به گزارش شانا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی روز پنجشنبه (11 شهریورماه) در دومین همایش ملی فناوریهای نوین دریایی، در دانشکده علوم دریایی نوشهر و در جمع کارکنان نیروی دریایی ارتش گفت: همدلی و همکاری بسیار صمیمانهای میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان دریانوردی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که موجب عمران و گسترش امنیت در آبهای ایران چه در شمال و چه در جنوب شده است.
وی با بیان این که گزارشی در ارتباط با اقدام های انجام شده در حوزه بنادر وجود دارد که قصد ارائه آن را دارد، گفت: همچنان که بارها گفتهام بنادر و بحث دریانوردی ماهیت جهانی دارد؛ ماهیت این صنعت جهانی است و سیاستی که ما همواره در حوزه بنادر دنبال کردهایم این بوده است که سهم جهانی ایران را از صنعت دریانوردی به دست آوریم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که اصلیترین هدف وزارتخانه در این حوزه افزایش سهم کشور در بازار بینالمللی از صنعت دریانوردی است، تصریح کرد: طول سواحل ما حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که یکی از طولانیترین سواحل در منطقه پراهمیتی مانند خلیجفارس است اما از این مجموعه تاسیسات ما به ۳۰۰ کیلومتر میرسد و این رقم نشان میدهد که تا چه اندازه ظرفیت برای رشد و افزایش بهرهوری از سواحل داریم، در حالی که باید کارهای بیشتری در سواحل انجام دهیم تا قدرت بیشتری را به دست آوریم.
آخوندی با اعلام این که افزایش قدرت دریایی در حوزه صنعت دریانوردی و همچنین توسعه بنادر جدید دو کار مهمی است که در این مدت انجام دادهایم به ارائه گزارشی از وضع بنادر ایران پرداخت و گفت: عمان یکی از سواحلی است که همواره به دلیل اهمیت راهبردی مطرح بوده است و این که ما در دریای عمان خارج از تنگه هرمز صاحب امکانات بندری بزرگ باشیم هدفی راهبردی است.
افزایش ظرفبت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال
آخوندی گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته تمرکز خوبی در دریای عمان داشتیم و موفق شدیم بندر چابهار را از ۲.۵ میلیون تن ظرفیت در سال به ۸.۵ میلیون تن ظرفیت در سال افزایش دهیم.
وی خبر داد: در بهار سال آینده یک بندر جدید در چابهار مورد بهرهبرداری قرار میگیرد که کار بسیار بزرگی است.
این مقام مسئول ادامه داد: افزون بر بندر کاری که در حال انجام است اتصال ریلی بندر چابهار به بندر زاهدان است. خوشبختانه جریان اجرای ریل بین چابهار و ایرانشهر پیشرفت خوبی داشته و پیشرفت زیرسازی این خط ریل در چابهار و ایرانشهر که حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد، در بخش انجام زیرسازی ریل به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
آخوندی ادامه داد: در گام نخست تلاش ما در چابهار اتصال ریلی چابهار به زاهدان است و این که بتوانیم یک محور دالان جدید ریلی از جنوب به شمال از منطقه چابهار داشته باشیم که این مهم با اعتبار چندین میلیارد دلاری در حال انجام است.
عضو کابینه دولت یازدهم افزود: نکته بعدی توسعه خود شهر چابهار است که برای این هدف شهر جدید تیس را در حال اجرا داریم که به تازگی در جلسه شورای شهرسازی به تصویب رسیده و امیدواریم به کانون جمعیتی بزرگی در چابهار تبدیل شود.
وی با بیان اینکه افزون بر این سه اقدام یک کریدور جدید تعریف کردهایم توضیح داد: دالان جدید به نام دالان شماره یک حمل ونقل ایران که از چابهار آغاز و تا بندر امام ادامه دارد تعریف شده که در بودجه سال ۹۶ نیز آمده است.
به گفته آخوندی، این دالان هم اکنون با سطح خدمات مختلف وجود دارد، اما در پی ارتقای سطح سرویسهای آن به هفت تن هستیم.
وزیر راه وشهرسازی ابراز امیدواری کرد با اقدامات انجام شده در بندر چابهار به ۸۴ میلیون تن ظرفیت کالا در سالهای آینده در این بندر برسیم و گفت: درصدد هستیم کریدور چهارجانبه بین ایران، عمان و ترکمنستان و ازبکستان را فعال کنیم.
وی به سرمایهگذاری هندیها در چابهار اشاره کرد و گفت: با شریک راهبردی چون هند در چابهار قرارداد همکاری بستهایم و هم اکنون برای توسعه بندر چابهار حدود ۴۳۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشت کردهایم و برای تجهیز این بندر با هندیها قرارداد ۸۵ میلیون دلاری به امضا رساندهایم و همچنین برای توسعه بندر ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار از هندیها گرفتهایم.
آخوندی ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت و عنایت مقام معظم رهبری سرعت توسعه چابهار بیشتر و کارها به همین خوبی ادامه پیدا کند.
حمل و نقل کالا با شبکه ریلی به کاهش مصرف سوخت کمک می کند
وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که سهم ریل در بندر شهید رجایی بندرعباس به ۱۵ درصد رسیده است، ابراز امیدواری کرد که این رقم به ۳۰ درصد برسد.
وی افزود: حمل و نقل کالا با شبکه ریلی سبب کاهش مصرف سوخت و توسعه حمل و نقل سبز و ایمن میشود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از افزایش امکانات صادرات فرآوردههای نفتی خبر داد و گفت: در صورت بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس در بندر شهید رجایی که به تازگی از آن دیدن کرده ام ۸۰ درصد صادرات فرآوردههای نفتی خواهیم داشت.
آخوندی با توضیح این که برای صادرات فرآوردههای نفتی باید بارانداز اختصاصی در بندرعباس ایجاد شود گفت: سه بارانداز اختصاصی برای صادرات فرآوردههای نفتی در بندر شهید رجایی ایجاد میشود.
∎