شناسهٔ خبر: 19967377 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش

سریال ادامه‌دار توهین به اهالی رسانه، از «دولت» تا «سینما»/ وقتی مدعیان اخلاق قبیله گرایی می‌کنند

ظرف یک سال اخیر در دفعات متعدد، هجمه هایی از سوی مسئولین و هنرمندان به اهالی رسانه اتفاق افتاد. هجمه هایی که بالاخره کاسه صبر اهالی خبر را لبریز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ ظرف یک سال اخیر در دفعات متعدد، هجمه هایی از سوی مسئولین و هنرمندان به اهالی رسانه اتفاق افتاد. هجمه هایی که بالاخره کاسه صبر اهالی خبر را لبریز کرد.

 

توهین وزرای دولت یازدهم به خبرنگاران

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست هیئت دولت در واکنش به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص خبر مرجوعی بودن هواپیماهای خریداری شده توسط دولت با ادبیاتی زشت به او توهین کرد و با حمله به سوی او، میکروفن را از دستش کشید تا به طرف دیگری پرت کند.

 

آخوندی در پاسخ به پرسش این خبرنگار گفته بود: خبرنگار باید یک جو عقل داشته باشد!

 

 

انتشار تصاویر این بگومگو در فضای مجازی واکنش های بسیاری را همراه داشت و در حالی که همه منتظر عذرخواهی وزیر از این رفتار بی ادبانه بودند، او در نامه ای که با عنوان «توضیحات وزیر راه در خصوص برخورد با خبرنگار صدا و سیما» منتشر شد، توهین های دیگری که گویا در آرامش بعد از دعوا به ذهنش خطور کرده بود به خبرنگار مورد نظر حواله کرد.

 

آخوندی در نامه اش نوشت: «آنچه سینه من را تنگ می‌کند، و گاهی فریاد مرا به آسمان می‌برد، رویارویی با جریانی است که در برابر ملت ایستاده است.

 

جریانی که تخم ناامیدی می‌افشاند و در عین حالی که خود سهم اصلی را در ایجاد وضع نابسامان کنونی کشور دارد، در لباس یک مدعی تمام عیار ظاهر می‌شود. آنان که در جریان به یغما دادن ثروت ملت و آینده این نسل و نسل‌های بعدی یا مشارکت داشته‌اند و یا حامی بوده‌اند، اکنون هر تلاشی برای توسعه و ابادانی و بازگرداندن عزت ایرانیان را در هاله‌ای از شک و تردید و دودلی فرو می‌برند.

 

باور کنید که من بسیار صبورم لیکن با جریانی مواجهیم که جز لجاجت و عناد هیچ چیز ندارد. البته می‌پذیرم که باز باید صبورتر بود.»

 

در اقدام بعدی شاهد توهین وزیر بهداشت به خبرنگار روزنامه قدس بودیم. هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگار این رسانه گفت: روزنامه قدس یک روزنامه سیاسی شده از پول امام رضا خرج می‌کنند و سیاست‌هایش علیه امام رضا است و شما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید. آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنام کار کند.

 

بعد از این اتفاق ۵۰۰ نفر از خبرنگاران سراسر کشور با امضای نامه ای خواستار عذرخواهی این وزیر شدند اما هیچ واکنشی از سوی دولت و وزیر مربوطه نشان داده نشد.

 

توهین برخی از بازیگرها به خبرنگاران و منتقدان

توهین زشت لیلا اوتادی و بهروز افخمی در برنامه هفت

 لیلا اوتادی با حضور در برنامه سینمایی هفت در خصوص حضور در جمع خبرنگارها گفت: ما در ایران فقط ۵، ۶ خبرنگار خوب داریم بقیه نادان هستند! افخمی هم در ادامه تایید کرد: و خیلی هم بی تربیت هستند!

 

 

این اظهارات نیز واکنش های فراوانی به همراه داشت اما خانم بازیگر که از قضا در مصاحبه اش با کنایه به یکی از هنرمندان دیگر به «خانم کوچولی سینمای ایران و مافیایی که دارد» اشاره کرده بود حاضر به عذرخواهی بابت توهین زشت اش نشد.

 

برخی چهره های هنری دیگر اما جور این کار را کشیدند، سعید سهیلی گفته بود: او بازیگر ناپخته ای است که تجربه کافی ندارد و احتمالا بعد از برنامه متوجه اشتباهش شده است،‌نباید خیلی روی این موضوع زوم کنیم.

 

توهین لیلا حاتمی به خبرنگارهایی که از طرف تهیه کننده دعوت شده بودند

لیلا حاتمی نیز در پشت صحنه فیلم «رگ خواب»، جدیدترین اثر حمید نعمت الله در مواجهه با خبرنگارهایی که از سوی تهیه کننده فیلم دعوت شده بودند تا با سوپر استار فیلم مصاحبه کنند بدون هیچ توهینی یا برخورد زشتی که از سوی خبرنگارها انجام شود، عصبانی شد و با لحنی زشت شروع به توهین کرد.

 

 

او بعد از آن در نشست خبری جشنواره فیلم فجر در خصوص این برخورد گفت: من پشیمان نیستم و لازم میدانستم آن خبرنگارها را ادب کنم!!!

 

مانی حقیقی نیز در واکنش به این موضوع گویی که احساس کرده باشد از غافله توهین کنندگان عقب مانده در اقدامی کاملا غیر حرفه ای در اینستاگرامش نوشت: « لذت می برم از پاسخ لیلا حاتمی به سوال های احمقانه خبرنگاران دوزاری! »

 

توهین بهناز جعفری در نشست خبری سریال ماه رمضان

بهناز جعفری در نشست خبری سریال «زیر پای مادر» پس از آنکه با یک ساعت تاخیر در جلسه حاضر شده بود،‌ بدون آنکه مخاطب سوال خبرنگاران باشد در واکنش به پرسشی که از کارگردان شده بود به خبرنگار گفت: آقای خمار! چیزی بالا انداخته ای؟

 

او که با ناراحتی خبرنگاران مواجه شده بود شروع کرد به ادامه توهین هایش و به قدری توهین هایش زشت بود که کارگردان سریال مجبور شد با ورود به ماجرا او را آرام کند. جعفری نیز که با این برخورد مواجه شد، جلسه را ترک کرد.

 

 

انتشار ویدیوی این نشست موجب عصبانیت اهالی رسانه شد و با اقدام خوب مدیر روابط عمومی سریال همراه شد. «هادی داداشی» بلافاصله بعد از این نشست و به منظور حمایت از همکاران خبرنگارش از مسئولیت خود در سریال «زیر پای مادر» انصراف داد.

 

تهیه کننده اثر نیز ضمن موافقت با استعفای او از خبرنگاران حاضر در نشست عذرخواهی کرد.

 

حمایت رامبد جوان از بهناز جعفری و توهین به خبرنگارها

موج واکنش ها به نشست خبری سریال زیر پای مادر ادامه داشت که رامبد جوان در یک گفتگوی صوتی در واکنش به این نشست گفت: بدم نمی آید چیزی بگویم که بعضی جاهای خبرنگارها بسوزد!

 

 

او که به نظر می رسید حتی به خودش زحمت نداده تا ویدیوی کامل توهین های جعفری را تماشا کند، جمله اعتراضی یکی از خبرنگارها که در فضای متشنج آن نشست و در پاسخ به توهین های مکرر خانم بازیگر مطرح شده بود را دستمایه قرار داده و مدام با اشاره به آن خبرنگارها را مقصر این ماجرا جلوه داد. او در این خصوص حتی به یکی از هنرمندان قدیمی کشور نیز توهین کرد که با واکنش تعدادی از بازیگرها همراه بود.

 

برخورد جوان با این موضوع داستان را به یک دعوای جناحی شبیه کرده بود، تو گویی اهالی سینما پیغمبرانی هستند که هیچ کس حق ندارد خودش را در موفقیت آن ها سهیم بداند! انگار این ها قبیله ای هستند که از ازل تا ابد هنرمند و سوپر استار بوده اند و هیچ کس حتی مردم نقشی در موفقیت شان نداشته است! و خبرنگارها هم مزاحمانی هستند که سر راه آن ها قرار می گیرند  و مخل موفقیت های روز به روز آن ها هستند.

 

این نگاه متکبرانه از سوی رامبد جوان، مردی که این روزها با ساخت خندوانه داعیه دار «ترویج اخلاق مداری» در جامعه است پیش از این نیز در نشست های خبری دیده شده بود. او بر خلاف چهره خندانش در قاب خندوانه در نشست های خبری معمولا با چهره ای عبوس حاضر می شود، به طوری که در نشست خبری خندوانه رسانه ها تیتر زدند آقای خندوانه حتی لبخند هم نزد!

 

تشکیل کمپین «توهین به خبرنگارها ممنوع»

حجم توهین های یک سال اخیر به حدی زیاد بود که کاسه صبر خبرنگارها لبریز شد و نتیجه آن تاسیس کمپین اعتراض به این توهین اخیر و  امضای بیش از ۶۰۰ خبرنگار پای آن بود.

 

در این نامه اهالی رسانه ضمن اشاره به اینکه برای اهالی هنر احترام قائل هستند و دلشان می خواهد تعامل شان را با این قشر ادامه دهند، خواستار رسیدگی مسئولین به این وضع شدند.

 

این برخوردها با خبرنگاران در هیچ کجای دنیا نه تنها قابل پذیرش نیست بلکه برای مردم عجیب و ناراحت کننده است. توهین به خبرنگار در کشور مثل آمریکا فقط از فردی چون «دونالد ترامپ» بر می آید و موجی از اعتراضات مردمی را در پی خواهد داشت.

 

ترامپ در نشست خبری کاخ سفید با تحقیر یکی از خبرنگارها او را از نشست بیرون کرد که با وکنش های جهانی روبه رو شد و مردم او را فردی بی نزاکت خواندند.

 

رسانه های آمریکا نیز با انتشار نامه ای خواستار انتقاد پذیری او شده و از رفتارها نادرست او با اصحاب رسانه گله کردند.

 

رفتار حرفه ای سلبریتی های جهانی نیز در قبال خبرنگاران رسانه های رسمی بسیار قابل توجه است. آن ها در نشست های خبری، جشنواره ها و برنامه های تلویزیونی حاضر می شوند و با رفتاری کاملا دوستانه تعامل خود با رسانه ها را حفظ می کنند.

 

در مواردی حتی بیش از مسئولین نگران و دلسوز خبرنگاران کشورشان هستند. «تام هنکس» بازیگر شناخته شده هالیوودی که از طرفداران حزب دموکرات از دوره ریاست جمهوری جورج بوش بارها با هزینه شخصی اش اقدام به خرید دستگاه قهوه ساز برای خبرنگاران کرده بود.

 

 

او این دستگاه ها را در سالن نشست خبری کاخ سفید و صرفا برای استفاده اهالی رسانه قرار می دهد.

 

تام هنکس در این مورد می گوید: «پس از آنکه دستگاه قهوه ساز قدیمی را در سالن خبرنگاران دیدم تصمیم گرفتم برای تمجید از فعالیت‌های خبرنگاران به این شیوه به آن‌ها کمک کنم. من این اقدام را هم برای دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان انجام داده ام؛ آن خبرنگاران بینوا به قهوه احتیاج دارند.»

 

گفتنی است تام هنکس یکی از پر افتخارترین هنرپیشه های هالیوود است. او تا کنون جوایز معتبری همچون، اسکار، گلدن گلوپ، جایزه انجمن بازیگران فیلم و... را ازآن خود کرده و یکی از محبوب ترین چهره های مردم آمریکا است.

 

بد نیست هنرمندان کشور ما نیز جدای از الگو برداری های پوششی از هنرمندان خارجی و کپی کاری از فیلم های هالیوودی در آثارشان، کمی هم شیوه تعامل با اهالی رسانه را از آن ها یاد بگیرند!

 

 

نظر شما