500 میلیون زن در جهان از خواندن و نوشتن محروم اند
تهران- ایرنا- سه مقام مسوول با اشاره به آمار جهانی از وجود 758 میلیون بزرگسال در جهان که قادر به خواندن و نوشتن نیستند و دو سوم از آنها را زنان تشکیل می دهند ظهار تاسف کردند.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، 'همایش سواد آموزی خواندن گذشته و نوشتن آینده' روز سه شنبه به مناسبت روز بین المللی سواد آموزی با حضور مسوولان و پژوهشگران حوزه آموزش در مدرسه دارالفنون برگزار شد، سخنران بر ضرورت کاهش بی سوادان در راستای توسعه پایدار تاکید کردند. معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از سوادآموزی به عنوان یک عرصه رقابتی درجهان یاد کرد و میزان بهره مندی از حداقل سواد خواندن و نوشتن را موتور محرکه توسعه دانست. شهیندخت ملاوردی با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی داریم، بر چشم انداز عدالت آموزشی و گسترش آن در مناطق مختلف کشور به ویژه در مناطق روستایی و مرزی برای زنان تاکید کرد. رییس کمیسیون ملی یونسکو امسال را از این جهت برای سواد آموزی مهم دانست که در 50 سالگی تاسیس سواد آموزی در جهان هستیم که یونسکو به پیشنهاد ایران این روز را به عنوان روز جهانی نهضت سواد آموزی نامگذاری کرده است. سعدالله نصیری قیداری آغاز اجرای برنامه توسعه پایدار 2030 را از دیگر دلایل اهمیت این موضوع دانست و گفت: در سپتامبر 2015 اجرای برنامه 2030 توسط روسای دولت ها در سازمان ملل امضا شد که از جمله رییس جمهوری ایران آن را امضا کرد و همچنین وزرای آموزش و پرورش کشورها از جمله وزیر آموزش و پرورش ایران این سند را امضا کرد تا از ژانویه 2015 اجرا شود و ایران تلاش خوبی در این زمینه انجام داده است. وی با اشاره به آمار بی سوادان در جهان گفـت: حدود 18درصد جامعه بشری که شامل 758 میلیون نفر می شود، مربوط به بزرگسالان بی سواد است که دوسوم آنان را زنان تشکیل می دهند و یونسکو نیز تاکید زیادی بر آموزش بانوان دارد. نصیری قیداری نرخ بی سوادی در سال 2000 را 18 درصد اعلام کرد و گفت: یکصد میلیون کودک در جهان نتوانسته اند دوره ابتدایی را به پایان برسانند و 58 میلیون کودک از مدرسه باز مانده اند. وی با بیان اینکه همه آموزش در آموزش و پرورش نیست، تاکید کرد: آموزش باید فراتر از نهاد آموزش و پرورش باشد و وزارتخانه بهداشت، علوم و سایر دستگاه ها نیز باید در آموزش مشارکت داشته باشند. وی ادامه داد: آموزش باید در کنار اخلاق باشد و ایران جایگاه خوبی در این زمینه دارد به گونه ای که جایزه ابن سینا را به خاطر اخلاق دریافت کرده است. نصیری قیداری گفت: هیچ توسعه ای برآورده نمی شود مگر اینکه براساس آموزش و سواد آموزی بنا نهاده شود و گذشته تمدن ایران و اعتقادات مذهبی ما نشان می دهد که آموزش به عنوان یک فریضه دینی و مسوولیت اجتماعی از اهمیت فراوانی برخوردار است. وی هدف اول در توسعه پایدار را پایان دادن به فقر دانست که این مساله با آموزش ممکن می شود. به گفته نصیری قیداری ، آموزش موتور محرکه توسعه پایدار جهان است. ** رویکردهای سوادآموزی به سمت ایجاد فرصت های آموزشی تغییر کند علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی نوشت: رویکردهای سوادآموزی به سمت ایجاد فرصت های آموزشی، افزایش سطح درآمد سوادآموزان و ایفای نقش بهتر آنان در فرایندهای اجتماعی تغییر کند. وی افزود: امروزه میزان بهره مندی مردم از حداقل سواد نوشتن و خواندن یکی از شاخصه های رشد جوامع است و هرچه افراد به سمت باسواد شدن پیش روند، سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت توسعه سریعتر خواهد بود. فانی همچنین تاکید کرد: سواد یکی از حقوق اولیه انسانی و در راستای عدالت اجتماعی است، ضمن این که آموزه های دینی ما نیز تاکید بسیاری بر سواد و سوادآموزی دارد و در پرتو این ارزش هاست که عملکرد و دستاوردهای سوادآموزی طی سال های گذشته در سطح ملی و بین المللی نشان از موفقیت، کارایی و اثربخشی این حوزه دارد. وی با ارائه آماری از عملکرد نهضت افزود: ارائه خدمات سوادآموزی به 520 هزار نفر، تکمیل و استقرار پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد 60 میلیون نفر از افراد جامعه، راه اندازی مراکز یادگیری محلی، تغییر و اصلاح روندهای آموزشی متناسب با کیفیت و کمیت تقاضا باعث شده تا 96درصد از اولیای دانش آموزان، باسواد شده و افزایش باسوادی به 95درصد در گروه هدف برسد. ** کاهش تعداد بیسوادان به یک میلیون و 200 هزار نفر علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ضمن تجلیل از شهدای دفاع مقدس به ویژه 176 شهید نهضت به جایگاه دانش در متون دینی اسلام اشاره کرد و سوادآموزی را پنجره ای باز به دنیای دانستنی ها معرفی کرد. وی همچنین فرازهایی از بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد و گفت: امام خمینی(ره) 10 سال زودتر از یونسکو بر اهمیت سوادآموزی تاکید کردند و نهضت سوادآموزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همین راستا تاسیس شد. باقرزاده از تلاش تمام دولت ها برای حمایت از نهضت نیز سخن گفت و اظهار داشت: اگر تا چندین سال پیش بالغ بر سه میلیون 500 هزار بیسواد داشتیم اما امروز این آمار به کمتراز یک میلیون 200 هزار نفر رسیده است. وی همچنین گفت: 79 درصد از فعالیت های نهضت سوادآموزی به زنان و دختران و مناطق روستایی اختصاص دارد و 6 استان بیشترین آمار بیسوادی را به خود اختصاص داده که مورد توجه نهضت قرار دارد. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: در سه سال گذشته 50 هزار نفر از اتباع خارجی به صورت رایگان تحت پوشش برنامه های سوادآموزی این سازمان قرار گرفته اند که 10درصد از این برنامه ها با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان صورت گرفته است. وی از برگزاری کارگاه تخصصی سوادسنجی و سایر برنامه های این سازمان نیز سخن گفت و افزود: هنوز کودکانی که در شرایط سخت زندگی می کنند و شناسنامه ندارند در وضعیت بلاتکلیفی هستند و تعدادی از سوادآموزان نیز به بیسوادان کاربردی می پیوندند. باقرزاده هدف از برگزاری این همایش را بازاندیشی در روش های گذشته نهصت و خلق روش های جدید برای بهره گیری بیشتر در زمینه آموزش بی سوادان دانست و گفت: بررسی های جهانی نشان می دهد پیچیدگی و دشواری های کار سوادآموزی کمتر مورد توجه برنامه ریزان قرار می گیرد و به همین دلیل گاهی اهداف پیش بینی شده بر اساس برنامه ها محقق نمی شود. ** اتحادیه جهانی سوادآموزی تاسیس می شود در این مراسم مدیر آموزش دفتر منطقه ای یونسکو در تهران پیام استر کیش لاروش رییس این دفتر را قرائت کرد در بخشی از این پیام آمده است: سوادآموزی برای رسیدن به موفقیت امری ضروری است و سوادآموزی به عنوان شالوده حقوق بشر و کرامت انسانی برای نابودی فقر لازم است و لذا یونسکو امسال اتحادیه جهانی سوادآموزی را راه اندازی می کند. لاروش ضمن گرامی داشت پنجاهمین سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی افزود: در سال 1965 کنگره جهانی وزرای آموزش و پرورش برای ریشه کنی بی سوادی در ایران برگزار شد و امروز ما شاهد پیشرفت های زیادی در این زمینه هستیم. وی افزود: از سال 1990 تا 2015 در حدود 25 درصد از آمار جوانان بیسواد در جهان کاسته شده و امروز تلاش هایی در جهت افزایش فرصت های زنان ایجاد شده است. البته 758 میلیون بزرگسال در جهان قادر به خواندن و نوشتن یک جمله ساده نیستند که دو سوم آنان را زنان تشکیل می دهد. لاروش پیامد بیسوادی این جمعیت بزرگ را تحت استثمار و نقض حقوق بشر قرار گرفتن دانست و گفت: این افراد به دلیل ناتوانی در خواندن و نوشتن قادر به استفاده از استعدادهای خود به طور کامل نیستند و زمینه خشونت را نیز ایجاد می کنند. وی در پایان سوادآموزی را پایه ایجاد آینده ای پایدارتر برای جهان دانست و گفت: از سال 1966 دنیا دستخوش تغییراتی در این زمینه بوده است. ** بیسوادی مانع تحقق عدالت اجتماعی است محمد فاضل مشاور وزیر آموزش و پرورش بیسوادی را مانع تحقق عدالت اجتماعی دانست و گفت: افراد بیسواد امکانات بهره مندی کمتری از فناوری دارند و از جریان زندگی عادی عقب می مانند. چون سواد باعث تغییر در زندگی انسان ها می شود و اعتماد به نفس را برای انسان به ارمغان می آورد. وی افزود: انسان باسواد احساس ارزشمندی در جامعه می کند و زمانی که امکان یادگیری وجود نداشته باشد، جامعه ای نامتعادل خواهیم داشت. مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش اضافه کرد: توسعه پایدار در سایه برنامه ریزی مطلوب رخ می دهد و برنامه ریزی نیازمند آموزش به معنای عام است و آموزش بزرگسالان به عنوان آموزش به معنای خاص می تواند استلزام های توسعه پایدار را در جامعه به همراه داشته باشد. از دیگر سخنرانان این همایش می توان به علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، سیوان کا دانابالا نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران، میثم هاشم خانی فعال اجتماعی در زمینه عدالت آموزشی، علی اللهیار رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان برنامه و بودجه و ویل پارکس نماینده یونیسف در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. فراهنگ **1085**1003**1823∎