شناسهٔ خبر: 18313408 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر اخراجی کره شمالی، مالزی را ترک کرد/ اقدام متقابل پیونگ یانگ

کوالالامپور – ایرنا- سفیر کره شمالی در مالزی که روز شنبه به عنوان 'عنصر نامطلوب' شناخته شد، عصر دوشنبه کوالالامپور پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا را ترک کرد تا به کشورش بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه مالزی 'کانگ چول' سفیر کره شمالی در کوالالامپور را اخراج و 48 ساعت به وی فرصت داده بود این کشور را ترک کند.
وزارت امور خارجه مالزی روز شنبه در بیانیه ای بلندپایه ترین دیپلمات کره شمالی در این کشور را به دلیل آنچه که در جریان رسیدگی به پرونده قتل 'کیم جونگ نام' رخ داد، 'عنصر نامطلوب' خواند.
'عنصر نامطلوب' اصطلاحی در حقوق بین ‌الملل بوده که ممکن است از سوی دولتی درباره شهروندان دیگر دولت‌ها و به ویژه دیپلمات‌ ها به کار رود. فردی که عنصر نامطلوب شناخته شده ‌است حق ورود یا اقامت در کشور پذیرنده را ندارد. دولت پذیرنده بدون نیاز به تعقیب قضایی و محاکمه می ‌تواند عنصری را که نامطلوب شناخته از کشور اخراج کند. این امر به ویژه در باره دیپلمات‌ها که مصونیت دیپلماتیک دارند، صورت می‌ گیرد.
وی پیش از پرواز از فرودگاه کوالالامپور به سمت چین، گفت که تصمیم دولت مالزی به روابط دو جانبه 40 ساله دو کشور آسیب می زند.
تارنمای روزنامه 'نیو استریت تمایز' اعلام کرد کره شمالی نیز سفیر مالزی در پیونگ یانگ را 'عنصر نامطلوب خوانده و 48 ساعت مهلت داده است این کشور را ترک کند.
'کانگ چول' سفیر کره شمالی روز شنبه به دعوت وزارت خارجه مالزی برای دیدار با 'راجا انوشیروان زین العابدین' معاون دبیر کل در امور دوجانبه پاسخ نداده بود.
این احضار پس از آن انجام شد که وزارت امور خارجه مالزی پس از گفت وگویی با تیمی از دیپلمات های کره شمالی در روزه اول مارس (11 اسفند) خواستار عذرخواهی 'کانگ چول' از این وزارتخانه شده بود.
به گفته 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی، از 'کانگ چول' خواسته شده بود تا ساعت 10 صبح همان روز عذرخواهی رسمی خود را ارائه کند، اما تا چهار ساعت بعد که وی برای بار دیگر احضار شد، اقدام در این خصوص انجام نداده بود.
'کانگ چول' 64 ساله از سال 2014 به عنوان سفیر کره شمالی در مالزی منصوب شد و این نخستین ماموریت وی به عنوان سفیر کامل بوده است.
وی پیشتر از سال 2010 تا 2014 دبیر کل وزارت امور خارجه کره شمالی بوده و 11 سال پیش از آن نیز هدایت بخش پژوهش این وزارتخانه را بر عهده داشته است.
'کانگ چول' در فاصله سال های 1995 تا 1999 کنسول کره شمالی در اتیوپی، در فاصله سال های 1985 تا 1990 دبیر اول سفارت این کشور در سومالی و از سال 1977 تا 1981 نیز کاردار سفارت در سومالی بوده است.
بر اساس برخی اخبار، وی ساعت 18 و 25 دقیقه دوشنبه با پرواز 'ام.اچ 360' خطوط هوایی مالزی خاک این کشور را به مقصد پکن پایتخت چین ترک کرد.
وزارت خارجه کره شمالی پس از اینکه سفیرش در کوالالامپورخاک مالزی را ترک کرد، از اخراج سفیر مالزی به عنوان 'عنصر نامطلوب' خبر داد.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*

نظر شما