شناسهٔ خبر: 15069120 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل بنادر و دریا نوردی مازندران:

وزیر راه وعده حل مشکلات و موانع توسعه بندر نوشهر را داد

نوشهر- ایرنا - مدیرکل بنادر و دریا نوردی مازندران گفت : وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از بخش های مختلف بندر نوشهر و آشنایی با مشکلات و موانع توسعه آن، آمادگی این وزارتخانه را برای حل مشکلات به ویژه تامین اراضی پشتیبانی و راه دسترسی به بندر اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

وزیرراه و شهرسازی روز پنجشنبه که برای شرکت و ایراد سخنرانی در دومین همایش ملی فناوری های نوین دریایی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) به نوشهر سفر کرده بود پس از این همایش به همراه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، استاندار مازندران مدیر کل و نماینده مردم در مجلس از منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر دیدن کرد.
سیاوش رضوانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در جریان این بازدید با وجود آنکه اقداماتی مانند خشک کردن حدود 14 هکتار از دریا و سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این اراضی مطرح شد ، مشکلاتی نیز از جمله نداشتن راه دسترسی و اراضی پشتیبانی بندر بیان شد که در نهایت وزیر راه و شهرسازی وعده داد که پس از بررسی دقیق مشکلات بندر حمایت های لازم برای حل آن انجام دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت : هم اینک این موضوع در دستور کار قرار گرفته و بنا شد تا پایان شهریور ماه جاری گزارشی مستند و جامع از فضاهایی که برای تامین اراضی پشتیبانی و ایجاد راه دسترسی به این بندر جا نمایی شده به معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ارائه شود.
رضوانی ابراز امیدواری کرد که با محقق شدن وعده های وزیر راه و شهرسازی برای حل موانع توسعه ای بندر به زودی شاهد استقبال چشمگیر سرمایه گذاران بخش خصوصی ،افزایش حجم مبادلات تجاری و تخلیه و بارگیری چند برابر کالا و مهم تر از همه بهبود فضای کسب و کار در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر باشیم .
ایجاد راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر جزو طرح های مصوب سفرهای استانی دولت گذشته بوده که همانند دیگر طرح های مصوب پس از سال ها انتظار و وعده مسئولان سابق همچنان برروی کاغذ باقی ماند. مطالعات کارشناسی و اجرای این طرح از سال 1382 آغاز شد و به عنوان یک نیاز راهبردی و اساسی منطقه در ابعاد مختلف بویژه در زمینه اقتصادی در سفرهای استانی دولت در سال 85 به تصویب رسید.
برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع در حاشیه کمربندی با بندر نوشهر، شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا، رفع معضل ترافیک شهری، ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال از جمله اهداف اجرای این طرح است.
همزمان با تصویب این طرح، ایجاد بندرخشک و ابلاغ قانون منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال 1390 اهمیت اجرایی شدن این طرح را به عنوان یکی از طرح های زیربنایی بندر دوچندان کرد.
اگرچه در آبان سال 89 اقداماتی برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفت اما بنا به دلایلی از جمله به علت آسیب رساندن به گونه های ارزشمند بزرگترین باغ اکولوژی کشور و مشکلات زیست محیطی از ادامه آن جلوگیری به عمل آمد.
آمارهای موجود نشان از آن دارد که ظرفیت اسمی سالانه تخلیه وبارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر به میزان حدود پنج میلیون تن است اما اکنون حدود 800 هزار تن تا یک میلیون تن بار تخلیه می شود.
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر جزو قدیمی ترین بنادر مازندران به علت نزدیکی به پایتخت ، مراکز عمده تجاری ، صنعتی و دسترسی آسان به بازارهای مصرفی آسیای میانه و اروپای شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
7078 /1602/1899