به گزارش
بولتن نیوز،به همت مسئولان «باشگاه طنز و كاريكاتور راه راه» بستري فراهم شد تا طنزپردازان جوان و انقلابي از سراسر كشور در يك اردوي سهروزه آموزشي - پرورشي دور هم جمع شوند تا علاوه بر يادگيري نكات جديد آموختهها، تواناييهاي فرديشان را نيز با هم به اشتراك بگذارند.
اردو «راه نما» داشت !
همسفر خوب اگر از نان شب واجبتر نباشد مستحب است! و خوشبختانه بچههاي طنزپرداز از اين بابت شانس آورده بودند و همسفرهاي خوبي نصيبشان شده بود. «فيلمسازهاي جوان عمار» در جوار خيمه نطنز فانوس «راه نما» را روشن كرده و دورش جمع شده بودند.
مهمان ويژه افتتاحيه
نفس مادرحق است و دعايش بهترين شروع ممكن براي آغاز هر كاري و چه بهتر كه اين دعا از زبان مادر شهيد باشد، آن هم مادر سه شهيد!
سخنراني و دعاي مادر شهيدان خالقيپور حُسن مطلع اين اردو بود.
استارت كلاسها با استاد قرايي
حسين قرايي ضمن شرح فعاليتهاي خودجوش در تاريخ ادبيات انقلاب از كملطفيها به شاعران طنزپرداز ارزشي گفت و از ضرورت شناخت اين بزرگان بيادعا. البته خود او دارد يك تنه جور اين كملطفيها را ميكشد و سعي دارد اين ستارههاي كمتر ديده شده را به همه معرفي كند. اگر بخواهيم خلاصه و با چاشني طنز هدف قرايي را بيان كنيم، بايد بگوييم حسين قرايي جملهاي معروف دارد كه ميگويد: «نميدونم كدوم شاعر ارزشي هستي و كجاي ايران درگير انزوا ولي يه روز پيدات ميكنم و حرفت رو به گوش همه ميرسونم.» مگر ميشود دو ساعت با حسين قرايي همنشين باشي و چند كتاب خوب معرفي نكند؟!
«رزيتا خاتون» سيدمهدي شجاعي پيشنهاد ايشان بود به بچههاي طنزپرداز.
توصيههاي وحيد جليلي
وحید جليلي از ضرورت وجود طنز در مبارزات فرهنگي و عقيدتي گفتند و افزودند گاهي موقعيتها پيش ميآيد كه از هيچ ابزار و سلاح ديگري كاري ساخته نيست، در اينجاست كه طنز وارد عمل ميشود و اين اهميت طنز و كار طنزپرداز را ميرساند. همچنين ايشان تأكيد داشتند جوانان طنزپرداز انقلابي بايد علاوه بر توجه به قالبهاي جديد طنز مثل استندآپ كمدي به فكر ابداع و خلق قالبهاي بديع و نو نيز باشند. توجه به اخلاق، نگاه فراجناحي در نقد رذيلتهاي اخلاقي اجتماعي و اقتصادي و لزوم مطالعه و توجه به تك بعدي نبودن منابع مطالعاتي از ديگر توصيههاي مهم وحيد جليلي بود.
حكمتهاي طنز و طنز انقلابي از زبان نعمتالله سعيدي
يكي از كلاسهاي خوب و پر بار اين اردوي آموزشي، كلاس استاد سعيدي بود كه طنزپردازهاي پرجوش و خروش را به صندليهايشان چهارميخ كرده بود! يكي از نكات مهمي كه استاد سعيدي پيرامون آن صحبت كردند، حكمت خنده بود. اينكه چرا و به چه دليل اصلاً آدميزاد ميخندد. تفاوت جايگاه و نوع نگاه طنزپرداز انقلابي و غيرانقلابي هم از ديگر بحثهاي مطرح شده در اين كلاس بود. معراج السعاده نراقي كتاب پيشنهادي استاد سعيدي به حاضران در كلاس بود.
نويسنده كتاب ديپلمات نامه و بيان كليات طنز
كلاس يوسفعلي ميرشكاك آخرين كلاس از اولين روز اردوي نطنز بود اما اثري از خستگي در چهره بچهها ديده نميشد. همه كنجكاو و هيجانزده محو صحبتهاي استاد شده بودند. از مهمترين نكاتي كه ايشان به عنوان پير عرصه طنزپردازي به جوانان باشگاه «راهراه» متذكر شدند، ميتوان به لزوم مطالعه فراوان بهخصوص منابع غني ادبيات فارسي مثل تاريخ بيهقي و شاهنامه اشاره كرد. استاد ميرشكاك در جايي ديگر از صحبتهايشان گفتند: طنزپردازها بايد طنز را از جامعه بگيرند نه از روي دست هم!
مازيار شنيدني!
اگر فكر ميكنيد هنر مازيار بيژني در كاريكاتورهايش خلاصه ميشود و به اصطلاح هنر او فقط ديدنيست، يك سوم از عمرتان بر فناست!
استاد بيژني از دو دهه فعاليت در عرصه طنز خاطرات شيرين و جذابي دارد كه بازگو كردن آن مثال نقض عبارت «وصف العيش نصف العيش» است چراكه بايد حتماً مستقيم بنشينيد پاي صحبتهايشان و ايشان با همان خونسردي مثالزدنيشان خاطرات و تجربيات 20سال فعاليتشان را برايتان تعريف كند. فقط اگر قصد ورود به حوزه طنز را داريد سعي كنيد در بين ريسه رفتن و قهقهه زدنتان حواستان به نكات و توصيههايي كه استاد بيژني در لابهلاي خاطراتشان ميگويند هم باشد!
در جستوجوي جيبوتي!
علي زكريايي خواننده آهنگ «جيبوتي كجايي» هم به اردوي نطنز آمده بود تا به طنازهاي جوان قالبهاي صوتي را آموزش دهد و آموزش هم داد و علاوه بر آن به يكسري برتريهاي صوت بر متن هم اشاره كرد اما در پايان نااميد از يافتن جيبوتي اردو را ترك كرد!
نمايش و نقد فيلم
در پايان كلاسهاي آموزشي دومين روز از اردو، طنزپردازان «باشگاه طنز و كاريكاتور راهراه» شانه به شانه فيلمسازان جوان عمار نشستند تا فيلم خانهاي كنار ابرها را ببينند و بعد هم با حضور نويسنده و كارگردان اين فيلم به نقد و بررسي آن بپردازند.
گعده دوستانه
در اين نشست صميمي فعالان جوان جبهه فرهنگي انقلاب به بيان دغدغهها و سؤالاتشان پرداختند و جليلي به سؤالاتشان پاسخ دادند. از جمله بحثهاي مطرح شده در اين گعده بايد به ضرورت ورود هنرمندان در عرصههاي مربوط به دين اشاره كرد و نماز جمعه مثالي بود كه در اين رابطه مطرح شد و جليلي اين سؤال را مطرح كردند كه چرا بعد از 35 سال كه از برگزاري اولين نماز جمعه در ايران ميگذرد، فيلم يا اثر هنري به آن نپرداخته؟
هول نشويد!
به اعتقاد محمدحسين بدري اولين نكتهاي كه بايد در نوشتن رعايت كرد «هول نشدن» است. او كه آغازگر كلاسهاي آخرين روز اردوي نطنز بود، از اهميت خلاقيت ذهني نيز گفت و علاوه بر آن به «آدم بودن» به عنوان يكي ديگر از نكاتي كه بايد در نگارش رعايت شود، اشاره كردند!
پاي درس باحالترين ناصر دنيا!
استاد ناصر فيض كه به جمع نطنزيها آمده بود تا از خط قرمز و ظرافتهاي طنزپردازي بگويد، در ابتداي سخنانشان از تاريخچه طنز گفتند و قدمت آن را با زبان برابر دانستند و گفتند از زماني كه زبان به وجود آمد طنز نيز اعلام حضور كرد. ايشان هنر طنزپرداز را در بيان زيركانه دانستند و گفتند طنزپرداز بايد طوري بنويسد كه مطلبش رو و مستقيم نباشد بلكه در لفافه و رندانه بيان شود تا خودش هم زير سؤال نرود.
دورهمي شاعرانه با عباس احمدي
در آخرين كلاس از اردوي آموزشي سه روزه باشگاه طنز و كاريكاتور انقلاب، دكترعباس احمدي شاعران «راهراه» را رديف كرد تا قافيههايشان را بسنجد و وزنشان دستش بيايد!
منبع:جوان انلاین
∎
اردو «راه نما» داشت !
همسفر خوب اگر از نان شب واجبتر نباشد مستحب است! و خوشبختانه بچههاي طنزپرداز از اين بابت شانس آورده بودند و همسفرهاي خوبي نصيبشان شده بود. «فيلمسازهاي جوان عمار» در جوار خيمه نطنز فانوس «راه نما» را روشن كرده و دورش جمع شده بودند.
مهمان ويژه افتتاحيه
نفس مادرحق است و دعايش بهترين شروع ممكن براي آغاز هر كاري و چه بهتر كه اين دعا از زبان مادر شهيد باشد، آن هم مادر سه شهيد!
سخنراني و دعاي مادر شهيدان خالقيپور حُسن مطلع اين اردو بود.
استارت كلاسها با استاد قرايي
حسين قرايي ضمن شرح فعاليتهاي خودجوش در تاريخ ادبيات انقلاب از كملطفيها به شاعران طنزپرداز ارزشي گفت و از ضرورت شناخت اين بزرگان بيادعا. البته خود او دارد يك تنه جور اين كملطفيها را ميكشد و سعي دارد اين ستارههاي كمتر ديده شده را به همه معرفي كند. اگر بخواهيم خلاصه و با چاشني طنز هدف قرايي را بيان كنيم، بايد بگوييم حسين قرايي جملهاي معروف دارد كه ميگويد: «نميدونم كدوم شاعر ارزشي هستي و كجاي ايران درگير انزوا ولي يه روز پيدات ميكنم و حرفت رو به گوش همه ميرسونم.» مگر ميشود دو ساعت با حسين قرايي همنشين باشي و چند كتاب خوب معرفي نكند؟!
«رزيتا خاتون» سيدمهدي شجاعي پيشنهاد ايشان بود به بچههاي طنزپرداز.
توصيههاي وحيد جليلي
وحید جليلي از ضرورت وجود طنز در مبارزات فرهنگي و عقيدتي گفتند و افزودند گاهي موقعيتها پيش ميآيد كه از هيچ ابزار و سلاح ديگري كاري ساخته نيست، در اينجاست كه طنز وارد عمل ميشود و اين اهميت طنز و كار طنزپرداز را ميرساند. همچنين ايشان تأكيد داشتند جوانان طنزپرداز انقلابي بايد علاوه بر توجه به قالبهاي جديد طنز مثل استندآپ كمدي به فكر ابداع و خلق قالبهاي بديع و نو نيز باشند. توجه به اخلاق، نگاه فراجناحي در نقد رذيلتهاي اخلاقي اجتماعي و اقتصادي و لزوم مطالعه و توجه به تك بعدي نبودن منابع مطالعاتي از ديگر توصيههاي مهم وحيد جليلي بود.
حكمتهاي طنز و طنز انقلابي از زبان نعمتالله سعيدي
يكي از كلاسهاي خوب و پر بار اين اردوي آموزشي، كلاس استاد سعيدي بود كه طنزپردازهاي پرجوش و خروش را به صندليهايشان چهارميخ كرده بود! يكي از نكات مهمي كه استاد سعيدي پيرامون آن صحبت كردند، حكمت خنده بود. اينكه چرا و به چه دليل اصلاً آدميزاد ميخندد. تفاوت جايگاه و نوع نگاه طنزپرداز انقلابي و غيرانقلابي هم از ديگر بحثهاي مطرح شده در اين كلاس بود. معراج السعاده نراقي كتاب پيشنهادي استاد سعيدي به حاضران در كلاس بود.
نويسنده كتاب ديپلمات نامه و بيان كليات طنز
كلاس يوسفعلي ميرشكاك آخرين كلاس از اولين روز اردوي نطنز بود اما اثري از خستگي در چهره بچهها ديده نميشد. همه كنجكاو و هيجانزده محو صحبتهاي استاد شده بودند. از مهمترين نكاتي كه ايشان به عنوان پير عرصه طنزپردازي به جوانان باشگاه «راهراه» متذكر شدند، ميتوان به لزوم مطالعه فراوان بهخصوص منابع غني ادبيات فارسي مثل تاريخ بيهقي و شاهنامه اشاره كرد. استاد ميرشكاك در جايي ديگر از صحبتهايشان گفتند: طنزپردازها بايد طنز را از جامعه بگيرند نه از روي دست هم!
مازيار شنيدني!
اگر فكر ميكنيد هنر مازيار بيژني در كاريكاتورهايش خلاصه ميشود و به اصطلاح هنر او فقط ديدنيست، يك سوم از عمرتان بر فناست!
استاد بيژني از دو دهه فعاليت در عرصه طنز خاطرات شيرين و جذابي دارد كه بازگو كردن آن مثال نقض عبارت «وصف العيش نصف العيش» است چراكه بايد حتماً مستقيم بنشينيد پاي صحبتهايشان و ايشان با همان خونسردي مثالزدنيشان خاطرات و تجربيات 20سال فعاليتشان را برايتان تعريف كند. فقط اگر قصد ورود به حوزه طنز را داريد سعي كنيد در بين ريسه رفتن و قهقهه زدنتان حواستان به نكات و توصيههايي كه استاد بيژني در لابهلاي خاطراتشان ميگويند هم باشد!
در جستوجوي جيبوتي!
علي زكريايي خواننده آهنگ «جيبوتي كجايي» هم به اردوي نطنز آمده بود تا به طنازهاي جوان قالبهاي صوتي را آموزش دهد و آموزش هم داد و علاوه بر آن به يكسري برتريهاي صوت بر متن هم اشاره كرد اما در پايان نااميد از يافتن جيبوتي اردو را ترك كرد!
نمايش و نقد فيلم
در پايان كلاسهاي آموزشي دومين روز از اردو، طنزپردازان «باشگاه طنز و كاريكاتور راهراه» شانه به شانه فيلمسازان جوان عمار نشستند تا فيلم خانهاي كنار ابرها را ببينند و بعد هم با حضور نويسنده و كارگردان اين فيلم به نقد و بررسي آن بپردازند.
گعده دوستانه
در اين نشست صميمي فعالان جوان جبهه فرهنگي انقلاب به بيان دغدغهها و سؤالاتشان پرداختند و جليلي به سؤالاتشان پاسخ دادند. از جمله بحثهاي مطرح شده در اين گعده بايد به ضرورت ورود هنرمندان در عرصههاي مربوط به دين اشاره كرد و نماز جمعه مثالي بود كه در اين رابطه مطرح شد و جليلي اين سؤال را مطرح كردند كه چرا بعد از 35 سال كه از برگزاري اولين نماز جمعه در ايران ميگذرد، فيلم يا اثر هنري به آن نپرداخته؟
هول نشويد!
به اعتقاد محمدحسين بدري اولين نكتهاي كه بايد در نوشتن رعايت كرد «هول نشدن» است. او كه آغازگر كلاسهاي آخرين روز اردوي نطنز بود، از اهميت خلاقيت ذهني نيز گفت و علاوه بر آن به «آدم بودن» به عنوان يكي ديگر از نكاتي كه بايد در نگارش رعايت شود، اشاره كردند!
پاي درس باحالترين ناصر دنيا!
استاد ناصر فيض كه به جمع نطنزيها آمده بود تا از خط قرمز و ظرافتهاي طنزپردازي بگويد، در ابتداي سخنانشان از تاريخچه طنز گفتند و قدمت آن را با زبان برابر دانستند و گفتند از زماني كه زبان به وجود آمد طنز نيز اعلام حضور كرد. ايشان هنر طنزپرداز را در بيان زيركانه دانستند و گفتند طنزپرداز بايد طوري بنويسد كه مطلبش رو و مستقيم نباشد بلكه در لفافه و رندانه بيان شود تا خودش هم زير سؤال نرود.
دورهمي شاعرانه با عباس احمدي
در آخرين كلاس از اردوي آموزشي سه روزه باشگاه طنز و كاريكاتور انقلاب، دكترعباس احمدي شاعران «راهراه» را رديف كرد تا قافيههايشان را بسنجد و وزنشان دستش بيايد!
منبع:جوان انلاین