شناسهٔ خبر: 15092461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کرمان با رتبه دوم توليد گردوي ايران كمرش در مقابل واردات خم شده است

كرمان با توليد ۲۰۰ هزار تن گردوی مرغوب اسير گردوهاي بي كيفيت چيني شد

روزنامه جوان

سال گذشته بود که چيني‌ها سير مرغوب همداني‌ها را نشانه رفتند و با بسته‌بندي محصولات خود با ظاهر ايراني، سعي در بدنام‌کردن اين توليد داخلي داشتند. هنوز يکسال از آن ماجرا نگذشته که اينبار گردوي کرمان مورد توجه چيني‌ها قرار گرفته است. به طوري که در هرکجا از اين استان قدم بگذاريم، ردي از گردوي چيني در آن ديده مي‌شود. نکته جالب توجه اين است که کرمان رتبه دوم توليد گردو در کشور را به خود اختصاص داده و با واردات اين محصول، آينده توليدات باغباني کرمان در معرض خطر قرار گرفته، آنهم درست زماني که حبیب الله نیکزادی نماینده مردم شهرستان های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی نيز بر وضعيت نگران‌کننده اشتغال‌زايي کرماني‌ها تاييد مي‌کند.

صاحب‌خبر -
كرمان با توليد ۲۰۰ هزار تن گردوی مرغوب اسير گردوهاي بي كيفيت چيني شد

با اينکه استان کرمان در بحث توليد گردو حرفي براي گفتن دارد و رتبه دوم توليد گردو در کشور را به خود اختصاص داده است، اما مدتي‌ست گردو‌کاران زيربار خشکسالي، شيوع آفات و حالا هم واردات بي‌رويه گردو از چين، خميده شده‌اند. با اينکه محصول پسته اين استان اهميت بسياري دارد، اما گردو و خرما هم در مراتب بعدي جزو محصولات مهم صادراتي از کرمان محسوب مي‌شوند و زمينه اشتغال‌زايي فرواني را براي کرماني‌ها ايجاد مي‌کند. بنابراين با توجه به آنچه گفته شد، گردوي کرمان از جمله محصولات مهم براي اين استان به شمار مي‌رود چراکه علاوه بر داشتن پتانسيل‌هاي فراوان براي صادرات، زمينه‌ اشتغال‌زايي بوميان کرماني را هم فراهم مي‌کند.

کرمان جزو وارد کننده‌های عمده گردو

مدت‌هاست سايه خشکسالي، آفات و واردات بي‌رويه بر سر گردوي کرمان جا خوش کرده و گردوکاران را در رنج و سختي قرار داده که همه اينها نتيجه کم‌توجهي متوليان است. به طوري که رئیس جهاد کشاورزی کرمان نیز از عدم حمایت از این محصول گلایه مي‌کند و مي‌گويد: علاوه بر مشکلات آشکار توليد گردو در کرمان، مسئله نبود نام مشخصي براي گردوي اين استان هم بر دامنه معضلات کردوکاران افزوده است.

عباس سعیدی با اشاره به اينکه کرمان رتبه نخست سطح زیر کشت محصول و رتبه دوم میزان تولید گردو را دارد مي‌افزايد: اگر به بازار گردو مراجعه کنيد گردوی سایر استان‌ها که تولید به‌مراتب کمتر و باکیفیت پایین دارند بیشتر سر زبان‌ها است و این نشان می‌دهد ما برند سازی نکرده‌ایم. محصول گردو در کرمان بدون هیچ برند و بسته‌بندی مشخصی به سایر استان‌ها صادر و به نام آن‌ها وارد بازار کشور می‌شود.

علاوه بر آنچه گفته شد، نکته جالب توجه اين است که کرمان با داشتن ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ گردو که ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار این میزان باغ بارور است و برداشت سالانه ۲۰۰ هزار تن گردوی خشک و درجه‌یک از شهرستان‌های رابر، بافت، کرمان، شهربابک، سیرجان و زرند و بردسیر اما همچنان کرمان جزو وارد کننده های عمده گردو به حساب مي‌آيد.

کاهش 40درصدي توليد گردو

کشاورزان کرمانی در حالی بازار مصرف استان را ازدست‌داده‌اند که محصول گردوی کرمان به‌صورت معمول به‌صورت فله‌ای و بدون هيچ بسته‌بندي مشخصي از کرمان خارج شده و با نام استان‌هایی که به کرمان گردو وارد می‌کنند در مسير صادرات قرار مي‌گيرد.

رئیس جهاد کشاورزی کرمان با اشاره به ارزش گردوی تولیدشده در کرمان مي‌گويد: ارزش سالانه اين محصول در کرمان ۴۰۰ میلیارد تومان است که خشک‌سالی و کرم خراط تولید محصول را در استان به‌شدت کاهش داده است .

محمد شمس‌الدینی یکی از صادرکنندگان خشکبار در استان کرمان نيز با اشاره به خشک‌سالی‌های متوالی، سرمازدگی گسترده درختان و شیوع آفت در باغ‌های شهرستان‌های بافت و رابر مي‌گويد: با اينکه بسیاری از مردم اين شهرستان‌ها قسمت عمده‌اي از مخارج خانواده خود را با درختان گردویی که در خانه باغ‌ها دارند تامين مي‌کنند اما متاسفانه اين درختان اغلب آلوده به کرم خراط هستند.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش 40 درصدي توليد گردو در کرمان مي‌افزايد: در سال گذشته به دلیل خسارت‌های سرمازدگی اقتصاد خانوار مردم در روستاهای شهرستان‌های بافت و رابر تضعیف‌شده است. بنابراين انتظار مي‌رود مسئولان طرحي حمایتی از کشاورزان تعریف کنند، اما تاکنون که هيچ اقدامي در اين زمينه نشده و اغلب باغداران مجبورند بعد آلوده شدن درختان را قطع کرده و بسوزانند. مابقي محصولاتي هم که توليد مي‌شوند يا به دست دلالان مي‌رسد يا با ورود پاي چيني‌ها بدنام مي‌شود. بنابراين انتظار مي‌رود در اين ايام که باغداران دست به برداشت محصول خود مي‌زنند، متوليان هم برنامه‌هاي حمايتي‌اي طراحي کنند.

نظر شما