شناسهٔ خبر: 18290214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر کره شمالی در مالزی به عنوان عنصر نامطلوب اخراج شد

کوالالامپور – ایرنا - 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی، 'کانگ چول' سفیر کره شمالی در کوالالامپور را عنصر نامطلوب تشخیص داد و از او خواست طی 48 ساعت این کشور را ترک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه مالزی شنبه شب در بیانیه ای تصریح کرد: این وزارتخانه در پیامی دیپلماتیک به سفارت کره شمالی، 'کانگ چول' را عنصر نامطلوب تشخیص داده است.
وزیر امور خارجه مالزی اعلام کرد انتظار می رود سفیر کره شمالی در کوالالامپور طی 48 ساعت از زمان نشستی که ساعت 18 شنبه شب برگزار شد مالزی را ترک کند.
'عنصر نامطلوب' اصطلاحی در حقوق بین ‌الملل بوده که ممکن است از سوی دولتی درباره شهروندان دیگر دولت‌ها و به ویژه دیپلمات‌ ها به کار رود. فردی که عنصر نامطلوب شناخته شده ‌است حق ورود یا اقامت در کشور پذیرنده را ندارد. دولت پذیرنده بدون نیاز به تعقیب قضایی و محاکمه می ‌تواند عنصری را که نامطلوب شناخته از کشور اخراج کند. این امر به ویژه درباره دیپلمات‌ها که مصونیت دیپلماتیک دارند، صورت می‌ گیرد.
وزارت خارجه مالزی، سفیر کره شمالی را در ارتباط با قتل 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کره شمالی، عنصر نامطلوب تشخیص داد و وی را از کوالالامپور اخراج کرد.
'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی اعلام کرد که سه شنبه گذشته مقامات این وزارتخانه با هیاتی عالی رتبه از کره شمالی دیدار کرده اند.
در این جلسه، دولت مالزی خواستار عذرخواهی کتبی کره شمالی به دلیل اتهام هایی شد که اخیرا سفیرش در کوالالامپور به مالزی وارد کرده است.
وی گفت که هیات کره شمالی مطلع شد در صورت عدم پاسخ تا ساعت 22 آن روز، دولت مالزی اقداماتی را برای حفاظت از منافع خود به بهترین وجه انجام می دهد.
با افزایش تنش سیاسی بین مالزی و کره شمالی، یک مقام ارشد مالزی روز شنبه گذشته گفته بود که سفیر پیونگ یانگ در کوالالامپور 'کارت زرد' گرفته است و در صورتی که وی ادعاهای بی پایه خود را تکرار کند، با دریافت کارت قرمز به عنوان 'عنصر نامطلوب' اخراج می شود.
تنش در مناسبات دو کشور از آنجا کلید خورد که کره شمالی کالبد شکافی جسد 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کشورش را که در فرودگاه کوالالامپور ترور شد بر نتابید و مالزی سفیر کره شمالی را به دنبال اظهاراتی که نشان می داد این کشور جنوب شرق آسیا را متهم به همدستی با کره جنوبی می کند، به وزارت خارجه احضار کرد.
اتهاماتی که 'کانگ چول' سفیر کره شمالی پس از مرگ 'کیم جونگ نام' علیه مالزی مطرح کرد در نهایت باعث شد 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی هفته گذشته با موضعگیری در قبال این قبیل اتهامات، سفیر کره شمالی را فردی 'توهمی' بخواند و به وی 'اهمیت اعتماد به دولت مالزی' را یادآوری کند.
سفیر کره شمالی در کوالالامپور پیش از این تحقیقات مالزی را با این عنوان که مملو از 'نقاط خالی و نتاقض' است محکوم کرده و مقامات مالزی را به تبانی با دشمنان پیونگ یانگ متهم کرده بود.
در جریان قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی تاکنون دو زن ویتنامی و اندونزیایی به عنوان متهم اصلی این پرونده دستگیر شده اند و دولت مالزی تاکید دارد این افراد تا پایان دادگاه و بررسی قتل، آزاد نمی شوند و به همین خاطر درخواست کره شمالی را برای آزادی آنها رد کرد.
'سیتی عایشه' 25 ساله از اندونزی و 'دوآن تی هیونگ' 28 ساله از ویتنام که روز چهارشنبه 11 اسفند ماه جاری در دادگاه بدوی 'سپانگ' مالزی حضور یافتند، همراه با چهار شهروند کره شمالی که روز 13 فوریه خاک مالزی را ترک کرده اند، متهم به ارتکاب قتل هستند.
یک تبعه دیگر کره شمالی و یک شهروند مالزی نیز در این ارتباط دستگیر شده اند.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*

نظر شما