شناسهٔ خبر: 15095322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مراسم افتتاحیه دوره تمهیدی رشته فقه اقتصاد برگزار شد/ تاکید بر گرایش حوزه به فقه تمدنی

گروه حوزه های علمیه: مراسم افتتاحیه دوره تمهیدی رشته فقه اقتصاد موسسه فقه و علوم اسلامی امروز 14 شهریور ماه با حضور رئیس دفتر رهبری در قم و مدیر حوزه علمیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان، مدیر دوره تمهیدی مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: این دوره تمهیدی در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی آغاز شده است که هدف از برگزاری آن نیز تربیت عالمان و محققان برجسته با توانایی نظریه‎پردازی در حوزه مباحث تخصصی است.
وی افزود: از جمله برنامه‎هایی که در این موسسه برگزار خواهد شد می‌توان به برگزاری دوره ده ساله با موضوع فقه‌الاقتصاد اشاره کرد؛ طلاب این مرکز پس از برگزاری دوره تمهیدی و آموزش مبانی، کار خود را در عرصه‎های فقهی آغاز می‎کنند.
وی اظهار کرد: در این دوره طلاب پایه هشتم حوزه جذب شده‎اند که برنامه ریزی‎هایی نیز جهت استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‎های آنها انجام می‎شود.
مسئول برگزاری دوره تمهیدی مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی و معاون تهذیب حوزه علمیه قم تصریح کرد: 100 نفر از طلاب در این دوره ثبت نام کردند که  طی مراحل آزمون کتبی و شفاهی 14 نفر از آنان برای شرکت در دوره تمهیدی انتخاب شدند و در این دوره کار خود را آغاز خواهند کرد.
همتیان اظهارکرد: در این دوره سعی می‎شود که با تقویت اخلاق و معنویت و زی‌طلبگی، اهتمام به اجرای منویات رهبر انقلاب درباره تعلیم و تربیت طلاب، همراهی با نظام اسلامی، توجه ویژه به فقه و علوم مرتبط با آن، توجه به سنت‎های حسنه حوزوی همانند مباحثه و پیش مطالعه، اهتمام به کاهش تعطیلات و استفاده حداکثری از فرصت‎‌ها و ... زمینه لازم را برای حضور طلاب در عرصه سخت طلبگی آماده شود.
همچنین آیت الله اعرافی در افتتاحیه رشته فقه الاقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: مباحث فقه نوین به معنای از بین بردن گذشته نیست بلکه مناهج فقهی هیچ وقت دگرگون نمی‎شود.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی تحرکات خوبی در عرصه توسعه فقه آغاز شده است که هدف آنها پایه‌ریزی ابواب جدید در عرصه فقه بوده است و پایه همه این فعالیت‎ها نیز فقه دیرپای حوزوی است البته افراط و تفریط در این گونه نظریه‌پردازی‎ در برخورد با این مباحث وجود داشته است که امام راحل و مقام معظم رهبری این برخوردها را قبول نداشتند و سعی داشتند با همان مبانی اصیل فقهی مباحث جدید را دنبال کنند.
تخصصی شدن فقه به معنای فقه بی ریشه نیست
مدیر حوزه‎های علمیه کشور بیان کرد: اگر سخنی از فقه تخصصی به میان می‎آید منظور فقه بی‎ریشه نیست بلکه عرصه‎های نوینی است که باید به آن پرداخته شود و نخستین نقطه عزیمت ما در عرصه های جدید فقهی، موضوع شناسی و آشنایی با تحولاتی است که در دنیای جدید در حوزه های متناظر به آن فقه انجام شود؛ در این راستا برای ورود در ابواب جدید فقه نیازمند فهم پرسش‎های نو هستیم.
وی گفت: اشکالی ندارد که برای پاسخ به پرسش‌‏های نو در علوم و مکاتب گوناگون ابواب جدیدی ایجاد کنیم؛ اگر سؤالات و موضوعات علوم و مکاتب گوناگون را دریافت کرده و آنها را مورد مداقه قرار داده و پرسش های نو را رویاروی فقه عظیم قرار دهیم، امری ممدوح بوده و بالاتر از آن، وظیفه حوزه‎های علمیه است.
اعرافی با ذکر اهمیت ورود به عرصه فقه‎های تخصصی گفت: در این زمینه باید در اصول ناظر و قواعد فقهی به آن رشته ورود کنیم و زمانی می‌توانیم از فقه‎های تخصصی بهره ببریم که گامی از فقه موجود به سمت نظام‌سازی و فقه تمدنی برداریم، باید بر پایه اجتهاد عمیق و استوار، قدمی را برداریم که شهید صدر در کتاب اقتصادنا برداشت که متاسفانه این امر از سوی شاگردان ایشان مستمر نشد.
دغدغه رهبری نسبت به حوزه
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، گفت: مباحث مرتبط به حوزه و روحانیت یکی از مهمترین دغدغه‎های رهبر انقلاب است که باید به این دغدغه‎ها توجه و آنها را برطرف کرد.
وی افزود: اگر به سفرهای رهبری به استان‎های مختلف توجه کنیم در می‎یابیم که حضور چهارباره رسمی به قم و ده روزه شدن این سفرها به این دلیل است که معظم له دقت و حساسیت خاصی نسبت به حوزه‎های علمیه وروحانیت دارند.
معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب به دلیل اشراف بر مسائل داخلی و خارجی، نگاهی ممتاز به حوزه داشته و بر پیشرفت آن دغدغه دارند؛ بارها در نشست‎هایی که با طلاب و فضلا برگزار شده است به این نکته اشاره داشته ایم که پرونده حوزه و طلاب همیشه روی میز کار رهبری بازاست و همیشه ایشان نسبت به این امر حساسیت دارند.
وی گفت: برای رفع این دغدغه ها، مؤسسات زیادی راه‌اندازی شده؛ اما در جهت پیشبرد منویات رهبر انقلاب، مقرر شد مدرسه یا مؤسسه‌ای در قم تأسیس شود البته این راه اندازی به معنای نادیده گرفتن دیگر مدارس و مؤسسات نیست بلکه ظرفیت حوزه آنقدر بالاست که نیازمند راه اندازی چندین مؤسسه و مدرسه است.