عباس صالحي گفت: سه نهاد پايهاي در گسترش کتاب و کتابخواني اهميت پيدا ميکنند که از آن ميان ميتوان به خانواده و مدرسه اشاره کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سيدعباس صالحي معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد ديروز در افتتاحيه همايش طرح ملي 50 هزار نمايشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه گفت: کتاب نبايد در حاشيه آموزش باشد و بايد در متن آن قرار بگيرد.
وي افزود: همه به خوبي مستحضرند که اگر بخواهيم فرهنگ کتاب و کتابخواني را در جامعه گسترش دهيم و آن را در کشور نهادينه کنيم، بايد به کانونهاي اصلي اين امر که مدرسه و آموزش و پرورش هستند توجه کنيم. در اصل سه نهاد پايهاي در گسترش کتاب و کتابخواني اهميت پيدا ميکنند که از آن ميان ميتوان به خانواده و مدرسه اشاره کرد.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: آموزش و پرورش هم به خاطر گسترش افرادي که زيرنظر دارد، هم به خاطر نقش جامعه دانشآموزان و هم به خاطر جامعه مرتبط که خانواده دانش آموزان است، نقش موثري در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخواني دارد.
صالحي اظهار داشت: اگر بخواهيم فرهنگ کتابخواني را به صورت کامل در جامعه نهادينهسازي کنيم، بايد کاري کنيم که دانشآموزان دسترسي وسيعتري به کتاب داشته باشند؛ زيرا دسترسي به کتاب در محيط مدارس فرصت خوبي به ويترين کتاب ميدهد.
وي افزود: طرح 50 هزار نمايشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، يکي از طرح هايي است که همکاري وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد اسلامي را پررنگتر ميکند. معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: تجهيز کتابخانههاي کلاسي نيز به گسترش مناسبات ميان وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش کمک ميکند. در اين ميان تجهيز مدارس ايراني خارج از کشور نيز اهميت خاصي پيدا کردند؛ زيرا همه ميدانند که ما يک مشکل هويتي در خارج از کشور داريم. ايرانياني که در کشورهاي ديگر زندگي ميکنند، فاصله چشمگيري با فرهنگ ايراني دارند.
صالحي تصريح کرد: هم اکنون 30 درصد کتابهايي که هيات خريد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خريداري ميکنند، توسط ادارات استاني اين وزارتخانه بين مدارس پخش ميشود.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: ما تا به امروز 8 ميليارد و 700 ميليون ريال به تجهيز کتابخانههاي مدارس اختصاص داديم و در کل 19 هزار عنوان کتاب به مدارس کشور ارسال کردهايم.
صالحي اظهار داشت: هم اکنون حدود هفت درصد اعتبارات مستقيم معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه تخصيصها به شکل مستقيم به مدارس کشور داده شده است. اين نشان ميدهد که فرهنگ کتابخواني را بايد در مدارس جدي گرفت.
وي افزود: امسال بن دانشآموزي را براي دسترسي ارزانتر دانش آموزان به کتاب در نظر گرفتيم. البته در سالهاي گذشته بن دانشجويي داشتيم اما جاي بن دانشآموزي خالي بود.
معاون فرهنگي وزارت ارشاد ادامه داد: نکته سومي که قابل طرح است، لزوم توجه به چگونگي کتابخواني در مدارس است. يعني اگر چه کتاب به صورت ارزانتر در دسترس دانش آموزان قرار ميگيرد اما اين امر به تنهايي کافي نيست؛ زيرا اگر کسي کتاب را نخواند تفاوتي احساس نخواهد شد.
صالحي گفت: به نظر من با همکاري وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ميتوانيم حرکت بزرگي در راستاي گسترش هرچه بيشتر فرهنگ کتابخواني انجام دهيم.
وي افزود: از اقدامات ديگر معاونت فرهنگي وزارت ارشاد براي نهادينه سازي فرهنگ کتابخواني ميتوان به اعزام گروهي نويسندگان به استانها اشاره کرد. ما در آينده نزديک توافقي با انجمن نويسندگان کودک و نوجوان انجام ميدهيم تا بتوانيم اعضاي اين انجمن را در قالب سفرهاي گروهي، انفرادي وتيمي به مدارس بفرستيم.
صالحي تصريح کرد: امسال 15 شهر باشگاههاي کتابخواني را تشکيل ميدهند البته به نظر ميرسيد که کتاب آزاد بايد در نظام آموزشي وزارت آموزش و پرورش جايگاه رسمي پيدا کند يعني ما بايد رويکرد آموزشي را از تک کتابي خارج کرده و به سمت کتابهاي آزاد ببريم زيرا اگر کودکان از طريق کتابهاي عبوس درسي و رسمي با کتاب آشتي کنند تاثيري در افزايش سطح مطالعه آنها ديده نميشود بنابراين بهتر است کتاب را براي دانشآموزان شيرين کنيم.
∎