شناسهٔ خبر: 209860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد؛

اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت جوایز صادراتی

تهران - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مشوق صادراتی و حمایت از صادرات مصنوعات صنعتی، کالاهای دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، ولی الله افخمی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه شورای عالی صادرات در سال 93 ، پرداخت جوایز صادراتی را از جمله موارد طرح شده در این جلسه برشمرد و افزود: با نهایی شدن این طرح در هیات دولت، مشوق های صادراتی پرداخت می شود.

وی با اعلام موافقت شورا در پرداخت 100 میلیارد تومان مشوق صادراتی افزود: پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سال 94 برای اعطای جوایز صادراتی، معادل شش درصد ارزش صادرات خدمات فنی ـ مهندسی و چهار درصد ارزش صدور مصنوعات صنعتی، مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام موافقت شورای عالی صادرات در رفع موانع صادراتی گفت: با اقدامات آتی، فرایندهای صادراتی روان تر و آسان تر می شود.



** رفع محدودیت از صادرات کالا

افخمی افزود: ایجاد محدودیت در صادرات کالا برخلاف قانون برنامه پنجم توسعه است و در این جلسه، رفع محدودیت از صادرات کالاهای صنعتی که ارز یارانه ای دریافت نمی کنند، مطرح و بررسی بیشتر این مسئله، به هیات دولت واگذار شد.



** صدور ضمانت نامه بانکی برای صادرکنندگان

رییس سازمان توسعه تجارت، مشکلات صدور ضمانت نامه بانکی برای صادرکنندگان خدمات فنی - مهندسی را از دیگر موارد مطرح شده در شورای عالی صادرات عنوان کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد برای تسهیل صدور ضمانت نامه های بانکی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی و روسای بانک مرکزی، بانک توسعه صادرات و صندوق توسعه ملی، جلسه ای تشکیل و راهکارهای ایشان، ظرف مدت یک ماه به هیات وزیران ارائه شود.



** مجوز خروج موقت ماشین آلات برای اجرای طرح های عمرانی

افخمی همچنین مشکلات طرح خروج موقت ماشین آلات عمرانی جهت اجرای پروژ ه های فنی ـ مهندسی در خارج از کشور را مورد دیگر مطرح شده در این جلسه خواند که با موافقت اعضا، صدور مجوز به کمیته ماده 19 واگذار شد.



** حقوق ورودی مواد اولیه کالاهای صادراتی

افخمی سپس گفت: در جلسه شورای عالی صادرات، تخصیص 60 میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به گمرک، برای تامین حقوق ورودی مواد اولیه به کار رفته در کالای صادراتی مورد بحث قرار گرفت و بررسی های بیشتر در این خصوص به معاونت راهبردی رییس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و وزارت اقتصاد و دارایی ارجاع داده شد.



** حذف فرایند اخذ گواهی استانداردبرای صدور کالا

به گفته افخمی، حذف فرایند دریافت گواهی استاندارد از کالاهایی که دارای نشان استاندارد هستند و صادرات بدون مانع این قبیل کالاها و افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار، از جمله پیشنهادات مورد موافقت در جلسه شورای عالی صادرات بود.

اقتصام (1) ** 1574**1594

نظر شما