به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، احمد شیرزاد صبح امروز در دومین روز برگزاری دوره متمرکز آموزشی و مهارتی مدیران اردوگاههای دانشآموزی سراسر کشور در یزد اظهار داشت: اردوگاهها و برگزاری اردوهای فرهنگی پرورشی نقش موثری در تعلیم و تربیت دانشآموزان دارند.
وی ادامه داد: عمدهترین مشکلی که آموزش و پرورش برای برگزاری اردوها و رونق اردوگاهها دارد بحث منابع و اعتبارات است که لازم است در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش یزد اضافه کرد: متاسفانه محدودیت منابع بر کیفیت نیز تاثیر بسزایی دارد و لازم است تا برای ارتقای کیفیت آموزشی و بهرهگیری از فضاهای اردوگاهی و اردوهای فرهنگی پرورشی در سطح آموزش و پرورش، مسؤولان به کمک اردوگاهها بیایند.
وی نقش معلمان را در تعلیم و تربیت، حساس و کلیدی خواند و با اشاره به سند تحول بنیادین بیان داشت: تاکید سند تحول بنیادین بر رعایت عدالت آموزشی و افزایش کیفیت در آموزش است اما لازمه این کار نیز وجود اعتبارات است.
شیرزاد با تاکید بر لزوم توجه ویژه به فضاهای آموزشی به ویژه اردوهای آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش عنوان کرد: وقتی صحبت از نقش حساس و کلیدی معلمان میشود قطعا بخشی از این نقش در اردوها خودنمایی میکند که معلمان ما میتوانند تاثیرگذاری بالایی در تربیت و تعلیم و تعلم دانشآموزان داشته باشند.
وی با اشاره به تفاوت فضای فیزیکی در کلاسهای درسی در سطح مدارس و اردوگاههای آموزش و پرورش ادامه داد: در سطح مدارس و کلاس تلاش دانشآموزان فردی است اما در سطح اردویی و فضایی که در اردو برای دانشآموز فراهم میشود باید بر اساس تلاش جمعی و گروهی به موفقیت رسید.
مدیرکل آموزش و پرورش یزد برنامهریزی در هر زمینهای را لازمه موفقیت برشمرد و تصریح کرد: وقتی اسم از فضای اردویی میآید خود به خود تجسمی از فضا در ذهن شکل میگیرد و برای برنامهریزی اقدام میکند که بر اساس همان برنامهریزی نیز تلاش جمعی برای رسیدن به هدف گام برداشته تا به موفقیت برسد.
وی تربیت اجتماعی را از دیگر کارکردهای اردوهای آموزش و پرورش دانست و بیان داشت: شرکت در اردوها به نوعی اجتماعی بودن در دانشآموز را تقویت میکند و چون تربیت اجتماعی در تعاریف وظایف این نهاد آموزشی گنجانده شده قطعا مربیان و مدیران اردویی نقش بسزایی در این زمینه دارند.
انتهای پیام/2464/غ30
∎