شناسهٔ خبر: 2131418 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهاي هربشکه نفت خام برنت به 81 دلار نزديک شد

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / اقتصادی 1393/08/20
افزایش ارزش دلار آمریکا و افزایش تولید نفت شیست در آمریکا، تاثیر کاهش تولید نفت در لیبی را خنثی کرد و موجب شد بهای هربشکه نفت خام برنت امروز سه شنبه به زیر 82 دلار برسد که پایین ترین رقم در چهار سال اخیر محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، بهای هربشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر با یک دلار و 11 سنت کاهش به 81 دلار و 23 سنت رسید که پایین ترین قیمت از اکتبر 2010 تاکنون محسوب می شود. هربشکه نفت خام آمریکا نیز با 50 سنت کاهش 76 دلار و 90 سنت معامله شد.
امروز ارزش دلار آمریکا در مقابل ین به بالاترین سطح در هفت سال اخیر رسید و در برابر سبدی از ارزهای معتبر نیز دو دهم درصد افزایش یافت. افزایش ارزش دلار موجب مهار شدن تقاضا برای نفت و دیگر کالاهای اولیه شد که با دلار قیمت گذاری می شوند زیرا خرید این کالاها برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند گرانتر می شود.
نفت برنت از اواخر ژوئن تاکنون حدود سی درصد ارزش خود را به علت افزایش تولید کاهش تقاضای جهانی و وجود نداشتن نشانه ای از آمادگی اوپک برای کاهش تولید نفت در نشست 27 نوامبر از دست داده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز اعلام کرد کاهش قیمت نفت تاثیر قابل توجهی بر تولید نفت شیست در آمریکا نداشته است. به گفته یک کارشناس ژاپنی، ممکن است تولید کنندگان آمریکایی کاهش تولید نفت را از سال آینده آغاز کنند ولی اگر افزایش تولید در خارج از اوپک ادامه پیدا کند بازار به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.
104/ 146

نظر شما