تشكلها براي رايزني از توليد داخل دست روي دست ميگذارند
گروه تشكلها سميه سايش
واحدهاي صنفي لوازمالتحرير مملو از كالاهاي نوشتافزار چيني شده و اين موضوع توليدكنندگان را تحت تاثير گذاشته تا در زمينه ادامه فعاليت خود در حوزه توليد تغيير مواضع دهند و به سمت واردات پيشدستي كنند.
كارشناسان صنفي ميگويند كه در گذشته كالاهاي نوشتافزار ايراني در سطح منطقه از شهرت بالايي برخوردار بوده و اكنون بهدليل عدم سياستگذاريهاي روشن مسوولان در بخشهاي كلان اقتصادي منجر به آن شده تا چين سهامدار بخش اعظم توليد كالاهاي نوشتافزار و لوازمالتحرير شود. طبق آخرين آمارها؛ ۷۰درصد لوازمالتحرير بازار ايران وارداتي است و توليدكنندگان ايراني نيز در بازار 80ميليوني سهامدار 20 الي 30 درصدي بازار داخلي هستند.
طبق گفته كارشناسان؛ برخي واردكنندگان كالاهاي لوازمالتحرير را در چين توليد كرده و بهنام برند ايراني در سطح بازار توزيع ميكنند كه اين ترفند آنها منجر به دلسردي توليدكنندگان ايراني در صنعت لوازمالتحرير شده است. كارشناسان ميگويند: باتوجه به اينكه امسال به نام اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل مزين شده اما هيچ تشكل صنفي براي حمايت از توليد و افزايش سهم توليدكنندگان در سطح بازار با مسوولان دولتي وارد مذاكره نشده كه اين موضوع خود نشاندهنده بلاتكليفي دستگاههاي مسوول از حمايت كالاهاي توليدي را نشان ميدهد.
«تعادل» درباره وضعيت بازار «نوشتافزار» و «لوازمالتحرير» سراغ دونماينده تشكلي رفته كه ماحصل گفتوگوي آنها را در زير ميخوانيد.
امسال توليدكنندگان
در جشنواره و نمايشگاهها شركت نخواهند كرد
دبير انجمن لوازمالتحرير درباره بازار نوشتافزار به «تعادل» ميگويد: متاسفانه سياستهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك جمهوري اسلامي برخلاف حوزه توليد كشور تدوبن شده است؛ بهطوري كه هماكنون سهم توليدكننده داخلي از بازار حدود 35 درصد و همچنين واردكنندگان نيز سهم 65 درصدي را در بازار نوشتافزار از آن خود كردهاند. جهانبخش بهزادي با اشاره به برگزاري نمايشگاه نوشتافزار در فصل پاياني شهريورماه ميافزايد: متاسفانه برگزاري نمايشگاهها و جشنوارهها تجربه مفيدي براي توليدكنندگان واقع نشده؛ چراكه در سالهاي گذشته اين نوع نمايشگاهها مورد استقبال مصرفكنندگان نبود و برگزاري چنين نمايشگاههايي تنها منجر به افزايش هزينههاي جاري توليدكنندگان ميشد؛ بنابراين امسال نيز بنا به دليل بازار آشفته اين صنف قرار است كه توليدكنندگان هيچ تمايلي براي عرضه كالاهاي خود و ادامه فعاليت در نمايشگاهها نداشته باشند. وي در ادامه عنوان ميكند: ماههاي پاياني فصل تابستان را پشت سر ميگذاريم و به فصل مدارس نزديك ميشويم كه طبق روال هرسال در شهريورماه تشكلهايي همچون اصناف و ديگر انجمنها درصدد برگزاري نمايشگاهها و جشنوارهها هستند كه ما به عنوان نماينده انجمن نوشتافزار از مردم تقاضا داريم تا براي خريد نياز خود به فروشگاههاي مستقيم كالاهاي نوشتافزار مراجعه كنند.
مواضع دستگاهها براي حمايت از توليد داخلي مشخص نيست
بهزادي با اشاره به وضعيت بازار نوشتافزار اظهار ميكند: امسال به نام اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل نامگذاري شده اين موضوع درحالي است كه بازار نوشتافزار مملو از لوازمالتحرير چيني است و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين گمركها هيچ اقدام خاصي را براي مبارزه با اين موضوع و حمايت از توليد داخل در نظر ندارد. وي در ادامه توضيح ميدهد: ظرفيت اسمي براي توليد مداد در بازار 5 ميليون قراس است؛ اين موضوع درحالي است كه مصرف كشور تنها 8/1ميليون قراس است؛ بنابراين حدود 3برابر مصرف داخلي توليدكنندگان ايراني درصدد فعاليت، توليد و عرضه اين نوع كالاها هستند. وي با اشاره به اينكه صنعت نوشتافزار در كشور از سابقه طولاني برخوردار است؛ تصريح ميكند: تشكلها و انجمنها بايد با دولت درصدد رايزني براي ارائه سياستگذاري براي صنعت نوشتافزار باشند؛ چراكه اين صنعت از سابقه طولاني و خوبي برخوردار است. در واقع، صنعت نوشتافزار ايراني در سطح منطقه و كشورهاي همسايه از شهرت بالايي برخوردار بوده كه متاسفانه حجم زياد واردات منجر به كنارهگيري توليدكنندگان در بازار شده است.
ترفند واردكنندگان صنعت نوشتافزار
بهزادي با اشاره به ترفند واردكنندگان ايراني ميگويد: زماني كه براي صنعت نوشتافزار فروشگاههاي لوازمالتحرير ميزنيم، شاهد حجم گسترده كالاهاي نوشتافزاري خواهيم بود كه به نام برند ايراني به فروش ميرسند؛ اين موضوع درحالي است كه برخي افراد سودجو اين نوع كالاها را در چين با نام برند ايراني توليد ميكنند و در بازار كشورمان به فروش ميرسانند. وي در پاسخ به اين پرسش كه براي حمايت از توليد كالاهاي نوشتافزار چه بايد كرد و اقدام اساسي در اين زمينه چيست؛ ميگويد: ما نمايندگان ايران هستيم و بايد از ظرفيتها و پتانسيلهاي توليدداخلي استفاده كنيم. بنابراين يك سري برخوردها و سياستهاي غيركارشناسي شده ارگانها و سازمانها منجر به دلسردي فعالان اقتصادي ميشود و زماني كه ما به عنوان فعالان تشكلي با رفتارهاي غيركارشناسي شده واردكنندگان مواجه ميشويم؛ دلخور و ناراحت ميشويم. متاسفانه سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي در حاشيه قرار گرفته و كسي در عمل به اين سياستها پايبند نيست. وي با بيان اينكه بايد ميزان تعرفهها نيز در عمل اجرايي شود، خاطرنشان ميكند: واردكنندگان لوازمالتحرير كالاهاي خود را در انتهاي كانتينر جانمايي ميكنند تا واردات كالاها با تعرفه پايينتري امكانپذير باشد. به عبارت ديگر گمرك با اين نوع واردكنندگان همدستي كرده و درحال حاضر مداد با تعرفه 20درصدي ديگر كالاها وارد كشور ميشود.
عرضه لوازمالتحرير بيكيفيت و گران
در نمايشگاه شهرداريها
از سوي ديگر رييس اتحاديه فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسي تهران ضمن توصيه به مردم براي خريد لوازمالتحرير ايراني ميگويد: ۷۰درصد لوازمالتحرير بازار ايران وارداتي است.
موسي فرزانيان درگفتوگو با پايگاه اطلاعرساني اتاق اصناف ايران ضمن انتقاد به برگزاري نمايشگاههاي لوازمالتحرير و نوشتافزار ميافزايد: اعضاي صنف با برپايي اين نمايشگاههاي لوازمالتحرير و نوشتافزار مخالف هستند چون برگزاري اين نمايشگاهها فاقد اصول حرفهيي است و شرايط فروش نيز به هيچوجه به نفع مصرفكننده نيست. وي تصريح ميكند: بسياري از اجناس ارائه شده در نمايشگاههاي شهرداري فاقد كيفيت كافي است و قيمتگذاري كالاها نيز به صورت عادلانه انجام نميگيرد؛ در واقع اجناس بيكيفيت با قيمتهاي گزاف به مردم فروخته ميشود.
جولان دلالها
در برپايي نمايشگاه لوازمالتحرير
رييس اتحاديه فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسي تصريح ميكند: براي برگزاري چنين نمايشگاههايي بايد از اتاق اصناف ايران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحاديه مربوطه مجوز گرفته شود اما متاسفانه بعضي از اين نمايشگاهها توسط شهرداري برگزار ميشود بدون آنكه از ما استعلام بگيرند. وي اعلام ميكند: اتحاديه فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسي فقط با برپايي نمايشگاه لوازمالتحرير توسط بسيج اصناف موافقت كرده است كه اين نمايشگاه هم از ۱۵ شهريور تا ۵ مهرماه در مقر بسيج اصناف برگزار ميشود. رييس اتحاديه فروشندگان لوازمالتحرير با اشاره به تداوم ركود در بازار در آستانه بازگشايي مدارس ميافزايد: متاسفانه نقدينگي موجود در دست مردم كاهش يافته و مردم قدرت خريد آنچناني براي خريد مايحتاج خود هم ندارند؛ برهمين اساس سعي ميكنند با حداقل مصرف كار خود را به پيش ببرند. وي از ثبات قيمت لوازمالتحرير در بازار خبر داد و خاطرنشان ميكند: لوازمالتحرير طي دو سال اخير هيچگونه افزايش قيمتي نداشته و امسال هم افزايش قيمتي در لوازمالتحريرانجام نخواهد گرفت. فرزانيان به مردم توصيه كرد كه در راستاي حمايت از توليد داخلي، براي خريد لوازمالتحرير از اجناس ايراني استفاده شود چون اجناس ايراني معقول و مطلوب است و مشكلي از بابت كيفيت در لوازمالتحرير ايراني نداريم.
۷۰ درصد لوازمالتحرير بازار ايران
وارداتي است
وي ضمن اعلام اين نكته كه ۷۰ درصد لوازمالتحرير كشور وارداتي است، گفت: متاسفانه اگرچه توان توليد لوازمالتحرير مطلوب در داخل كشور وجود دارد اما اخيرا بهشدت از كشورهاي ديگر همچون چين، كره، مالزي و هند لوازمالتحرير وارد كشور ميشود. به گفته وي آنقدر خودكار از هند وارد ايران شده است كه حالا به جرات ميتوان گفت كه حجم بالايي از بازار خودكار در دست هند است؛ همين مساله موجب شده است تا توليد كارخانههاي خودكار در ايران تحت تاثير قرار گيرد. رييس اتحاديه فروشندگان نوشتافزار ضمن اظهار تاسف از اينكه واردكنندگان ايراني به سمت واردات اجناس بيكيفيت و ارزان ميروند كه به توليد داخلي و به مصرفكننده ضربه زيادي وارد ميكند، ميگويد: در گذشته كارخانه پارس تحرير در ايران مدادهاي باكيفيت توليد ميكرد و توليدات زيادي داشت و اكثر اعضا در نوبت خريد اين محصول بودند اما متاسفانه چند وقتي است كه ديگر در بازار چنين محصولي را حتي نميبينيم.