شناسهٔ خبر: 17241454 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران خبر داد:

کارگروه برخورد با تکثیر غیرقانونی کتاب تشکیل شد

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت:کارگروه برخورد با تکثیر غیرقانونی در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مستقر شده است. مدیر اداره کتاب، مدیر اداره چاپ، مدیر حقوقی وزارت ارشاد و رئیس اتحادیه اعضاء این کار گروه هستند، همچنین همکاری تعدادی کارشناس پیش‌بینی شده است تا مباحث حقوقی و قانونی ماجرا را به صورت فوری پیگیری کنند.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تفاهم‌نامه‌ای با موضوع مقابله با جریان تکثیر و عرضه غیرقانونی آثار پدیدآورندگان و ناشران به روش‌های چاپی، الکترونیکی، صوتی، نرم‌افزاری چندرسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی امضاء کردند.
 
خبرنگار «ایبنا» به منظور آگاهی از کم و کیف این تفاهم‌نامه با محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت‌وگو کرد.
 
آموزگار درباره این‌که «آیا برای برخورد با متخلفان حوزه قاچاق کتاب راهکارهای قانونی و حقوقی اندیشیده شده است؟» گفت: آن‌چه که اهمیت دارد این است که قبح ماجرا (قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب) دیده شود این مهم بدون تردید به فرهنگ‌سازی نیاز دارد؛ اتفاقاً یکی از مفاد تفاهم‌نامه حول و حوش این موضوع است که مجموعه اقداماتی انجام شود تا فردی کتاب دیگری را به صورت غیرقانونی منتشر نکند و فردی، کتابی که به صورت غیرقانونی منتشر شده است را به فروش نرساند و از سوی دیگر، مردم کتابی که به این شیوه نادرست منتشر شده است، خریداری نکنند.
 
وی ادامه داد: طبیعی است که برای تحقق این هدف، باید یک کار عمیق و ریشه‌ای انجام شود تا چیزی شبیه به اقدامی که سینمای ایران برای تکثیر غیرقانونی انجام داد، صورت بگیرد. یعنی مردم را دعوت کنند تا قبح این ماجرا را ببینند و از خرید نسخه‌های کپی خودداری کنند؛ این مهم کار درازمدت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران است که در کارگروهی که به موجب امضای این تفاهمنامه تشکیل شده است، در اولویت قرار دارد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: دبیرخانه این کارگروه در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مستقر است و اعضای آن را مدیرکل اداره کتاب، مدیرکل اداره چاپ، مدیرکل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس اتحادیه تشکیل می‌دهند. در این کارگروه تعدادی کارشناس پیش‌بینی شده است تا مباحث حقوقی و قانونی ماجرا را به صورت فوری و آنی پیگیری کنند.
 
آموزگار توضیح داد: پیگیری این موضوع به لحاظ حقوقی، برای ناشران متضرر دشوار است و بار مالی زیادی را تحمیل می‌کند بنابراین باید این کار به صورت جمعی انجام شود. در این راستا اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای خود این مسئولیت را قائل است که مجموعه اقدامات را از این حیث ماجرا انجام دهد. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با امضای این تفاهم‌نامه نشان داد که برای حل این معضل اراده جدی دارد. امیدوارم مجموعه این اقدامات به نتیجه برسند.
 
وی ادامه داد: از طرفی، هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و قوه قضائیه انجام شده است تا با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همکاری‌های لازم را برای برخورد با متخلفان داشته باشند. همچنین در این فاصله، مجموعه اقدامات از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انجام شده است و آن، شناسایی افرادی است که به عرضه غیرقانونی کتاب‌ها مبادرت می‌ورزند. پرونده این افراد در دست بررسی است.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این پرسش که «آیا برآورد مالی از خسارت‌هایی که ناشران در این زمینه متضرر شده‌اند، در دست دارید؟» گفت: در این زمینه بنا به دلایلی اعم از پیگیر نبودن بسیاری از ناشران متضرر به دلیل این‌که امیدی برای رفع معضل نداشتند، اطلاعات کافی در دست نیست. بنابراین برآورد دقیقی وجود ندارد. اما آن‌چه که مسلم است کتاب‌هایی که با اقبال عمومی و با تیراژ بالا مواجه می‌شوند بیشتر در معرض این دستبرد قرار می‌گیرند. از این اقدام دو نتیجه حاصل می‌شود؛ نخست، قوانین نشر که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود، مورد هدف قرار می‌گیرند و دوم، این‌که به حقوق ناشران و پدیدآورندگان آسیب جدی وارد می‌‌‌شود.
 
آموزگار در پاسخ به این پرسش که «آیا فهرستی از ناشران متضرر در دست دارید؟» بیان کرد: خیر. کارگروهی که در راستای امضای این تفاهم‌نامه تشکیل شده است، بدون تردید اسامی این ناشران را شناسایی خواهد کرد و نتایج را اطلاع‌رسانی می‌کند.

نظر شما