حمیدرضا کفاش روز یکشنبه در حاشیه برگزاری هشتمین دوره فعالیت مجلس دانش آموزی درباره سابقه این مجلس به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: تعداد نمایندگان این مجلس 150 دانش آموز است که نیمی از آنان دختر هستند که برای مدت دو سال بعد از برگزاری مستقیم انتخابات به عنوان نمایندگان مجلس دانش آموزی انتخاب می شوند.
وی افزود: پنج نفر از دانش آموزان اقلیت، دو نفر از میان دانش آموزان با نیازهای ویژه و دو نفر از دانش آموزان مدارس خارج از کشور نیز در این مجلس حضور دارند.
کفاش با اشاره به افتتاح هشتمین دوره مجلس دانش آموزی در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی گفت: امروز افتتاحیه این مراسم با حضور مسئولان برگزار شد و برگزیدگان ضمن سوگند و تحلیف، هیات رئیسه این مجلس را همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی با رای مستقیم انتخاب می کنند و جلسات رسمی تشکیل می دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: اسناد دانش آموزی در هر دوره از سوی این مجلس تنظیم و تصویب می شود و نمایندگان هر دوره نظرات خود را درباره مسائل کلان آموزش و پرورش در زمینه دانش آموزی همچون مسائل تربیتی و تحصیلی به مسئولان این وزارتخانه می دهند.
** مجلس دانش آموزی تمرین مردمسالاری دینی است
کفاش با اعلام رضایت از نتایج هفت دوره مجلس دانش آموزی گفت: این مجلس نتایج فوق العاده ای داشته و در واقع تمرین مردمسالاری دینی است.
وی افزود: دانش آموزان در این دوران یاد می گیرند که چگونه رای بدهند، مشارکت کنند، مسئولیت پذیر باشند و به انتخاب شدگان و انتخاب شوندگان احترام بگذارند و تمرین کنند که در آینده جامعه، مدیرانی موفق و دست اندرکارانی گرانقدر برای جمهوری اسلامی باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز ثمرات هفت دوره مجلس دانش آموزی را می توان در حضور آنان در راس مدیریتی کشور مشاهده کرد و درخشش نمایندگان مجلس دانش آموزی در بخش های مختلف کشور به لحاظ نوع فعالیتشان و به جهت این که در میان دانش آموزان، محبوب هستند نشان از آینده درخشان آنان دارد.
** تاثیر نظرات نمایندگان مجلس دانش آموزی در پیشرفت طرح های آموزش و پرورش
کفاش گفت: به عنوان یکی از مدیران آموزش و پرورش اقرار می کنم که از نظرات ارزشمند نمایندگان مجلس دانش آموزی فواید بسیاری دیده ایم و توانسته ایم در پیشرفت و تعالی طرح هایمان در آموزش و پرورش استفاده کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این وزارتخانه مصمم به حمایت و تقویت این مجلس است و از نظرات این جوانان در بخش های مختلف استفاده می کند.
وی همچنین گفت: هیات رئیسه منتخب مجلس دانش آموزی به عنوان مشاوران وزیر آموزش و پرورش انتخاب می شوند و نمایندگان این مجلس در هر استان نیز به عنوان مشاوران مدیر کل آموزش و پرورش استان هستند و با حضور در جلسات مختلف به ارائه نظر درباره طرح های مختلف آموزش و پرورش می پردازند.
** مجلس دانش آموزی پارلمان دوم در کشور است
کفاش از مجلس دانش آموزی به عنوان پارلمان دوم در کشور یاد کرد با این تفاوت که این مجلس با مسائل تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و ارتقاء فعالیت های آموزشی و پرورشی سر و کار دارد.
وی با بیان برخی خروجی های این مجلس گفت: اسناد خوبی در دوره های مختلف از سوی این مجلس صادر شده که به عنوان نمونه می توان به اسناد حقوق دانش آموزی، چگونگی ارتقاء کنکور، عدالت آموزشی و همچنین چگونگی رسیدگی به مناطق محروم یاد کرد.
کفاش تصویب اسناد مربوط به تشکل های دانش آموزی و ارتقاء فعالیت های مشارکتی آنان با مدرسه را از دیگر فعالیت های این مجلس دانست و گفت: قوانین، آئین نامه ها، مقررات و دستورالعمل های این مجلس از سوی خود نمایندگان تنظیم و ارتقاء و بازنگری می شود و برای اجرا ابلاغ می شود.
** مجلس دانش آموزی مشکلات مسائل منطقه ای را به گوش مسئولان می رسانند
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به نقش نمایندگان مجلس دانش آموزی در استان ها و مناطق محروم اشاره کرد و گفت: این نمایندگان در حوزه های انتخابیه و استان ها مسائل منطقه ای را به گوش مسئولان و مدیران می رسانند و با حضور در جلسات باعث ارتقاء فعالیت های آموزشی و پرورشی می شوند.
وی افزود: حضور این نمایندگان در سطح مدارس یعنی به عنوان شوراهای دانش آموزی بسیار موثر است و نوع نگاه آنان می تواند زمینه مناسبی را از مشارکت اجتماعی در امر تعلیم و تربیت فراهم کند.
هشتمین دوره فعالیت مجلس دانش آموزی تا عصر امروز در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی ادامه دارد و نامزدهای هیات رئیسه مجلس دانش آموزی به بیان دیدگاه ها و برنامه های خود می پردازند و هفت نفر از میان 44 دانش آموز انتخاب می شوند.
14 کاندیدا برای ریاست، 11 نفر برای نایب رئیسی، 10 نفر به عنوان منشی و هفت دانش آموز نیز خواستار تصدی کارپردازی هیات رئیسه مجلس هشتم دانش آموزی هستند.
فراهنگ**1003**1027
معاون وزیر آموزش و پرورش:
مجلس دانش آموزی یک نهاد تصمیم ساز برای مسئولان آموزش و پرورش است
تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از مجلس دانش آموزی به عنوان یک نهاد تصمیم ساز برای مسئولان این وزارتخانه یاد کرد.
صاحبخبر -