شناسهٔ خبر: 1711068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اصولگرایان پای درس «عبرت آموزی»

تهران- ایرنا- نه تنها اصولگرایان که سایر گروه های سیاسی ایران، در روزهای گذشته منتظر شنبه ای بودند که قرار بود همایش وحدت اصولگرایان با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی برگزار شود. در این همایش اما آن چه گفته شد صرفا تکیه بر اصولی کلی بود و همچنان از وجود سازوکار مشخصی برای رسیدن به همگرایی خبری نیست. این در حالی است که چهره های اصولگرای حاضر در این نشست، لااقل در یک نکته وحدت نظر دارند: عبرت از گذشته!

صاحب‌خبر -

روزنامه «ابتکار» در گزارشی از همایش اخیر اصولگرایان با عنوان اصولگرایان پای درس «عبرت آموزی»، در شماره امروز -یکشنبه- خود نوشته است: در شرایطی اصولگرایان در انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی بارقه هایی از اختلاف را بروز دادند، وجود شکاف در جبهه اصولگرایی با شکست در انتخابات ریاست جمهوری 92 به وضوح نمایان شد. اصولگرایان با اعتقاد به این که یکی از اصلی ترین دلایل این شکست، عدم وجود همگرایی در میان جریان اصولگرایی و چندپاره شدن آن بود، به ویژه زیر سایه فعالیت های حجت الاسلام سیدرضا تقوی تلاش کردند همسوئی را به این طیف برگردانند تا در انتخابات آینده با قدرت بیشتری وارد شوند.در شرایطی که جریان اصولگرا از مشاورت برخی چهره های بارز خود همچون حبیب الله عسکراولادی و آیت الله مهدوی کنی محروم شده است و با سکوت شخصیتی همچون آیت الله محمد یزدی نیز روبه رو است، همچنین با توجه به عدم توافق همه گروه های اصولگرا بر سازوکار جامعتین، تلاش جبهه پایداری برای گسترش اثرگذاری بر جریان اصولگرا و نیز وضعیت نامعلوم فعالیت سیاسی محمود احمدی نژاد و طرفدارانش، به نظر می رسد رسیدن به همگرایی در میان این جبهه کاری دشوار باشد. با این حال سید رضا تقوی، بانی و از سخنرانان همایش دیروز مجتمع 13 آبان، به انجام آن چه به گفته خودش از سوی آیت الله مهدوی کنی برعهده اش قرار گرفته، امیدوار است.وی در سخنرانی دیروز خود در همایش همگرایی اصولگرایان با اشاره به تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اظهار کرد: بعد از انتخابات عده ای از اصولگرایان نزد ما آمدند و گفتند که در داخل دولت به کار گرفته نمی شوند و حتی مسئولیت های برخی نیز گرفته شده بود و اظهار می کردند که سرخورده شده اند. ما این پیام را خدمت آیت الله مهدوی کنی بردیم و ایشان نگران و ناراحت بودند و پیشنهاد دادند یکی از اعضای جامعه روحانیت این کار را - همگرایی اصولگرایان - به عهده بگیرند و به هر حال قرعه فال به نام من خورد و حدود یک سال است جلسات همگرایی اصولگرایان را تشکیل داده ایم.



* ارائه گزارش همگرایی اصولگرایان، فقط به جامعتین

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به این که این همایش، چهارمین نشست همگرایی اصولگرایان است، آیت الله نوری همدانی، آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله جنتی را به عنوان سخنرانان سه همایش قبل مطرح و با معرفی آیت الله مصباح یزدی به عنوان سخنران همایش چهارم، افزود: هدف ما از برگزاری چنین نشست هایی این است که همه سلیقه های اصولگرا را کنار هم جمع کنیم تا اصولگرایان ناامید و سرخورده نشوند. وی اضافه کرد: خیلی ها به من می گفتند که هدفت از برگزاری جلسات همگرایی چیست و پشت پرده با چه کسی بسته ای؟ من اینجا عرض می کنم که پشت صحنه هیچ کس نیست و همه ما مقلدان مقام معظم رهبری هستیم. ما به دنبال دغدغه رهبر انقلاب راه افتاده ایم و اگر قرار باشد گزارشی از جلسات همگرایی بدهیم فقط و فقط به جامعتین یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارائه خواهد شد.



* اصولگرایان مدام اصول خود را تغییر ندهند

آیت الله مصباح یزدی که به رغم انتقادهای پیشینش به روند وحدت اصولگرایان به عنوان سخنرانی همایش دیروز مطرح شده بود، در سخنرانی خود اظهار کرد: کسانی که اصولگرا هستند ادعا می کنند کسانی هستند که می توانند خود را از سقوط ها و نوسانات زشت حفظ کنند. برای دستیابی به این هدف باید بینش، ارزش و روش درستی را انتخاب کرده و مدام اصول خود را تغییر ندهند و اگر به طور مثال گفتند ولایت فقیه را قبول دارند باید تا پای جان از آن دفاع کنند. تصورمان این است که جمع حاضر افرادی هستند که می خواهند خود را از این سقوط ها حفظ کنند، اگر می خواهند اینطور باشد شرطش این است که اصول بینشی، ارزشی و روشی داشته باشند. وی با بیان اینکه اگر بنا را بر رعایت اصول گذاشتیم 99 درصد از سقوط مصون می شویم، اظهار کرد: اما اگر امروز یک حرف زدیم و فردا گفتیم حالا که دوستان سلیقه شان عوض شده طور دیگری رفتار می کنیم درست نیست.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به شاخصه های افراد جامعه در اصولگرا بودن و غیر اصولگرا بودن تصریح کرد: اصولگرا یعنی کسانی که ارزش ها را قبول کرده اند و حاضرند بر آنها پایداری کنند. وی با بیان اینکه همه افراد دارای ضعف هستند، اظهار کرد: همان ضعفی که همه ما داریم برخی افراد در مسائل اجتماعی هم دارند و 75 میلیون نفر را با تردید مواجه می کنند. برخی اختلافات به دلیل جهل ایجاد می شود. گاهی افراد نمی توانند حقیقت را تشخیص دهند. به این معنا که در زمینه ای بحث و تحقیق می شود، اما در نهایت اختلاف به وجود می آید. اما قرآن کریم می گوید یک نوع اختلاف که اختلاف در دین است عامدانه بوجود می آید، اما عده ای برای برتری طلبی در دین اختلاف ایجاد می کنند.وی در پایان اظهار کرد: هدف از برگزاری چنین همایش هایی این است که ما اعتقاد آگاهانه ای نسبت به اصول، بینش و ارزش های خود به دست آوریم.



* اگر اختلافی وجود نداشت، نیاز به وحدت نبود

برخی از چهره های اصولگرای حاضر در همایش همگرایی اصولگرایان در حاشیه این نشست دیدگاه خود در زمینه رویکرد وحدت در جبهه اصولگرایی را بیان کردند. محوریت سخنان این شخصیت ها عمدتا بر درس گرفتن از گذشته و تلاش برای رسیدن به همگرایی بود. غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در حاشیه این همایش اظهار کرد: اصلاً اگر اختلافی وجود نداشت، وحدت هم لازم نبود لذا ما به خاطر اختلاف ها می خواهیم وحدت کنیم. وی درباره اینکه برخی این همایش را در ارائه لیست واحد موثر می دانند، گفت: صحبت از فهرست واحد هنوز زود است اما این موضوع یک کمال مطلوب است. با این فاصله زمانی تا انتخابات، صحبت از فهرست واحد شتاب زده است و ما باید سازوکار رسیدن به وحدت را بررسی کنیم.



* از گذشته درس بگیریم

علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در حاشیه این نشست با اشاره به ضرورت های همگرایی میان اصولگرایان اظهار کرد: وحدت باید مبتنی بر اصول باشد و بر روی پایه های استوار قرار بگیرد که ماحصل آن هم نتیجه بخش باشد و هم امکان اقبال مردم را فراهم کند و محصول این اقبال، شکل گیری یک مجلس رشد یافته است. زاکانی با تاکید بر اینکه باید به سمت هم گرایی و وحدت برویم و از گذشته درس بگیریم، تصریح کرد: باید متوجه باشیم هرکجا تفرقه داشته ایم، دیگران بهره برده و استفاده های خودشان را کرده اند و باید روی اصول پافشاری کرد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اینکه همگرایی میان اصولگرایان با محوریت کدام تشکل خواهد بود، تصریح کرد: ساز و کار وحدت باید در مسیر مشخص شود اما جامعتین همیشه یک نقش ویژه دارد.زاکانی در پایان گفت: خروجی این جلسه ارزش والای وحدت است و در آینده باید همگرایی مناسبی میان اصولگرایان شکل بگیرد.



* شکست در انتخابات برای اصولگرایان تجربه شده است

حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون محمود احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری نیز درباره همایش وحدت اصولگرایان گفت: شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری برای آنها یک تجربه و آنها متوجه شدند تشتت موجب ضعف می شود. برگزاری این نشست ها موجب می شود که اصولگرایان با وحدت وارد انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی شوند. اصولگرایان برای انتخابات مجلس خبرگان بر اساس محور جامعتین عمل می کنند و در این زمینه تشتت ندارند.معاون پارلمانی رئیس دولت دهم در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا از برنامه انتخابات احمدی نژاد مطلعید، گفت: من از برنامه های احمدی نژاد هیچ خبری ندارم.



* بدون وحدت قافیه را خواهیم باخت

محمدنبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه نیز در حاشیه این نشست اظهار کرد: همگرایی بین اصولگرایان یک روش مناسب است و ما اگر بتوانیم به یک نظر واحد بر روی نامزدها برسیم، به موفقیت دست خواهیم یافت. کافی است در یک حوزه انتخابی رقیب ما یک نامزد داشته باشد و ما دو نامزد در این صورت حتی اگر رأی بیشتری نیز داشته باشیم قافیه را واگذار خواهیم کرد. در عین حال و در شرایطی که روح الله حسینیان نماینده عضو جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد «برای اینکه باز اختلاف ایجاد نشود تأکید می کنم اشخاص نباید محور واقع شوند، بلکه اصول مد نظر رهبری و اصولی که سازمان اصولگرایان را تشکیل می دهد باید به دقت مشخص شوند»، کامران دانشجو از چهره های اصولگرا و وزیر علوم دولت دهم اظهار کرد: روحانیت در همگرایی اصولگرایان جای خود را دارد و جامعتین پرچمدار وحدت میان اصولگرایان است.

حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران نیز در این باره گفت: ساز و کار وحدت میان اصولگرایان جای بحث دارد اما محوریت روحانیت و فراگیری آن، نقش اساسی در همگرایی میان اصولگرایان دارد.



* سازوکار وحدت، مجهول معادله همگرایی اصولگرایان

همان طور که انتظار می رفت از نشست دیروز همگرایی اصولگرایان جز امیدواری هایی به آینده چیز بیشتری حاصل نشد و هنوز هم در میان چهره های اصولگرا سردرگمی میان یافتن سازوکاری مورد پذیرش همه گروه های این جبهه دیده می شود. این در حالی است که بسیاری از چهره های شاخص جریان اصولگرایی در این همایش غایب بودند و نوع نگرش آن ها به موضوع همگرایی اصولگرایان نیز پنهان و پوشیده است. تنها نکته ای که اصولگرایان می دانند، این است که باید از گذشته درس بگیرند و به وحدت برسند، اما این که آیا همگرایی در جبهه اصولگرایان حاصل می شود و این همگرایی قرار است چگونه حاصل شود، سوالاتی است که برای رسیدن به پاسخ آن ها باید لااقل تا انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی صبر کرد.

اول**1368**

نظر شما