مریم سعیدی، مربی و حافظ کل قرآن کریم، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تأکید بر اینکه هر فردی باید هدفش از ورود به رشتههای قرآنی را از ابتدا روشن کند گفت: عدهای فقط برای گرفتن مدرک تحصیلی و استفاده از مزایای مادی حفظ قرآن وارد این وادی میشوند که در جای خودش نیاز به تحلیل دارد.
وی ادامه داد: مدرک تحصیلی در رشتههای علوم قرآنی از فرعیات است، اصل تمام فعالیتها در حوزه قرآن عمل به مبانی قرآن است نه اینکه از قرآن پلی بسازیم برای رسیدن به موفقیتهای اداری و دانشگاهی. با ورود به وادی قرآن، فرد احساس میکند همیشه در محضر خدا حاضر است، این راه دارای فواید معنوی و گاهی مادی است اما قرآنآموز زمانی که به درجهای از یقین برسد کم لطفی دیگران او را آزار نخواهد داد، هر فردی استعدادهای مختلفی دارد که بنابر ظرفیت خود از قرآن بهرهمند میشود.
حافظ کل قرآن اظهار کرد: صرف علاقه کمکی به موفقیت در وادی قرآن نمیکند، ادعای دوست داشتن قرائت یا حفظ قرآن کافی نیست بلکه هر فردی ابتدا باید توان و استعداد خود را بسنجد، سختکوشی و صبر در برابر ناملایمات یکی از مؤلفههای موفقیت در هر کاری است، حتی ممکن است نوجوانی که تازه وارد حیطه قرآن شده مورد تمسخر همکلاسیها یا افرادی که انسی با قرآن ندارند قرار گیرد، اما نباید در این راه سستی نشان داد، همیشه باید در نظر داشت که مبنای کار قرآنآموز، قرآن، خدا و ائمه اطهار(ع) است.
سعیدی تصریح کرد: آشنایی کودک با الفبای قرآن قدم اول ورود به عرصه قرائت و حفظ است در گام بعد آموزش اعراب و روخوانی و روانخوانی است و در مرحله بعدی ورود به رشته حفظ یا قرائت قرآن است، باید کاری کرد که حفظ قرآن برای سنین کودکی فقط برمبنای شنیداری نباشد، برخی از مربیان آیهای از قرآن را میخوانند و قرآنآموز آنقدر تکرار میکند تا حفظ شود این روش پایداری نیست، زمانی حفظ از ثبات برخوردار میشود که از حافظه دیداری نیز استفاده شود.
وی با ابراز نارضایتی از کمرنگی جلسات هفتگی قرآن بانوان اضافه کرد: برخی از کلاسهای هفتگی برای آقایان به شکل مستمر برگزار میشود و عموم مردم از چنین کلاسهایی اطلاع دارند اما این موارد درباره بانوان کمتر دیده میشود، این محافل باید پر رنگتر و تخصصیتر برگزار شوند.
حافظ کل قرآن کریم در پایان گفت: جلسات دائمی قرآن ویژه بانوان در پیشرفت اعتقادی آنها بسیار مؤثر است، امروز اختلاف سطح تلاوت بانوان وآقایان نشان دهنده تأثیر مثبت جلسات هفتگی بر تلاوت آقایان است، معمولاً بانوان فقط در دارالقرآنها امکان فراگیری دارند و همین عامل فعالیتهای تخصصی و رشد تلاوت آنها را با کندی مواجه کرده است.
∎
وی ادامه داد: مدرک تحصیلی در رشتههای علوم قرآنی از فرعیات است، اصل تمام فعالیتها در حوزه قرآن عمل به مبانی قرآن است نه اینکه از قرآن پلی بسازیم برای رسیدن به موفقیتهای اداری و دانشگاهی. با ورود به وادی قرآن، فرد احساس میکند همیشه در محضر خدا حاضر است، این راه دارای فواید معنوی و گاهی مادی است اما قرآنآموز زمانی که به درجهای از یقین برسد کم لطفی دیگران او را آزار نخواهد داد، هر فردی استعدادهای مختلفی دارد که بنابر ظرفیت خود از قرآن بهرهمند میشود.
حافظ کل قرآن اظهار کرد: صرف علاقه کمکی به موفقیت در وادی قرآن نمیکند، ادعای دوست داشتن قرائت یا حفظ قرآن کافی نیست بلکه هر فردی ابتدا باید توان و استعداد خود را بسنجد، سختکوشی و صبر در برابر ناملایمات یکی از مؤلفههای موفقیت در هر کاری است، حتی ممکن است نوجوانی که تازه وارد حیطه قرآن شده مورد تمسخر همکلاسیها یا افرادی که انسی با قرآن ندارند قرار گیرد، اما نباید در این راه سستی نشان داد، همیشه باید در نظر داشت که مبنای کار قرآنآموز، قرآن، خدا و ائمه اطهار(ع) است.
سعیدی تصریح کرد: آشنایی کودک با الفبای قرآن قدم اول ورود به عرصه قرائت و حفظ است در گام بعد آموزش اعراب و روخوانی و روانخوانی است و در مرحله بعدی ورود به رشته حفظ یا قرائت قرآن است، باید کاری کرد که حفظ قرآن برای سنین کودکی فقط برمبنای شنیداری نباشد، برخی از مربیان آیهای از قرآن را میخوانند و قرآنآموز آنقدر تکرار میکند تا حفظ شود این روش پایداری نیست، زمانی حفظ از ثبات برخوردار میشود که از حافظه دیداری نیز استفاده شود.
وی با ابراز نارضایتی از کمرنگی جلسات هفتگی قرآن بانوان اضافه کرد: برخی از کلاسهای هفتگی برای آقایان به شکل مستمر برگزار میشود و عموم مردم از چنین کلاسهایی اطلاع دارند اما این موارد درباره بانوان کمتر دیده میشود، این محافل باید پر رنگتر و تخصصیتر برگزار شوند.
حافظ کل قرآن کریم در پایان گفت: جلسات دائمی قرآن ویژه بانوان در پیشرفت اعتقادی آنها بسیار مؤثر است، امروز اختلاف سطح تلاوت بانوان وآقایان نشان دهنده تأثیر مثبت جلسات هفتگی بر تلاوت آقایان است، معمولاً بانوان فقط در دارالقرآنها امکان فراگیری دارند و همین عامل فعالیتهای تخصصی و رشد تلاوت آنها را با کندی مواجه کرده است.