شناسهٔ خبر: 1761313 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

زمین لرزه ۵ ریشتری در آبدانان با ۱۹زخمی

زلزله ای به بزرگی ۵ و ۶ دهم ریشتر بخش مورموری آبدانان را لرزاند، زلزله دیگری به قدرت ۴ و ۳ دهم ریشتر این بخش را برای دومین بار متوالی لرزاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه طلاع رسانی شبکه خبر، بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت 17 و5 دقیقه عصر امروز زلزله ای به بزرگی 5 و 6 دهم ریشتر مورموری آبدانان را لرزاند و حدود 10 دقیقه بعد ساعت 17 و 15 دقیقه زلزله دیگری به قدرت 4و 3 دهم ریشتر این بخش را برای دومین بار متوالی لرزاند .
فرماندار آبدانان گفت : 16 نفر در اثر وقوع این زمین لرزه شدید زخمی شد و هیچ گزارشی مبنی بر تلفات انسانی دریافت نشده است .

مجید عسگری در مصاحبه اختصاصی با ایرنا ادامه داد: زمین لرزه عصر امروز همچنین سبب ریزش کوه و بسته شدن جاده در دو مسیر آبدانان به بخش مورموری و دشت عباس به مورموری شد که با تلاش دستگاه های اجرایی مرتبط فوری پاکسازی و بازگشایی شد.

عسگری افزود: بررسی میزان خسارت و آسیب های ناشی از زمین لرزه پس از وقوع این پدیده با شتاب آغاز شد و نیروهای ارزیاب فوری به منطقه اعزام شدند و اکنون در حال برآورد زیان های احتمالی هستند.

وی یادآور شد: نتیجه بررسی ها و میزان دقیق خسارت و آسیب های ناشی از این زمین لرزه در مناطق شهری و روستایی شهرستان آبدانان پس از دریافت جمع بندی اعلام خواهد شد.

در همین حال  معاون عمرانی استاندار ایلام اعلام کرد : بر اثر وقوع  این دو زمین لرزه قوی 19 نفر زخمی شدند.

"پولادی " در گفت و گو با بخش خبری ساعت 18 شبکه ایلام افزود: 10 نفر از  زخمی های این حادثه از جمله 4 دانش آموز از ساکنان مورموری بودند.

وی با بیان این که جراحت این افراد جزئی بوده و درمان آنها آغاز شد،  تاکید کرد: دانش آموزان در حین خروج از مدرسه به علت شلوغی دچار جراحت جزئی شدند.

پولادی با بیان این که پنج نفر از زخمی ها نیز از ساکنان دشت عباس بودند که به طور جزیی دچار مصدومیت شده و از سوی گروه های درمانی  تحت مداوا قرار گرفتند، افزود: چهار نفر نیز بر اثر رانش کوه در جاده ارتباطی موموری - دشت عباس مصدوم شدند.

به گفته وی مسوولان مدیریت بحران در شهرستان های دهلران و آبدانان در محل وقوع زمین لرزه حضور یافته و بررسی خسارات احتمالی را  آغاز کردند. 

زمین لرزه ایلام

معاون استاندار ایلام به مردم آبدانان به ویژه ساکنان بخش مورموری توصیه کرد: با حفظ آرامش و خونسردی با توجه به وقوع چند زمین لرزه در امروز،  امشب را در خارج از منازل  سپری کنند تا در صورت وقوع زلزله احتمالی خسارت نبینند.

آبدانان از جمله بخش 10 هزار نفری مورموری در فاصله 205 کیلومتری جنوب خاوری ایلام از اواخر مرداد ماه تاکنون به کانون زمین لرزه و پس لرزه تبدیل شده است. 

بر پایه اعلام پایگاه لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران،  در این مدت شهرستان آبدانان بیش از سه هزار بار شاهد وقوع زمین لرزه های خفیف و شدید بوده است. 

زمین لرزه های دو ماه گذشته این منطقه با وجود زخمی کردن بیش از 500 نفر و وارد آوردن هزار میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف اقتصادی و زیرساختی شهرستان آبدانان هیچ کشته و تلفات نداشته است. 

شهرستان آبدانان در جنوب خاوری استان ایلام 65 هزار نفر جمعیت دارد.

 

نظر شما