گردشگری صنعتی متنوع و به همان اندازه پیچیده و دارای ظرافتهای مهم و حساس است. در این میان اقامت به عنوان مبنا و پایه اصلی گردشگری از اهمیت و نقش بسزایی در میزبانی و ارائه خدمات به گردشگران برخوردار است.
در تعریف جهانی گردشگر در صورت اقامت حداقل 24 ساعت یک فرد در مکانی غیر از موطن خود از وی به عنوان گردشگر نام برده می شود. این تعریف اهمیت اقامت را در عرصه صنعت گردشگری نمایان می کند.
یکی از مهمترین مفاهیم در گردشگری تاکید این صنعت بر رضایت مشتری یا به عبارت دیگر مشتری مداری است. گرچه این موضوع در تمامی صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما موفقیت در گردشگری کاملا بر رضایت و خشنودی مشتری استوار است زیرا فعالیتها و خدمات در این صنعت تامین و ارائه خدمات لوکس، تفریحی و رفاهی می باشد.
بر این اساس امروزه هتلداری تنها یک فعالیت صرفا تجاری نیست بلکه یک فعالیت اقتصادی فرهنگی و یک صنعت تلقی می شود.
در این میان کلانشهر مشهد به عنوان دومین پایتخت مذهبی جهان اسلامی سالانه میزبان بیش از 25 میلیون گردشگر داخلی و حدود سه میلیون گردشگر خارجی است.
این ظرفیت با توجه به افق 1404 و میزبانی سالانه 40 میلیون گردشگر ضرورت وجود زیرساختهای اقامتی، حمل و نقل، بهداشت، درمان و امنیت را به وضوح روشن می کند.
علاوه بر همه این موضوعات انتخاب کلانشهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی بر جایگاه این کلانشهر در عرصه گردشگری و توجه به بایدها و نبایدهای این میزبانی می افزاید.
لزوم افزایش سطح و کیفیت خدمات به خصوص در حوزه گردشگری به عنوان تابلوی کیفیت و خدمت برای رویداد مشهد 2017 همه متولیان را در عرصه های خدماتی و فرهنگی در قبال این رویداد مسئول می کند.
در این میان روند رو به رشد و شتاب در ساخت هتل و واحدهای اقامتی لوکس در مشهد از جمله رویدادهایی است که بایدها و نبایدها، موافقتها و مخالفتهایی را با خود به همراه دارد.
نگاه از زاویه مثبت به این موضوع نشان می دهد روند رو به رشد ساخت هتل در مشهد در افزایش سطح کمیت و کیفیت در ارائه خدمات به گردشگران و میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی و به خصوص گردشگران خارجی نقش و تاثیر بسزایی دارد.
* هتل سازی در مشهد نمونه است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: واحدهای اقامتی به عنوان یکی از ظرفیتهای اصلی و محورهای مهم خدمات دهی در حوزه گردشگری است.
حسین زارع صفت افزود: عدم تامین نیاز مسافران در بخش واحدهای اقامتی بر روند سفر، گردشگری و زیارت در شهری مانند مشهد اثرگذار است.
وی سرمایه گذاری در حوزه واحدهای اقامتی مشهد را ضروری ذکر و بیان کرد: خدمات دهی در بخش اقامت بر اساس ذائقه و سلیقه مسافران تغییر می کند.
او گفت: آمارها نشان می دهد بیشترین ظرفیت هتلهای فعال کشور هتلهای دو و سه ستاره هستند در حالی که نیاز گردشگری خارجی به احداث هتلهای پنج ستاره است.
وی تاکید کرد: باید برای همه مسافران با هر نیاز و سطح اقتصادی قادر به ارائه خدمات باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مشهد حرکت سریع و رو به رشدی را برای میزبانی و ارائه خدمات به گردشگران آغاز کرده است.
وی مشهد را در مقایسه با سایر استانهای کشور برخوردار از وضعیت رو به رشد و نمونه توصیف و بیان کرد: 50 درصد واحدهای اقامتی کشور در مشهد مستقر هستند، این جایگاه همچنان برای این شهر پابرجاست و حفظ آن با تامین نیاز مسافران از اهمیت بالایی برخوردار است.
* 52 درصد هتلهای مشهد کمتر از 10 سال عمر دارند
زارع صفت گفت: 200 هتل در خراسان رضوی فعال و مشغول ارائه خدمات است که 181 واحد از این تعداد در مشهد مستقر و فعالند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مشهد سالانه میزبان 25 میلیون مسافر داخلی است که پیش بینی می شود در افق 1404 این تعداد به 40 میلیون نفر برسد.
او ادامه داد: همچنین شمار گردشگران و زائران خارجی در مشهد که هم اکنون دو و نیم میلیون نفر در سال است پیش بینی می شود با سه تا چهار برابر افزایش به حدود 10 میلیون نفر در سال برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بررسیها نشان می دهد حدود 42 درصد هتلهای مشهد 10 سال و 52 درصد کمتر از 10 سال سابقه فعالیت دارند که نشانگر اقبال و نیاز این حوزه به ورود و حضور سرمایه گذاران است.
زارع صفت گفت: این روند نشان می دهد نیاز و زمینه برای فعالیت در این حوزه کاملا مهیاست.
وی تاکید کرد: مشهد نیازمند افزایش سطح کمی و کیفی خدمات است و ساخت هتل می تواند بر افزایش سطح و جایگاه مشهد بیافزاید.
* افزایش سه برابری تعداد هتلها ظرف هشت سال
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هشت سال پیش 75 هتل یک تا پنج ستاره در مشهد فعالیت داشت در حالی که این تعداد اکنون به 200 هتل رسیده است.
محمد قانعی افزود: فعالیت 50 درصد هتلهای کشور در مشهد نشانگر تقاضای موجود در بازار گردشگری اسن کلانشهر است.
وی با تاکید بر اینکه لازم است نسبت به ساخت هتل سنجش و ارزیابی نیاز در قالب کارشناسی انجام شود گفت: حمایت از سرمایه گذاران و آماده سازی شرایط برای حضور و ورود گردشگران خارجی بیش از گذشته از ضرورتهایی است که باید مورد توجه متولیان عرصه گردشگری قرار گیرد.
وی افزود: ساخت هر هتل بطور میانگین 750 میلیارد ریال برای زمین، ساخت، تجهیز، تامین نیروی انسانی و آموزش هزینه دارد.
او گفت: به این ترتیب حجم زیادی سرمایه در این حوزه هزینه می شود که به شدت نیازمند تضمین و حمایت دارد.
* استقبال سرمایه گذاران از ساخت هتل
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: سرمایه گذار باید بررسیهای لازم در زمینه کشش، ظرفیت بازار و سرمایه گذاری را در این عرصه انجام دهد.
حسین زارع صفت بیان کرد: کار و تصمیم اصلی بر عهده سرمایه گذار و اوست که باید امکانسنجی، برآورد و برنامه ریزی در زمینه احداث واحد اقامتی و هتل را داشته باشد.
وی گفت: فردی که اقدام به سرمایه گذاری می کند باید پیش بینی لازم را برای جلوگیری از شکست سرمایه گذاری داشته باشد و توجیه اقتصادی سرمایه گذاری خود را در نظر بگیرد.
او افزود: پیش بینی در حوزه گردشگری حاکی از وجود مسیر مناسب برای توسعه گردشگری و حضور گردشگران خارجی در ایران و کلانشهر مشهد است.
وی اظهار کرد: بیشترین گردشگران خارجی در مشهد اغلب گردشگرانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، لبنان، عراق، جمهوری آذربایجان، پاکستان، هند، ترکیه و حتی اروپا هستند که شمارشان در حال افزایش است.
او گفت: رخدادهای مثبت از جمله توافق هسته ای و برجام و نوع نگاه دولت یازدهم به افزایش روابط با کشورهای خارجی، راه اندازی پرواز مستقیم عمان - مشهد و پیگیری پرواز مستقیم باکو - مشهد، راه اندازی قطار سریع السیر و تسهیل در شرایط حمل و نقل حضور میلیونی زائران و مسافران داخلی و خارجی را برای مشهد نوید می دهد.
زارع صفت با بیان اینکه مطالعه کامل و جامعی در ارتباط با نیاز مشهد به هتل و مخاطبان هتل پنج ستاره صورت نگرفته افزود: سقف و محدودیتی برای احداث هتل در مشهد وجود ندارد و از حضور سرمایه گذاران در این عرصه استقبال می شود.
وی ادامه داد: در شهری مانند مشهد باید پاسخگوی همه سلائق و نیازهای مسافران باشیم و به همین دلیل تنوع در واحدهای اقامتی مورد پیگیری و استقبال است.
* آمادگی مشهد برای پایتخت فرهنگی جهان اسلام
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی قطعا میزبانی متفاوت باید باشد.
سیدجواد موسوی اظهار کرد: هتل سازی و ایجاد تنوع در واحدهای اقامتی مشهد گامی در جهت آمادگی برای میزبانی و پذیرایی از گردشگران است.
وی بیان کرد: مشهد سرآمد شهرهای گردشگری در جهان است و با توجه به میزبانی سالانه بیش از 27 میلیون زائر و گردشگر می تواند نقش خوبی را در این رابطه ایفا کند.
او افزود: بر اساس اعلام ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، شهرهای مشهد و نیشابور در زمره هفت شهر برتر گردشگری ایران کشور قرار گرفته اند.
وی گفت: بر این اساس مشهد و نیشابور در کنار شهرهای اصفهان، ساری، خرم آباد، مریوان و رامسر به عنوان شهرهای برتر گردشگری ایران در تعطیلات نوروز 1395 معرفی شدند.
موسوی بیان کرد: این انتخاب نشانگر ظرفیت و توان استان خراسان رضوی در میزبانی و مسافرپذیری دارد.
7496/1858
رشد هتل سازی در مشهد حرکتی پرشتاب برای ارتقا کیفیت گردشگری
مشهد- ایرنا- بر اساس افق 1404 مشهد سالانه میزبان افزون بر 40 میلیون مسافر خواهد بود و در این چارچوب افزایش ظرفیت و سطح کیفی واحدهای اقامتی به عنوان مهمترین زیرساخت صنعت گردشگری از اهمیت فراوانی برخورد است که روند موجود هتل سازی در مشهد به همین سمت در حرکت است.
صاحبخبر -