شناسهٔ خبر: 15139008 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مشاور وزیر آموزش ‌و پرورش:

آموزش و پرورش از حافظه‌محوری به سمت هویت‌یابی حرکت می‌کند

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش بر این است تا از حافظه‌محوری به سمت هویت‌یابی حرکت کنیم.

صاحب‌خبر - به گزارش پانا استان اردبیل ، حجت‌الاسلام مجتبی ملکی در نشست منطقه کشوری4 کمیته همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، معاونین پرورشی و فرهنگی استان های آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، زنجان، کرمانشاه، کردستان و همدان در خانه معلم اردبیل اظهار کرد: کارهای خوبی در قالب اجرای طرح امین در سه سال اخیر در مدارس انجام شده است به طوری که در همین استان اردبیل به نسبت سال‌های گذشته که دو الی سه مدرسه تحت پوشش این طرح بودند با یک جهش 10 برابری این تعداد هم‌اکنون به 38 مدرسه تحت پوشش امین رسیده است. وی از مربیان و معاونان پرورشی به عنوان طلایه‌داران و پرچمداران کشتی تعلیم و تربیت یاد کرد و افزود: ما یاد و خاطره 36 هزار شهید دانش‌آموز، 5 هزار شهید روحانی و 5 هزار شهید معلم و جامعه فرهنگی را گرامی می‌داریم و بر این باوریم پیام اصلی این شهدا حرکت در مسیر اسلام ناب وانتقال مفاهیم دینی بوده است. مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش بر این است تا از حافظه‌محوری به سمت هویت‌یابی حرکت کنیم تا در چهارچوب نظام اسلامی و ارزشی بتوانیم هویت واقعی را احیا کنیم. ملکی با بیان اینکه در سند تحول از حیات طیبه برگرفته از قرآن کریم سخن به میان آورده و سعی بر این بوده تا آموزش و پروش از نهاد صرف دانش‌محور خارج شده و به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی با تولید سرمایه انسانی و تقویت‌محور تغییر پیدا کند، گفت: ما امروز به دور از نگاه اومانیستی باید به سمتی حرکت کنیم تا منطبق بر اندیشه اسلام که بر حق و تکلیف در کنار همه تأکید می‌کند بتوان ارتقای شاخص‌های کفی را در نهاد آموزش و پرورش به عینه مشاهده کرد. رئیس ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش به تهیه نقشه راه عملیاتی کردن سند تحول بنیادین و توجه به نظام راهبری توسعه آموزش و پرورش و همچنین گسترش فرهنگ تحول‌خواهی به عنوان یک اصل اساسی اشاره کرد و گفت: فرهنگ تحول‌خواهی باید از کف مدرسه تا ستاد تداوم پیدا کند و از همه رسانه‌ها انتظار می‌رود در گسترش فرهنگ تحول‌خواهی به عنوان اصل بنیادین آموزش و پرورش ورود پیدا کرده و بسترهای توسعه متوازنی را فراهم کنند. ملکی بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه و تبلیغات را در تقویت برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مدارس یادآور شد و گفت: ما اگر می‌خواهیم آموزش و پرورش تحول یافته و خروجی فرزندانی مومن، انقلابی و ارزشی داشته باشیم باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها به ویژه نهاد تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه بیشتراستفاده کنیم.