شناسهٔ خبر: 1868053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پناهیان در هشتمین نشست هم‌اندیشی فعالان رسانه‌های دانشجویی:

جبران اشتباهات سیاسی مثل دور زدن در اتوبان است/ آیت‌الله مهدوی کنی الگوی سیاست ورزی سالم، صادقانه و با صلابت در انقلاب بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: جبران اشتباهات سیاسی مثل دور زدن در اتوبان است و باید مصافت زیادی برویم تا دوربرگردان پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» هشتمین نشست هم اندیشی فعالان رسانه های دانشجویی دانشگاه های استان تهران عصر امروز با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد.


پناهیان در ابتدای سخنان خود گفت: ما با واقعیتی به نام جامعه مواجه هستیم که نحوه اداره آن، تأثیرگذاری بر آن و وظیفه ما در قبال آن باید مورد توجه باشد ما باید وضع جامعه خود را ارزیابی کنیم همان طور که محاسبه نفس برای همه ما لازم است این محاسبه را برای جامعه هم باید به عمل آوریم.


وی با اشاره به اینکه باید به مسائل اجتماعی به شکل مستقل نگاه کرد اظهار داشت: در قرآن هم دستورات مجزای برای جامعه داده شده است شما حتما آیه 200 آل عمران را به همراه تفسیر آن در المیزان مطالعه کنید تفسیر المیزان ذیل این آیه یک بحث مفصل اجتماعی دارد که شما با این بخش متوجه می شوید چرا شهید مطهری گفت در صد سال آینده قدر تفسیر المیزان را خواهند دانست.


این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: یکی از جملات علامه طباطبایی ذیل تفسیر این آیه این است که اگر دیکتاتوری ودیکتاتورهای به جامعه خود ستم می کنند دمکراسی بدتر است چون به جهان بشریت ستم می کند اکنون این مسئله به عینه وجود دارد.


پناهیان در ادامه افزود: در این آیه خداوند به جامعه به صورت مجزا نگاه می کند و می فرماید یا ایهاالذین امنو اصبر و صابرو و رابطو. اصبرو یعنی ای کسانی که ایمان آوردید تک تک شما صبر کنید اما در ادامه اشاره می کند که اگر تک تک شما هم صبور باشید همه چیز درست نمی شود و باید به حقیقت جامعه توجه خاصی داشت. برای همین کلمه صابرو را می آورد و می فرماید با هم صبر کنید. خدا که می خواهد معنای صابرو را مشخص کند می فرماید رابطو؛ یعنی هم افزایی کنید و به یک جریان اجتماعی تبدیل شوید و قدرت هایتان را روی هم بگذارید.


وی افزود: این مسئله نشان می دهد باید به جامعه به عنوان پدیده ای غیر از فرد نگاه کنیم جامعه سازوکارهای خاص خود را دارد و سیاسی کاران نابکار حتی می توانند جامعه را با وجود اکثریت آدم های خوب به تباهی بکشند و از آنها به عنوان لشکریان بی جیرومواجب خود استفاده کنند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عرصه سیاست باید عرصه پاکی ها باشد خاطرنشان کرد: عرصه سیاست باید پاک تر از جایگاهی باشد که ما برای مربیان اخلاق قائل هستیم یک مربی اخلاق اگر اشتباه کند و دستورالعمل غلط بدهد این مسئله اثر بد دارد اما اثر بد آن چقدر است اگر یک معلمی اشتباه کند مردم دستورات زیاد درستی در ذهنشان دارند و مقدمات رفع مشکل پدید می آید اما خطاهای سیاسیون به سادگی قابل بیان نیست چون جامعه باید آرامش داشته باشد اگر هم بیان شود به سادگی قابل اثبات نیست و اگر قابل اثبات باشد به سادگی قابل جلوگیری نیست جبران اشتباهات سیاسی مثل دور زدن در اتوبان هاست و باید مصافت زیادی بروی تا دوربرگردان پیدا کنی.


پناهیان ابراز داشت: حساسیت اجتماع و سیاست ما را وادار می کند به دلایل اخلاقی، دینی، ملی و حقوق بشری نسبت به آن حساس باشیم ما باید این عرصه پیچیده را بشناسیم و به مردم هم آن را بشناسانیم ما باید بدانیم مدل های سیاست ورزی دیکتاتورها درجامعه چگونه بوده همچنین باید مدل سیاست ورزی اولیاء خدا را هم بشناسیم.


وی افزود: امیرالمومنین علی (ع) هم مورد اعتراض بود که شما شل حرکت می کنید و اقتدار ندارید هم مورد اعتراض بود که زیادی معتدلید و سختگیری می کنید باید معلوم شود این چه مدلی است که این واکنش ها را ایجاد می کند ما وقتی مدل های سیاست ورزی علی (ع) بیان می کنیم برخی از جوان ها باور نمی کنند چون متأسفانه این مدل ها حتی به گوش آنها نخورده است.


پناهیان گفت: عبدالله ابن ابید یکی از منافقین مدینه بود که سوره منافقین در مورد او نازل شد هنگامی که او مریض شد پسرش از پیامبر خواست به دیدن او برود پیامبر هم قبول کرد اما یک نفر از یاران پیامبر به ایشان اعتراض کرد هنگامی که رسول خدا بر بالین او حاضر شد پسرش تقاضا کرد که دعا کنید خدا پدرم را ببخشید پیامبر نیز برای او طلب استغفار نمود آن یار پیامبر دوباره اعتراض خود را مطرح کرد و گفت خداوند فرموده برای آنها استغفار نکن پیامبر پاسخ داد خدا فرموده اگر استغفار کنی من نمی بخشم اما من می توانم از خدا استغفار بخواهم هنگامی هم که این منافق مرد پسرش از رسول خدا خواست بر او نماز بخوانند ایشان هم نماز خواند اما ذکر خود را آهسته گفت آن فرد معترض اعتراض خود را شدیدتر بیان کرد و کار تقریبا به کتک کاری کشید رسول خدا فرمود تو که نشنیدی من چه چیزی سر جنازه گفتم این یک نوع سیاست ورزی است و پیامبر بزرگ ترین سیاست ورز جهان بشریت بود.


وی در ادامه افزود: یک بار هم رسول خدا حکم اعدام فردی را به جرم سیاسی اجتماعی صادر کرده بود اما او پنهان شده بود یک نفر با اصرار او را نزد رسول خدا آورد تا از او شفاعت کند رسول خدا ابتدا به حرف او گوش نکرد و مدت زمان طولانی درخواست خود را از پیامبر مطرح می کرد تااینکه بالاخره پیامبر او را بخشد اما به مردم روی کرد و گفت در آن فاصله ای که او از من بخشش می خواست چرا یکی از شما بلند نشدید تا او را اعدام کنید قاطعیت پیامبر را باید در کنار رحمت او و سختگیری های علی (ع) را باید در کنار سهل گیری های او قرار داد.


این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: متأسفانه الان شیوه های سیاست ورزی اولیاء برای مردم مشخص نیست و مردم نمی دانند تا انتظارتشان را با آن شیوه ها هماهنگ کنند و به همین دلیل ممکن است وظایفشان را تشخیص ندهند این مسائل باید در تمرین روزانه اطلاع رسانی و کار سیاسی در جامعه مورد توجه قرار گیرد اهالی رسانه باید در عرصه سیاست یک کتاب حل المسائل روزانه داشته باشند تا جامعه را راهنمایی کنند. و به این وسیله جامعه را از سیاست ورزی های مکارانه نجات دهند.


وی در رابطه با نقش رسانه در جامعه و فضای سیاسی خاطرنشان کرد: رسانه در اصلاح و رشد فضای سیاسی جامعه نقش اول را دارد رسانه ها می توانند عرصه سیاسی را به ابتذال بکشانند به طوری که کسانی که شأنشان از جامعه ما پایین تر است قدرت حضور در عرصه سیاست پیدا کنند یا می توانند کاری کنند که افراد شایسته وارد عرصه سیاست شوند.


پناهیان در ادامه اظهار داشت: ما باید الگوی به نام آیت الله مهدوی کنی را مطالعه کنیم و بدانیم چرا حضرت امام در باره ایشان فرمودند ما به ایشان ارادت داشتیم، داریم و خواهیم داشت یعنی در باره آینده ایشان هم نظر دادند ما باید ببنیم چرا آیت الله مهدوی کنی در اوج غربت بود ایشان یک فرد قابل مطالعه است و براساس اندیشه خود از ولایت فقیه پیروی می کرد حمایتش از مقام معظم رهبری نیز به خاطر تفکر سیاسی قدرتمند او بود.


پناهیان افزود: آیت الله مهدوی کنی یک فرد فوق العاده مقتدر و مستقل بود ایشان هنگامی که باندمهدی هاشمی در اصفهان مخالفان خود را ترور می کردند به عنوان وزیر کشور وارد اصفهان شد تا سروسامانی به اوضاع بدهد اما استاندار به استقبال او نیامد و ایشان مجبور شد به خانه فامیل دوست هایش برود. آیت الله مهدوی کنی یک شخصیت ناشناخته و یک الگوی سیاست ورزی سالم، صادقانه و با صلابت در انقلاب است که سابقه طولانی مبارزه قبل از انقلاب دارد و عملکرد او بعد از انقلاب نیز مشخص است.


وی اضافه کرد: بعضی دیدگاه های ایشان 20 سال بعد فهمیده می شود مثلا ایشان نه سال قبل از اوج گیری فعالیت های باند مهدی هاشمی درباره آنها اعلام خطر کرد اما بعد از نه سال آنها را دستگیر و اعدام کردند آیت الله کنی در اوج مظلومیت درست رفتار کرد و رفتار دفاعی هم نداشت رسانه ها می توانند کاری کنند که مردم از این افراد الگو بگیرند.


پناهیان گفت: شما باید به این نتیجه برسید که کارکرد رسانه دقیقا چیست و چگونه می تواند اثر مثبت داشته باشد همچنین باید آسیب های رسانه را هم بررسی کنید رسانه ها می توانند خفقانی ایجاد کنند که دیکتاتورها هم قدرت ایجاد چنین خفقانی را ندارند در زمان حاکمیت دولت اصلاحات جریانی به نام راست و چپ درست کردند و تا عناصر دلسوز که جزوهیچ کدام از این دسته بندی ها نبودند تکان می خوردند آنها می گفتند جزو آن طرف هستی نتیجه این شد که مشارکت در انتخابات در اواخر دولت اصلاحات کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرد و مشارکت سیاسی تبدیل به خفقان سیاسی شد.


این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: نقش دانشجو به عنوان یک عنصر آزاد و عدالت پیشه این است که در عرصه سیاست داوری کند دانشجوها نباید اجازه دهند عرصه سیاست سیاه شود برخی همه چیز را به «ما» و «شما» تبدیل می کنند اما دانشجو می تواند در این فضای سیاسی آرامش و شفافیت ایجاد کند با ادبیاتی که حداقل سوءتفاهم در آن باشد نفرین به کسانی که سوءتفاهم ها را در جامعه افزایش می دهد کسی که خودش خوبی نداشته باشد زیادی به بدی دیگران کار دارد و سعی می کند سوءتفاهم ها را اضافه کند دانشجویان باید در آرامش سیاسی داوری کنند که کدام سخن سیاسی ثواب و قول صبی است و کدام نیست.


وی بااشاره به فعالیت های سیاسی طلاب گفت: متأسفانه طلاب در حوزه ها مانند دانشجویان فعالیت سیاسی ندارند البته فهم سیاسی دارند اما نفس پویایی جوان در حوزه و دانشگاه مطلوب است و باید این فعالیت ها در حوزه ها رواج پیدا کند به این مسئله هم توجه داشته باشید که اگر جوانان دلسوز به دنبال اصلاح فضای سیاسی باشند از سوی برخی جریان ها تضعیف و تهدید می شوند اما نباید بترسند فضای مطبوعات ما الان باندی و جناحی است گروهی اسم خود را اصلاح طلب گذاشتند و بقیه جامعه را اصولگرا نامیدند و گفتند هر کس حرفی غیر از آنها بزند در گروه مقابل است آنها اسم اساتید جنگ روانی خود را تئوریسین های این جبهه می گذاشتند.


پناهیان در ادامه افزود: هر جریان سیاسی اگر خواست با جریان دیگری انشعاب داشته باشد شما باید بپرسید که تفاوت شما در چیست شما اگر بخواهید وضع سیاسی را اصلاح کنیدخودتان مظلوم واقع خواهید شد همان گونه که آیت الله کنی مظلوم واقع شد و می خواستند او را یکی از مظاهر اسلام امریکایی و ضدیت با ولایت فقیه معرفی کنند.


وی خطاب به دانشجویان گفت: شما با حریت تمام منصفانه نقد و پرسشگری کنیدو با امکانات فراوان رسانه ای که در اختیار دارید صدا خود را به گوش مردم برسانید اگر این رسالت تاریخی خود را به خوبی انجام دهید آینده روشنی در انتظار ما خواهد بود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص عزاداری های سیدالشهدا بیان داشت: هر چه امام خمینی در اوایل انقلاب در باره عزاداری امام حسین (ع) بیان می کردند امروز شما به عینا می بینید سخنرانی اول امام در سال 58 درباره اهمیت عزاداری بود ایشان می خواستند مطالبی را بیان کنند که توضیحش دشوار بود اما اکنون بعد از دفاع مقدس و جریانات منطقه تازه می فهمیم امام چه می گفت شما هم برای درک عزداری اباعبدالله ابتداباید به سخنان امام مراجعه کنید.


وی اضافه کرد: امام در سخنرانی خود به دسته های عزاداری و نقش آنها در حفظ مکتب اشاره کردند و گفتند اگر این دسته ها نباشد مکتب باقی نمی ماند دسته های عزاداری خودشان یک تظاهرات سیاسی هستند اما امروز بسیاری از هیئت ها به خیابان نمی آیند و در محیط های سربسته جلسه می گیرند اما باید این دسته ها را احیا کرد دسته های عزاداری دانشجویان که روز اربعین برای تسلیت نزد مقام معظم رهبری می روند سنت زیبایی است که خیلی معنا دارد.


پناهیان خاطرنشان کرد: عزاداری اباعبدالله دو نوع دشمن پیدا کرده است یک عده می گویند هر که عزاداری کند کافر است اینها ایادی استکبار هستند یک عده هم هنگامی که بچه های ما در دفاع مقدس به شهادت می رسیدند ابراز علاقه ای به اباعبدالله ونجات حرم ایشان از دست صدام نمی کردند اما الان عزادار شش آتشه شده اند و عزادارانی که اهل استبکارستیزی هستند تکفیر می کنند این دشمنان درست شدند تا عزاداری سیدالشهدا را مخدوش کنند چرا رسانه ها از تظاهرات 20 میلیونی اربعین حرفی نمی زنند آیا آنها قدرت دارند جلوی میل عارفانه به امام حسین (ع) را بگیرند.


وی با بیان اینکه باید به نقش عزاداری امام حسین در بیداری فطرت ها و کشورها بیشتر توجه کرد اظهار داشت: نباید اشک ریختن برای امام حسین به تخلیه احساسات تعبیر شود این اشک ریختن ناشی از یک معرفت عمیق است و این نگاه عمیق باعث افزایش سطح معرفتی عزاداری ها می شود وقتی شما عزاداری امام حسین را دقیق گوش می دهید جلوی بسیاری از انحراف ها گرفته می شود.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: برخی دانشجویان اهل سنت ممکن است ناآگاه باشد و فکر کنند امام حسین (ع) فقط برای شیعیان است به آنها بگوید این طور نیست و یزید پس از کشتن امام حسین (ع) واقعه حر را در مدینه که اهالی آن شیعه نبودند رقم زد یزید بیشتر از سنی ها خورد تا از شیعیان این وقایع را برای بچه های اهل سنت توضیح دهید و آنها را دعوت کنید تا در مجالس عزاداری شرکت کنند گریه کردن برای شهید رسم رسول خداست که برای حضرت همزه گریه کرد این بهترین فرصت برای انجام یک گفتگوی عالمانه است جهان از طریق اینترنت در اختیار شماست به قدری از آن استفاده کنید که بتوانید جهان را تحت تأثیر قرار دهید آن قدر که آن قطع کنند و بگویند ما می خواستیم جهان را بگیریم اما شما این کار را کردید.
 

نظر شما