شناسهٔ خبر: 15093605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد

60 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای علاوه بر اینکه بیش از 60 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را موجب می‎شود راندمان تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رزن، منصور رضوانی‎جلال ظهر امروز در بازدید از باغ‌های میوه شهرستان رزن از کسب مقام نخست بخش کشاورزی در اجرای اقتصاد مقاومتی در سال 94 خبر داد و اظهار کرد: دولت حمایت‌های ویژه‌ای در تولید کلزا و باغبانی از کشاورزان دارد.

وی افزود: استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای علاوه بر اینکه بیش از 60 درصد  صرفه‌جویی در مصرف آب را موجب می‎شود راندمان تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: برای استفاده از آبیاری قطره‌ای یا میکرو تا 85 درصد سازمان جهاد کشاورزی یارانه به کشاورزان پرداخت می‌کند.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: در استان همدان در حال حاضر بالغ بر 74 هزار و 500 هکتار باغ وجود دارد که در این باغات بیش از 690 هزار تن انواع محصولات باغی تولید می‌شود.

رحیم بیات با بیان اینک چهار درصد از تولیدات باغی کشور در استان همدان تولید می‌شود، افزود: استان همدان در تولید گردو رتبه اول کشور و در تولید انگور و کشمش رتبه سوم کشور را دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان همدان گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی که هم دیدگاه مقام معظم رهبری و اولویت اساسی دولت است در همه استان‌ها به ویژه در استان همدان با قوت ادامه پیدا می‌کند.

سید اسکندر صیدایی شهرستان رزن را یکی از شهرستان‌های توانمند استان در حوزه آب و خاک دانست و افزود: هدف از بازدید این مجموعه‌ها، علاوه بر آشنایی با آنها اجرای صحیح  اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست‌های اصلی دولت تدبیر و امید است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‎ریزی سال 95 برای پشتیبانی از پروژه‌ها و فعالیت‌ها، توانمندی شهرستان‌ها باید به دقت برسی شود تا منابع اعتباری که تزریق می‌شود در راستای تولید اشتغال و همچنین اثرگذاری به نحو مطلوبی داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن هم با بیان اینکه در رزن 6 هزار و 100 هکتار باغ وجود دارد که انواع محصولات باغی در آن تولید می‎شود افزود: در تلاش هستیم که هر سال 100 هکتار به سطح باغات شهرستان رزن اضافه شود.

مرتضی شعبانی گفت: 60 درصد از باغهای شهرستان رزن مجهز به آبیاری قطره‎ای شده که در کل اراضی کشاورزی، شهرستان رزن مقام اول استان و کشوری را در اجرای آبیاری تحت فشار کسب کرده است.

مدیر باغ سبز گستر شهرستان رزن نیز گفت: از باغ 150 هکتار این شرکت محصولات سیب، به، آلبالو، گلابی و گردو برداشت می شود که  بیشتر محصولات تولید شده در تهران و استان‌های همجوار به فروش می‌رسد.

حسینعلی صفری با بیان اینکه این باغ به علت استفاده از درخت‌های پایه رویشی سیب، استفاده از آبیاری قطره‌ای در استان همدان نمونه است ادامه داد: تسهیل در برداشت محصول، آبیاری و هرس آن از مزایای این باغ محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه باغ 150 هکتاری روستای شوند شهرستان رزن به طور دائم برای 20 نفر و در فصل برداشت برای 150 نفر شغل ایجاد کرده است افزود: در هر دوره برداشت میانگین 2 هزار تن سیب و یک‌هزار تن انواع محصولات کشاورزی دیگر تولید می‌شود.

انتهای پیام/89006/ق40

برچسب‌ها:

نظر شما