شناسهٔ خبر: 1689661 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

شوک خارجی

هشدار دانشمندان: ابولا به اروپا هم رسید ابولا بلای مرگبار قرن جهانیان را تهدید می‌کند

صاحب‌خبر -




گروه شوک: مقام‌های وزارت بهداشت و درمان انگلستان از مرگ نخستین شهروند انگلیسی مظنون مبتلا به ویروس ابولا در مقدونیه خبر دادند.
براساس خبرگزاری انگلستان، ‌مرد 58 ساله‌ای با تابعیت انگلیسی با علائمی از ابتلا به ویروس مرگبار ابولا در شهر «اسکوپیه» پایتخت مقدونیه جان باخته است و دوست 72 ساله این مرد انگلیسی نیز نشانه‌هایی از ابتلا به ابولا دارد که هم اکنون از سوی پزشکان در قرنطینه نگهداری می‌شود.
براساس هشدار سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از کشورهای اروپایی خود را برای مقابله با ابولا آماده می‌کنند. مسئولان بهداشت آلمان نیز از بازگشت یک تبعه آلمانی و از کارمندان سازمان ملل در لیبریا به آلمان خبر داده‌اند که بر اثر تماس با شهروندان لیبریایی به ویروس ابولا مبتلا شده است.
از سوی دیگر مقام‌های بهداشتی استرالیا نیز در حال آزمایش روی پرستاری 57 ساله هستند که به تازگی از سیرالئون بازگشته است.
وزارت بهداشت اسپانیا نیز از اجرای تدابیر شدید امنیتی –بهداشتی و قرنطینه کردن هفت تن خبر داد که ابتلای شش تن آنان هنوز تأیید نشده است. وضعیت جسمی «ترزا رومرو»‌ پرستار مبتلا به ابولا در مادرید نیز بشدت وخیم اعلام شده است.
کارشناسان و پزشکان در جدیدترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال ابتلای ابولا از طریق هوا نیز وجود دارد. یک تیم از پزشکان امریکایی در نظریه تازه‌ای اعلام کردند: ویروس مرگبار ابولا می‌تواند از راه جهش در هوا و از طریق تنفس نیز قربانی بگیرد.
به گفته آنها میزبان اصلی ویروس ابولا، «خفاش میوه‌خوار» است و این ویروس می‌تواند به موجودات دیگر از راه تماس نزدیک و  به خون یا مایعات جانور میزبان سرایت کند. شایع‌ترین روند ابتلا به ابولا در انسان از طریق پستانداران و حیوانات اهلی است. تاکنون سه هزار و 800 شهروند در غرب آفریقا کشته و هشت هزار نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.
دانشمندان بیماری ابولا را بلای مرگبار قرن حاضر می‌دانند که چون طاعون بسرعت سرایت می‌کند.
 

نظر شما