به گزارش ایرنا، سردار مهدی حاجیان عصر شنبه در جلسه کمیسیون ایمنی و شورای راهور استان، بررسی علل تصادفات، بهبود زیرساختها و افزایش ایمنی رانندگان را از اولویتهای اصلی پلیس در سال جاری عنوان کرد و گفت: در سه سال گذشته حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را در استان از دست دادهاند و با احتساب مجروحین و قطعنخاعیها، تعداد آسیبدیدگان به بیش از ۲۰ هزار نفر میرسد و خسارات ناشی از تصادفات نیز بالای ۳۰ تا ۴۰ هزار مورد بوده است.
وی افزود: سالانه حدود ۵۰۰ خانواده در استان داغدار حوادث ترافیکی میشوند و لازم است که برای کاهش این آمار اقدامات جدی صورت گیرد. همزمانی استان به عنوان مبدا و مقصد اربعین، وجود پنج بازارچه رسمی و تردد وسایل نقلیه سنگین و جمعیت بالای خودروها و گردشگران، از جمله عواملی است که بر ترافیک استان تأثیر میگذارد.
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تأکید کرد: برای کاهش تصادفات باید زیرساختها، فرهنگ ترافیکی و رفتار رانندگان بررسی و برنامهریزی شود. در حوزه زیرساخت، تحولات عظیمی در استان رخ داده و باید تمرکز ویژهای بر نقاط حادثهخیز درون و برونشهری داشت.
وی ادامه داد: در بزرگراهها، با توجه به افزایش سرعت خودروها، کاهش سرعت در مقاطع ضروری و اصلاح تابلوها باید مدنظر قرار گیرد. همچنین بررسی علل تصادفات و اولویتبندی مشکلات با توجه به وزن هر عامل، از اقدامات مهم در کاهش تصادفات است.
سردار حاجیان با بیان اینکه برخی بزرگراهها با استانداردهای واقعی بزرگراه مطابقت ندارند، گفت: بازنگری در طراحی و شرایط بزرگراهها ضروری است. در حوزه درونشهری نیز باید جانمایی اشیای ثابت و نقاط حادثهخیز بازتعریف شود.
وی با اشاره به کمبود دوربینهای نظارتی و ثبت تخلفات در استان، گفت: اکنون تعداد دوربینها در کلانشهر کرمانشاه به بیش از یکصد مورد نمیرسد و نیاز به افزایش و آشکارسازی تخلفات وجود دارد. همچنین کیفیت خطکشیها باید بهبود یابد تا رانندگان در زمان تردد دچار اشتباه نشوند.
فرمانده انتظامی استان افزود: در مواقع بروز تصادف، تشکیل اتاق وضعیت در محل حادثه ضروری است تا تصمیمات فوری برای کاهش خسارت و بررسی سهم تقصیر و تجهیزات مورد نیاز انجام شود.
وی همچنین بر اهمیت بررسی زمان رسیدن امداد و خدمات پزشکی به محل حادثه و کاهش زمان فوت آسیبدیدگان تأکید کرد.
سردار حاجیان در پایان گفت: برای هر محور برونشهری و هر خیابان درونشهری باید طرح جامع مطالعاتی تدوین شود تا بر اساس برنامه و زمانبندی مشخص، اصلاحات مهندسی و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تصادفات انجام شود و جلسات شورای ترافیک استان نتایج مثبت و عملیاتی داشته باشد.