به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله اراکی در این مراسم گفت: عدل اقتصادی تنها در امور خاص چون حلالخواری و...نیست بلکه در روایات ما بیان شده است که اگر مردم به ولایت الهی تمکین نکردند هیچ کدام از اعمال آنها محاسبه نخواهد شد؛ درست مثل این همه انسانی که کیلومترها مسافت را در اربعین به سمت کربلا حرکت میکنند و میلیونها نفری که سحرگاهان شب قدر این نکته که بسیاری از مردم نیمه شب در مراسم شب قدر شرکت میکنند ولی وقتی که صبح پا به بازار آنها میگذاریم نشان خاصی از این همه ایمان و اعتقاد نمیبینیم.
این استاد حوزه بیان کرد: نظام بانکی نظامی است که باید بر اساس ایجاد عدل حرکت کند؛ اگر معاملات نظام بانکی را به فقه مشروع کنیم آنچه محصول این بانک میشود عدل باشد، ولی در حال حاضر خروجی این سیستم بانکی تبعیض است؛ مثلا برخی افراد به راحتی وامهای 1000 میلیاردی میگیرند ولی وقتی یک جوان برای ساختن زندگی خود نیازمند 50 میلیون پول است محال است که بتواند چنین وامی را به سادگی دریافت کند.
وی با ذکر این مطلب که این بحث از مهمترین مباحث فقه اجتماعی است تصریح کرد: در واقع حق فقرا در اموال اغنیا در نظر گرفته شده است؛ در روایات ما بیان شده است که اگر این حق داده می شد کسی فقیر نمی ماند؛ توزیع ثروت نباید به شکلی باشد که اکثریت مردم از کمترین بهره ای برخوردار نباشند ولی عده ای در ثروت غرق باشند.
آیتالله اراکی با بیان این مطلب که باید نظام اقتصادی شکل بگیرد که اصول اصلی فقه اجتماعی در آن رعایت شود؛ در عرصه فرهنگ نهادهای مختلفی فعالیت دارند ولی خروجی این همه نهادهای فرهنگی از جمله صداوسیما در جامعه آن چیزی نیست که هدف این نهادها باشد.
وی گفت: در فقه فردی موفق بودهایم ولی مشکل آن است که در فقه اجتماعی نتوانستیم نهادینهسازی کنیم اگر صداو سیما فقه فرهنگ داشته باشد این اوامر نیز در جامعه شکل میگیرد مباحثی چون داماد سرخانه در تلوزیون ما به حدی مورد تمسخر واقع شد که بسیاری از دختران و پسران حاضر نشدند در خانه پدر و مادر زندگی مشترک خود را آغاز کنند و همین مشکلات بی خانگی باعث طلاق و مشکلات بسیاری برای آنها شد.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با ذکر این مطلب که اولین مسئول در نشر فرهنگ بد صداوسیما است که به شکل غیر متعمدانه این کار را انجام میدهد بیان کرد: به دلیل عدم وجود فقه فرهنگ مسایلی چون ترویج بیغیرتی و عادی سازی روابط زن و مرد در عرصههای مختلف اجتماعی کل جامعه شکل میگیرد.
ضرورت ایجاد پژوهشگاه
همچنین حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه پاسخگویی به نیازها و سئوالات مردم در ابعاد مختلف یکی از مهمترین وظایف حوزویان است گفـت: آیتالله اراکی از حدود 8 سال قبل، مرکز آموزشی به نام مرکز جامع علوم اسلامی را با همکاری برخی از اساتید حوزه راهاندازی کرد و هم اکنون در این مرکز، طلاب در پنج رشته تخصصی مشغول تحصیل هستند.
مدیر پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: پس از دعوت آیت الله اراکی برای تبدیل مرکزی که گام دوم را در این مسیر بردارد نقشه راه را برای فعالیت در چند سال آینده این مرکز ترسیم کردیم و با حمایت آیت الله اراکی و تحت نظر ایشان 6گروه تخصصی راهاندازی شد.
وی ادامه داد: این پژوهشگاه چند پژوهشکده خواهد داشت و در ذیل بخش فرهنگ پژوهشگاه سه گروه تخصصی شامل «فقه تربیت»، «فقه سبک زندگی اسلامی» و «فقه رسانه» شکل میگیرد؛ در پژوهشگده حقوق، اقتصاد و سیاست هم سه گروه «فقه حقوق»، «اقتصاد» و «سیاست» قرار میگیرد.
مدیر پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: در پژوهشکده اصول و مبانی و دانش نامه نویسی نیز سه گروه اصول و مبانی فقه نظام دانشنامه نویسی و منطق الدلاله که از شاخه های نوین لفظی است، شکل می گیرد که در مجموع9گروه فقهی و اصولی، هسته های اصلی این پژوهشگاه خواهند بود.
وی گفت: پس از رصد کلی از فعالیتهای فردی و موسسات حوزوی در هر یک از این عرصهها انجام شد و به این نتیجه رسیدیم موسسات دیگر نوعا در زمینه این علوم فعالیت دارند، اما در صدد ایجاد گفتمان در حوزه علمیه و تدوین درسنامه برای طلاب نبودند و نیستند؛ یکی از اهداف ما در این موسسه، گفتمانسازی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: اگر حوزه ما به سمت نظامسازی با استفاده از فقه پیش نرود و به سوالات مطروحه این عصر پاسخ ندهد در واقع از حوزه انقلابی فاصله گرفته و کم کم منزوی خواهد شد.
∎
این استاد حوزه بیان کرد: نظام بانکی نظامی است که باید بر اساس ایجاد عدل حرکت کند؛ اگر معاملات نظام بانکی را به فقه مشروع کنیم آنچه محصول این بانک میشود عدل باشد، ولی در حال حاضر خروجی این سیستم بانکی تبعیض است؛ مثلا برخی افراد به راحتی وامهای 1000 میلیاردی میگیرند ولی وقتی یک جوان برای ساختن زندگی خود نیازمند 50 میلیون پول است محال است که بتواند چنین وامی را به سادگی دریافت کند.
وی با ذکر این مطلب که این بحث از مهمترین مباحث فقه اجتماعی است تصریح کرد: در واقع حق فقرا در اموال اغنیا در نظر گرفته شده است؛ در روایات ما بیان شده است که اگر این حق داده می شد کسی فقیر نمی ماند؛ توزیع ثروت نباید به شکلی باشد که اکثریت مردم از کمترین بهره ای برخوردار نباشند ولی عده ای در ثروت غرق باشند.
آیتالله اراکی با بیان این مطلب که باید نظام اقتصادی شکل بگیرد که اصول اصلی فقه اجتماعی در آن رعایت شود؛ در عرصه فرهنگ نهادهای مختلفی فعالیت دارند ولی خروجی این همه نهادهای فرهنگی از جمله صداوسیما در جامعه آن چیزی نیست که هدف این نهادها باشد.
وی گفت: در فقه فردی موفق بودهایم ولی مشکل آن است که در فقه اجتماعی نتوانستیم نهادینهسازی کنیم اگر صداو سیما فقه فرهنگ داشته باشد این اوامر نیز در جامعه شکل میگیرد مباحثی چون داماد سرخانه در تلوزیون ما به حدی مورد تمسخر واقع شد که بسیاری از دختران و پسران حاضر نشدند در خانه پدر و مادر زندگی مشترک خود را آغاز کنند و همین مشکلات بی خانگی باعث طلاق و مشکلات بسیاری برای آنها شد.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با ذکر این مطلب که اولین مسئول در نشر فرهنگ بد صداوسیما است که به شکل غیر متعمدانه این کار را انجام میدهد بیان کرد: به دلیل عدم وجود فقه فرهنگ مسایلی چون ترویج بیغیرتی و عادی سازی روابط زن و مرد در عرصههای مختلف اجتماعی کل جامعه شکل میگیرد.
ضرورت ایجاد پژوهشگاه
همچنین حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، مدیر پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه پاسخگویی به نیازها و سئوالات مردم در ابعاد مختلف یکی از مهمترین وظایف حوزویان است گفـت: آیتالله اراکی از حدود 8 سال قبل، مرکز آموزشی به نام مرکز جامع علوم اسلامی را با همکاری برخی از اساتید حوزه راهاندازی کرد و هم اکنون در این مرکز، طلاب در پنج رشته تخصصی مشغول تحصیل هستند.
مدیر پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: پس از دعوت آیت الله اراکی برای تبدیل مرکزی که گام دوم را در این مسیر بردارد نقشه راه را برای فعالیت در چند سال آینده این مرکز ترسیم کردیم و با حمایت آیت الله اراکی و تحت نظر ایشان 6گروه تخصصی راهاندازی شد.
وی ادامه داد: این پژوهشگاه چند پژوهشکده خواهد داشت و در ذیل بخش فرهنگ پژوهشگاه سه گروه تخصصی شامل «فقه تربیت»، «فقه سبک زندگی اسلامی» و «فقه رسانه» شکل میگیرد؛ در پژوهشگده حقوق، اقتصاد و سیاست هم سه گروه «فقه حقوق»، «اقتصاد» و «سیاست» قرار میگیرد.
مدیر پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: در پژوهشکده اصول و مبانی و دانش نامه نویسی نیز سه گروه اصول و مبانی فقه نظام دانشنامه نویسی و منطق الدلاله که از شاخه های نوین لفظی است، شکل می گیرد که در مجموع9گروه فقهی و اصولی، هسته های اصلی این پژوهشگاه خواهند بود.
وی گفت: پس از رصد کلی از فعالیتهای فردی و موسسات حوزوی در هر یک از این عرصهها انجام شد و به این نتیجه رسیدیم موسسات دیگر نوعا در زمینه این علوم فعالیت دارند، اما در صدد ایجاد گفتمان در حوزه علمیه و تدوین درسنامه برای طلاب نبودند و نیستند؛ یکی از اهداف ما در این موسسه، گفتمانسازی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: اگر حوزه ما به سمت نظامسازی با استفاده از فقه پیش نرود و به سوالات مطروحه این عصر پاسخ ندهد در واقع از حوزه انقلابی فاصله گرفته و کم کم منزوی خواهد شد.