شناسهٔ خبر: 16607195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مهم‌ترین مطالبات اهالی قلم و نشر / 2

آموزگار: اراده قاطعی در سازمان تأمین اجتماعی برای حل مشکلات ناشران و کتابفروشان دیده‌نمی‌شود

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، عدم توجه بدنه سازمان تأمین اجتماعی به قانون و تفسیر سلیقه‌ای از آن را از جمله دغدغه‌های اساسی جامعه نشر دانست و از این‌که با وجود چندین جلسه و مکاتبات عدیده بین اتحادیه و مدیران این سازمان، ظاهرا اراده قاطعی برای حل مشکلات ناشران و کتابفروشان وجود ندارد، اظهار تاسف کرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار روز دوشنبه‌ (1 آذر 1395) با اهالی قلم و نشر در هتل انقلاب بیان کرد: «خودِ صنعت نشر و اتحادیه‌ها باید به ما بگویند که کدامیک از مطالبات حوزه نشر در اولویت هستند تا براساس اولویت‌ها انرژی بگذاریم». در این راستا «ایبنا» در نظر دارد ضمن بررسی مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که سال‌هاست صنعت مهم و جامعه‌ساز نشر با آن دست به گریبان است، با رویکردی علمی و فنی از منظر کارشناسان حوزه‌های مختلف، به این مهم بپردازد.
 
محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این‌باره به خبرنگار «ایبنا» اظهار کرد: موضوع انتشار غیرمجاز کتاب در همه اشکال آن اعم از چاپی، صوتی و الکترونیک از جمله مسائلی است که همه بخش‌های نشر از عمومی و کودک و نوجوان گرفته تا آموزشی و دانشگاهی در معرض آسیب‌های جدی آن قرار دارند. سودجویان با چاپ غیرقانونی کتاب‌های پُرفروش ناشران و فروش کتاب‌ها در عین ضربه‌زدن به همکاران ناشر و پدیدآورندگان، عملا قوانین موضوعه کشور را هدف گرفته‌اند. بنابراین لازم است مسئولان امر، با این‌‌گونه تخلفات برخورد جدی‌تری داشته باشند.
 
وی تضییع شدن حقوق مؤلفان و ناشران را از جمله نتایج چاپ غیرقانونی برشمرد و گفت: متأسفانه تضییع حقوق مؤلفان و ناشران فزونی یافته و به همین دلیل برخورد با این پدیده زیان‌بار (چاپ غیرقانی کتاب‌های پُرفروش ناشران) ضروری است.
 
آموزگار افزود: مشکلات ناشران و کتابفروشان در ارتباط با مسائل مالیاتی و تأمین اجتماعی نیز از جمله دغدغه‌های جدی جامعه نشر است. خوشبختانه در دوره جدید با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدامات اتحادیه ناشران و کتابفروشان، آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 139 سه بار مورد بازبینی و اصلاح هیأت وزیران قرار گرفت و از سوی دیگر بالاخره سازمان امور مالیاتی پس از 13 سال پذیرفت که کتابفروشی فعالیتی فرهنگی و مشمول معافیت مالیاتی است. البته هر چند در اغلب حوزه‌های مالیاتی نسبت به اِعمال معافیت مالیاتی کتابفروشان اقدام شده، اما کماکان موانعی به‌ویژه در بدنه سازمان امور مالیاتی بر سر راه اِعمال معافیت مالیاتی که منشأ آن قانون است، ملاحظه می‌شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: همچنین امروزه عدم توجه بدنه سازمان تأمین اجتماعی به قانون و تفسیر سلیقه‌ای از آن از جمله دغدغه‌های اساسی جامعه نشر است. متأسفانه با وجود چندین جلسه و مکاتبات عدیده بین اتحادیه و مدیران سازمان، اراده قاطعی در سازمان تأمین اجتماعی برای حل مشکلاتی که برای ناشران و کتابفروشان پیش آمده، ملاحظه نمی‌شود. امیدواریم با تدبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موارد و مسائل فوق‌الذکر در هیأت دولت حل و فصل شود و مجبور به مراجعه به مراجع ذیصلاح نشویم.

وی عنوان کرد: تداوم حمایت از کتابفروشی‌های سراسر کشور و تأسیس و ایجاد کتابفروشی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، علاوه بر ایجاد اشتغال، از فاصله معنادار مرکز و پیرامون نیز کاسته و زمینه‌های دسترسی به کتاب را به‌ویژه برای هم‌میهنان در مناطق دورافتاده فراهم کرده و قاعدتا سیستم توزیع کارآمدتری را نیز ایجاد خواهد کرد.

آموزگار گفت: مستند اداره کتاب در صدور مجوزها، ضوابط نشر، مصوب فروردین 89 است. این مصوبه به‌ویژه ماده 15 آن مستلزم بازنگری و اصلاح است. اقدامات اولیه در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، اما نهایی شدن آن منوط به تصویب اصلاحیه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: پژوهش و مطالعه تطبیقی در تجارب کشورهای دیگر از جمله لوازم تشخیص چالش‌ها و یافتن راه‌حل بومی برای رسیدن به صنعت نشری پویا و متکی به خود است. لازم است اقداماتی که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، توسعه یابد و با همکاری با تشکل‌ها ضمن پرهیز از دوباره‌کاری، بر هم‌افزایی تأکید شود.

وی بیان کرد: ایجاد تقاضای کتاب در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی با تأکید بر کودکان، کلید اصلی مشکلات است. توجه به کودکان و همچنین توجه به این نکته که کتابخوانی با تکلیف‌کردن ممکن نمی‌شود و این علاقه است که در کنار سایر لوازم زمینه را برای ایجاد اُنس بین کودک و کتاب ایجاد می‌کند از جمله مواردی است که باید بیشتر به آن توجه نشان داد.

نظر شما