ارائه پوشاک تولید داخل یکی از دغدغههای دستاندرکاران حوزه مد و لباس است. چندی است کارگروه مد و لباس با همکاری وزارت صنعت و معدن و همچنین طراحان و تولیدکنندگان لباس درصدد آن است تا کالاهای تمام ایرانی مناسب بافرهنگ و آیین را ارائه دهد. پیوند بین تولیدکننده، طراحان و توزیعکنندگان آرزوی دیرینه مسئولان این حوزه است که باهمت بخش مد و لباس این مهم در حال شکلگیری است. این کارگروه توانسته نه تنها فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده را کوتاه کند بلکه گام های بلندی در زمینه تولید لباس ایرانی و اسلامی برداشته است.همین هدف زمینهساز برپایی چهارمین نمایشگاه پوشاک به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس و اتحادیه صادرات نساجی پوشاک ایران از 13 تا 16 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران شده است.
«حمید قبادی» دبیرکارگروه مد و لباس در نشست خبری که به بهانه برگزاری این نمایشگاه برگزار شد ، در تشریح فعالیتهای صورت گرفته، گفت: چهارمین نمایشگاه بینالمللی پوشاک را به همت بخش خصوصی و با اجرای نهادهای غیردولتی برگزار میکنیم و این فعالیت و همکاریها بعد از نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است و همه نهادها عزم خود را جزم کردهاند تا فعالیتهای خود را اجرا کنند.وی ادامه داد: هر بار صحبت از کالای ایرانی میشد خیلیها ناامید بودند اگر هم امیدی داشتند با روزنههای دور و ناباورانهای نگاه میکردند اما حالا شاهد این هستیم که همه تشکلها خواهان فعالیت در کشور هستند و به مرحلهای رسیدیم که این نمایشگاه را برگزار کنیم و بخشی از آن توان طراحان، صنعتگران و تولیدکنندگان پوشاک کشور است و همه اینها زمانی محقق میشود که رسانهها از آن حمایت کنند. وی اظهار کرد: در حال حاضر در اکثر حوزهها مثل لباس کودکان، زنانه، مردانه و پارچه توانایی بخش داخلی زیاد است و این امکان وجود دارد شاهد واردات خارجی نباشیم و با اطمینان کالای ایران ازنظر کیفیت و تنوع پاسخگو خواهد بود؛ اما اگر فعالیتی نداشته باشیم با سرعت شاهد ورود برخی از لباسها با نشانههای غیرمتعارف در کشور خواهیم بود، همانطور که در چند وقت اخیر این اتفاق افتاد و با واکنش رسانهها، تولیدکننده و مردم معضل را مهار کردیم. قبادی افزود: باهمت بخش خصوصی و تشکلهای غیردولتی این نمایشگاه برپا میشود و سؤال طراحی و تولید ایرانی کجاست را پاسخ میدهد. قرار است بهزودی ما یک برنامه و اطلاعرسانی برای افشاگری درباره برندهای غیرقانونی با قید نام اسامی برندها داشته باشیم به همین خاطر رسانه ملی از این موضوع حمایت و استقبال کرده است. وی با یادآوری این مسئله که در ابتدای تابستان امسال شاهد واکنش ارزشمند رسانه، تولیدکنندگان و مردم درخصوص برخی نشانههای زننده و غیرقانونی بودیم که به فروش میرسید و موفق شدیم این معضل را حل کنیم خاطرنشان کرد: این موضوع نشان داد که لباس یک محصول فرهنگی است و میتواند در شئون مختلف جامعه تأثیرگذار باشد.
اجازه فعالیت به برندهای غیرقانونی نمیدهیم
دبیر کارگروه مد و لباس همچنین تصریح کرد: گزارشهای ما حاکی از این است میتوان به تعدادی از برندهایی که در کشور فعالیت دارند و حتی زیر سایه برند اصلی نیستند، اتهام کلاهبرداری اطلاق کرد تا علاوه بر دستگاههای نظارتی، دستگاههای قضایی وارد عمل شوند. ما با توان ملی و مقررات موجود در کشور اجازه فعالیت به برندهای غیرقانونی نمیدهیم چراکه این برندها بانامهای دهانپرکن، جای برندهای داخلی را میگیرند.
وی تصریح کرد: یک خبر بسیار مهم که میتواند بسیار تأثیرگذار باشد این است که بهزودی یک برنامه اطلاعرسانی و افشاگری راجع به برندهای غیرقانونی با قید اسامی خواهیم داشت تا مردم مطلع شوند که چه برندهایی در کشور فعالیت میکنند و جایگاه قانونی ندارند. قبادی افزود: متأسفانه فروشگاههایی که هرروز از کنار آنها رد میشویم مولد قاچاق در کشور هستند و تاکنون بیش از 400 برند غیرقانونی دنیا در کشور اخطار گرفتهاند تا بهزودی تعیین تکلیف شوند.
وی ادامه داد: کالای ساخت ایران ازاینپس کالای باافتخاری خواهد بود که از هفته آینده فرهنگسازی آن آغاز میشود. قبادی قاچاق را پدیدهای مذموم دانست و افزود: قاچاق یک امر مذموم است و تجارت مباح نیست و در تمام عرصههای کشور حتی عرصههای سیاسی و امنیت کشور تأثیرگذار است.
برای تبلیغات به 45 شهر کشور نماینده ارسال کردیم
در ادامه محمود نبوی رییس اتحادیه صادرات نساجی پوشاک گفت: ما معتقدیم درگذشته با توجه به فروش پوشاکهایی که بهعنوان برند خارجی فعالیت میکردند باعث شد صادرات ما کم شود اما توانمندی واحدهای تولیدی ما قطع نشده است و میتواند تولیدات بسیار خوبی را داشته باشد. نبوی در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه پوشاک اظهار کرد: 13 تا 16 شهریورماه در محل بینالمللی نمایشگاههای تهران در سالن 8 b ساعت 12 تا 8 شب چهارمین نمایشگاه پوشاک برپا خواهد بود و از طرفی برای تبلیغات در 45 شهر کشور نماینده ارسال کردیم تا در نمایشگاه حاضر شوند. خوشحالیم با توجه به نگرانی مقام معظم رهبری در رابطه ورود کالای قاچاق در چند ماه اخیر شاهد کم شدن ورود کالای قاچاق بودهایم.
نیمنگاهی هم به صادرات خواهیم داشت
مهدی یکتا دبیر اتحادیه صادرات نساجی پوشاک ایران هم عنوان کرد: سالها به دنبال نمایش صنعت پوشاک داخل کشور بودیم که سرانجام با وجود مشکلات فراوان و تلاشهای زیاد، در سال 1391 مجوز نمایشگاه پوشاک را گرفتیم. هدف برپایی نمایشگاه تخصصی پوشاک این است که یکی از نقاط ضعف صنعت اصلی ما یعنی عدم ارتباط بخش تولید و توزیع با یکدیگر برطرف شود و نیمنگاهی هم به صادرات خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه زمینهای برای توانمندسازی برندهای ایرانی ایجاد میکند تا مصرفکننده و عموم جامعه با کالای ایرانی آشنا شود و بتواند بهراحتی پوشاک ایرانی را با نمونه خارجی مقایسه کند. از طرفی برندهایی توزیع میشوند که اکثراً دارای نماینده خارجی نیستند و اینیک ظلم بزرگ به تولیدکنندگان و مصرفکنندگان است.
«حمید قبادی» مطرح کرد
برندهای غیرقانونی زیر ذرهبین کارگروه مد و لباس
صاحبخبر -
∎