمی‌کند و قیمت‌ها آنقدر پایین آمده که سرمایه‌گذاری در تولید را تهدید می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما