تیننیوز| جزیره كیش با اجرای طرحهای توسعه ای در فرودگاه و بندرگاه درمسیر دستیابی به استانداردهای جهانی گردشگری پیشگام است.
اجرای طرح های عمرانی و توسعه ای در زمینه امكانات و خدمات بندری و فرودگاهی با هدف ارتقاء خدمات گردشگری و دستیابی به استانداردهای مطلوب در عرصه جهانی جایگاه جزیره كیش را در بازار پر رونق گردشگری بین المللی تثبیت می كند.
بر اساس این گزارش از مهر 92 تا مرداد 95 و در مدت 35 ماه به طور متوسط هر دو ماه یك طرح عمرانی یا برنامه توسعه ای در فرودگاه بین المللی كیش اجرا شده است كه این از عزم جدی مسئولان و نگاهی فراملی در زمینه توسعه صنعت گردشگری در این منطقه حكایت می كند.
ایجاد اولین باند استاندارد ویژه هواپیماهای پهن پیكر كشور در جزیره كیش
فرودگاه کیش به عنوان مهمترین مبداء ورودی در افزایش رضایتمندی گردشگران این منطقه نقش موثری دارد. در همین راستا از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات فرودگاهی و دستیابی به استانداردهای بین المللی در دستور کار سازمان منطقه آزاد كیش قرار گرفت.
تعریض، بهسازی و روكش باند جنوبی به طول تقریبی 4 كیلومتر كه با هدف ساخت و آماده سازی نخستین باند استاندارد كشور برای فرود هواپیماهای پهن پیكر ایرباسA380 اجرایی شد جزیره كیش را در بین سایر مقاصد گردشگری منطقه متمایز كرده است.
در این طرح عمرانی وتوسعه ای عملیات اجرایی مرمت و نوسازی باند پیشین فرودگاه بین المللی كیش كه در برخی قسمت ها فرسوده شده و نیازمند ترمیم بود آغاز شد و پس از زیرسازی و تثبیت و تحكیم بستر، روسازی و آسفالت باند در دو لایه انجام شد. عملیات تعریض باند نیز همزمان با مرمتو نوسازی اجرا شد. پیش از این باند جنوبی فرودگاه بین المللی كیش 45 متر عرض داشت و در هرسمت 3 و نیم متر شانه خاكی تعبیه شده بود كه پس از تكمیل مراحل تعریض باند 15 متر به پهنای باند افزوده و عرض شانه های خاكی باند هم دو برابر شد. در حال حاضر باند جنوبی جزیره كیش با عرض 60 متر ودر مجموع 7 و نیم متر شانه خاكی در هر سمت نخستین باند استاندارد كشور برای فرود هواپیماهای پهن پیكر می باشد.
ساخت دومین پایانه بزرگ فرودگاهی كشور در جزیره كیش
پایانه مسافری فرودگاه بین المللی کیش با ظرفیت پذیرش سالانه چهار و نیم میلیون مسافر كه پس ازپایانه فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران، دومین پایانه بزرگ کشور خواهد بود كه مراحل ساخت و تجهیز آن تا نیمه اول سال 96 به پایان می رسد. این پایانه جدید در زمینی به مساحت 1861 متر مربع ساخته شده كه شامل فضاهای عمومی، گمرک خروجی و ورودی، کریدورها، کنترل گذرنامه، رستوران و نمازخانه ها و موتور خانه بوده و در مجموع 41 هزار و822 متر مربع زیر بنا دارد. ساخت 6 پل هوایی انتقال مسافر به هواپیما از امکانات این پایانه است كه بزرگترین سالن یكپارچه پروازهای داخلی بوده و تاکنون با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی، مراحل زیر ساختی آن تكمیل شده است. طراحی و مهندسی تاسیسات این پایانه به گونه ای است كه می توان مرحله نازك كاری بنا را به سرعت آغاز كرده و همزمان عملیات نماسازی و نصب نمای شیشه ای نیز اجرایی شود. در حال حاضر كمیته های مختلف مسئولیت برگزاری مناقصه جهت انتخاب پیمانكار برای خریداری و نصب تجهیزات لازم را بر عهده دارند كه این روند با سرعت و دقت ادامه دارد.
گفتنی است كه طبق طرح جامع كیش این پایانه جدید مسافری فرودگاه بین المللی كیش تا 20 سال نیاز جزیره را برای ارائه خدمات مطلوب در بالاترین حد استانداردهای بین المللی به گردشگران تامین خواهد كرد.
ساخت برج مراقبت فرودگاه بین المللی كیش
ساخت برج مراقبت و ساختمان عملیاتی جدید فرودگاه بازیربنای 1700 متر مربع و محوطه سازی بیش از 2500 متر مربع یكی دیگر از طرح های عمرانی است كه باهدف ارتقاء سطح ایمنی پروازها و ارائه خدمات مطلوب تر به ساكنان گردشگران جزیره كیش در مدت سه سال گذشته اجرا شده است.
گسترش و نوسازی سالن ورودی پروازهای داخلی و افزودن بیش از 2 هزار متر مربع به فضای داخلی این سالن، طرح عمرانی دیگری در فرودگاه بین المللی كیش است كه ارتقا ءسطح خدمات و افزایش رضایتمندی گردشگران را به دنبال داشته است. همچنین جهت راه اندازی و بهره برداری از بزرگترین سایت زیربنایی هلی كوپتری یكپارچه كشور، اجرای تاسیسات زیر بنایی این سایت آغاز شده كه تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.
ارتقاء روشنایی سطوح پروازی فرودگاه كیش و افزایش ایمنی و سلامت مسافران
افزایش ظرفیت برق اضطراری فرودگاه و نصب و راه اندازی دستگاه های یوپی اس در فرودگاه بین المللی كیش از دیگر طرح هایی بود كه با هدف ارتقاء روشنایی سطوح پروازی فرودگاه كیش ازCAT1بهCAT2 و افزایش ایمنی و سلامت مسافران اجرا شد. نصب و راه اندازی 8 دستگاه پكیج با ظرفیت 30 تن در جهت افزایش ظرفیت سیستم های برودتی پایانه ها و سالن های فرودگاهی، اتصال سیستم فاضلاب فرودگاه به شبكه شهری، خرید دستگاه دیزل ژنراتور جهت راه اندازی ساختمان تكنیكال بلاك و برج مراقبت جدید و پرواز هم از دیگر طرح های عمرانی در فرودگاه بین المللی كیش است.
با توجه به نیاز فرودگاه بین المللی كیش به افزایش ظرفیت سوخت رسانی، اسناد لازم جهت عملیاتی شدن طرح سوخت رسانی تهیه و اجرای آن آغاز شده است.همچنین در جهت افزایش رضایتمندی مسافران و شركتهای هواپیمایی مستقر در محوطه فرودگاهی ، 70 درصد ناوگان حمل و نقل و هندلینگ فرودگاهی نو سازی شد. تشكیل تیم مدیریتی اپرون و تامین و افزایش تعداد تجهیزات خودرویی، انفرادی و نیروی انسانی در اداره آتش نشانی و نجات فرودگاهی و ارتقاء طبقه بندی این اداره بهCAT 8و اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمای كشوری برای ثبت فرودگاه هندورابی در سیستم جامع و جهانی فرودگاهی، تكمیل مراحل ساخت و تجهیز و آغاز بهره برداری از ساختمان برج مراقبت و تكنیكال بلاك جدید فرودگاه و استقرار كاركنان معاونت عملیات هوانوردی در ساختمان جدید از دیگر طرح های موفقی بود كه در 35 ماه گذشته در فرودگاه بین المللی كیش اجرا شده است.
فنس كشی 10كیلومتر از محوطه فرودگاه در جهت ارتقاء درجه امنیت و حفاظت فرودگاهی و جلوگیری از ورود آهوان به این محوطه، نصب محافظ سایت رادار با هدف پیشگیری از آسیب های احتمالی و مراقبت از این رادار كه تمامی معارض و عملیات هوایی جنوب كشور را پوشش می دهد، ساخت آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیماهای پهن پیكر و واگذاری زمین به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح، نصب و راه اندازی سیستم هایDCSوFIDS از جمله طرح ها و برنامه های متعددی است كه در 35 ماه گذشته در فرودگاه بین المللی كیش اجرا شده است.
فرودگاه بین المللی كیش و كسب رتبه نخست فرودگاه های كشوردرتكریم ارباب رجوع و تامین امكانات
در دو نیم سال گذشته استقرار سه سیستم مدیریت كیفی، محیط زیست و ایمنی و بهداشت با هدف ایجاد سیستم جامع، كسب گواهینامه های سیستم مدیریت یكپارچه(I.M.S) در فرودگاه بین المللی كیش را درپی داشت . ضمن اینكه به دلیل تلاش مستمر در حوزه خدمات فرودگاهی و ایجاد امكانات رفاهی برای مسافران و گردشگران و ارتقاء سطح كمی و كیفی خدمات، شركت مادر تخصصی فرودگاههای كشور پس از انجام ممیزی های فراوان فرودگاه بین المللی كیش را در زمینه تكریم ارباب رجوع و تامین امكانات مسافران به عنوان رتبه نخست در كشور معرفی كرد.
برگزاری اجلاس های جهانی و منطقه ای ایكائو با هدف معرفی پتانسیل ها و امكانات ایران در سطح بین المللی، برگزاری موفق نمایشگاه دو سالانه صنایع هوایی و هوانوردی با حضور گسترده شركتهای خارجی، اجرای اولین مانور مشترك شبانه با محوریت آتش نشانی، نجات و امداد با حضور 32 واحد فرودگاهی و شهری با هدف افزایش آمادگی جهت مقابله با سوانح و اولین مانور طرح اضطراری با حضور 300 نفر از واحد های مختلف فرودگاهی بخشی از عملكرد قابل توجه سازمان منطقه آزاد كیش در زمینه خدمات و طرح های فرودگاهی است.
جذب سرمایه گذاری 25 میلیون دلاری در طرح توسعه ای فرودگاه كیش
ساخت کارگو سنتر( مرکز حمل و نقل بار هوایی) از طرح های مهمی است كه در راستای تکمیل زیر ساخت های تجاری و گردشگری جزیره كیش برنامه ریزی شده است . برای اجرای این طرح مراحل مذاكره و جذب سرمایه گذاری خارجی با حجم 25 میلیون دلار به اتمام رسیده كه بزودی و پس از عقد قرارداد این شركت سوئیسی كه اجرای چند طرح بزرگ اقتصادی در امارات، جبل علی و هلند را در کارنامه کاری خود دارد عملیات ساخت كارگو سنتر (مركز حمل و نقل بار هوایی) در فرودگاه بین المللی كیش آغاز می شود.
لازم به ذكر است فرودگاه بین المللی كیش سومین فرودگاه پر تردد کشور پس از تهران و مشهد است
كشورما در شرایط پسا برجام و برای توسعه همکاری و ایجاد خطوط کشتیرانی مسافری بین جزایر و بنادر جنوبی وكشورهای منطقه نیازمند ایجاد امكانات زیر ساختی و بندری مناسب است. موقعیت خاص جغرافیایی جزیره كیش اهمیت خدمات بندری در این منطقه را دوچندان كرده است و خوشبختانه از ابتدای فعالیت دولت تدبیر وامید با یك برنامه ریزی دقیق طرح های توسعه ای متعددی در منطقه آغاز شده و یا به بهره برداری رسیده است كه ارتقاء كمی و كیفی خدمات بندری به تجار و بازرگانان و مسافران مسیر دریایی را به دنبال داشته است.
ارتقاء زیر ساخت های بندرگاهی در جزیره کیش از جمله اقداماتی است که در سه سال گذشته به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی جزیره مد نظربوده است.تا چند سال گذشته با وجود ساخت اسکله دوازده هزار تنی ، بدلیل عمق چهار متری حوضچه امكان پهلو گیری کشتی های بزرگ در بندرگاه كیش میسر نبود كه این امرروند صادرات و واردات و فعالیت های گسترده بازرگانی را با مشكل مواجه می ساخت. در سه سال گذشته با استفاده از بزرگترین لایروب کشور حوضچه بندرگاه كیش لایروبی شده و عمق این منطقه به منهای ده متر رسید تا شناورهای پانزده هزار تن نیز بتوانند در بندرگاه کیش پهلو بگیرند.
تاسیس اسکله35 هزار تنیگامی مهم در ارتقاء خدمات بندرگاه كیش
پس از تكمیل اسكله 12 هزار تنی سازمان منطقه آزاد كیش عملیات ساخت اسكله 35 تنی را در شهریور سال 93 آغاز كرد تا پس از تکمیل این طرح امکان پهلوگیری شناورهای تا 35 هزار تن در بندرگاه کیش میسر شود. اسكله 35 هزار تنی به طول350 متر در ضلع غربی حوضچه شرقی واقع شده و برای ساخت آن حوضچه تا منفی 13 متر لایروبی می شود. این اسكله تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رسد.
اسکله مکانیزه رو – رو
این اسكله با هشت پست در بندرگاه کیش در حال ساخت است كه تا سال آینده به بهره برداری می رسد و سرویس دهی هیدرولیك به كشتی های با ظرفیت 500 تا 5 هزارتنی را امكان پذیر خواهد كرد.
اسکله های رو – رو (Link span) با قابلیت تنظیم ارتفاع شامل سه پست اسکله 5500 تنی و پنج اسکله 1500 تنی به منظور پهلوگیری بارجها و لندینگ کرافت ها ساخته شده و تسهیل و تسریع فعالیت ها، ساماندهی امور، دسترسی آسان مراجعه كنندگان به محل ترخیص كالاها، كاهش تردد ماشین های سنگین در بندرگاه و افزایش نظم انجام فعالیت ها از جمله مزایای ساخت اسكله رورو در بندرگاه کیش است.
اسكله های رو رو با حجم خاکی 120 هزار متر مکعب و حجم عملیات بتن ریزی دو هزار و 300 متر مکعب بوده و مراحل ساخت آن شامل هزار و 170 تن شمع کوبی و 950 تن عملیات فولادی است.
دستاورد مهم سازمان منطقه آزاد كیش در سال اقدام و عمل
40 میلیارد تومان كاهش هزینه در عملیات توسعه ای بندرگاه كیش
سازمان منطقه آزاد كیش در روند اجرای دو طرح عمرانی اسكله 35 هزار تنی و اسكله های رورو و در توقف كوتاه عملیات ساخت توسط پیمانكار موفق شد تا با بهره گیری از مشاوره مهندسی ارزشی در زمینه بررسی دقیق و اعلام هزینه های كارشناسی ساخت و بهینه سازی روند اجرای طرح ، هزینه های ساخت را به میزان 40 میلیارد تومان كاهش دهد.
تغییر سازه های پست اسكله رورو و جایگزینی سازه های بتنی با توجه به احتمال میزان بالای خوردگی اسكله های مكانیزه در شرایط جغرافیایی كیش ، تغیر شرایط اجرای طرح و الزام پیمانكار به تامین كامل مصالح مطابق با برنامه زمان بندی شده از جمله مواردی بود كه به كمك مشاوران مهندسی ارزشی محقق شد.
انبارهای كانتینری
در مسیر توسعه بندرگاه کیش، انبار کانتینری بندر تجاری این منطقه با وسعت 8 هکتار در دو زونAوBهر یک به مساحت تقریبی سه و پنج هکتار در حال ساخت است. این انبار به گونه ای طراحی شده که به طور متوسط گنجایشTEU4000 را دارا است. برای ساخت انبار کانتینری بندرگاه تجاری کیش 45 هزار متر مکعب عملیات خاکی، 39 هزار متر مکعب کارهای بتنی و 81 هزار متر مربع بلوک بتنی اجرا می شود.
هدف از ساخت این انبار کانتینری تسهیل ورود کالا، افزایش حجم کالاهای کانتینری، امکان استفاده از ظرفیت هایترانشیپ، امکان استفاده از ظرفیت های صادرات و واردات و ایجاد بستری مناسب برای بازرگانان جهت انبار کالاها و همچنین تثبیت بستر و زیباسازی پس کرانه های بندر است که پس از اجرای کامل این پروژه، افقی روشن در راستای دپوی انواع کالا از مسیرهای مختلف در حاشیه خلیج فارس به جزیره کیش فرا روی منطقه گشوده خواهد شد
تامین روشنایی ، اجرای عملیات آبرسانی و برق رسانی، ایجاد سیستم اعلام و اطفاء حریق ، محوطه سازی در گمرک کیش بخشی از اقدامات انجام شده در بندرگاه منطقه آزاد تجاری – صنعتی كیش است. گفتنی است پیش از این بندرگاه تجاری كیش فاقد سیستم اطفاء و اعلام حریق بود كه پس از اتمام مراحل تهیه و خرید ، عملیات نصب و راه اندازی سیستم اعلام اطفاء حریق ، در زمینی به مساحت تقریبی 8 هزار متر مربع آغاز شده ودر دست اجرا است. ، عملیات شیار زنی، حفاری در مسیر آسفالت و خاکی، نصب تجهیزات مرتبط با سیستم اعلام حریق در سوله، نصب بیسیم( دتکتور، شستی، آژیر، زنگ، پایه آتش نشانی در سوله و FIRE BOX از جمله بخش های مختلف این طرح است .
ساخت بخش های اداری جدید
ساختمان جدید گمرک بندرگاه کیش نیز در زمینیبه مساحت یک هزار و520 متر مربع و انبار آن به مساحت 421 متر مربع در دست اجرا است و فعالیت هایی از جمله عملیات دیوار پیرامونی، اتمام عملیات حفاری، بتن ریزی فونداسیون، پر کردن چشمه های فونداسیون، کرسی چینی، عایق کاری و نصب رابیتس، دیوار چینی، پلاستر سیمان و انشعابات فاضلاب در ساختمان گمرک و انبار انجام شده است.
عملیات تهیه، نصب و راه اندازی سیستم آب و برق رسانی اسکله های بزرگ بندرگاهی تجاری کیش جهت رساندن آب و برق به انواع شناورها ی عادی و سوختی نیز در زمینی به مساحت 4 هزار و350 متر مربع در دست اجرا است. از زمان شروع این پروژه تا کنون عملیات تخریب، حفاری، تسطیح کانال در اسکله، آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی مگر، فونداسیون و دیواره کانال، بلوک گذاری، ساخت و نصب در پوشش کانال اسکله، نصب ساپورت و سیتی کابلبه اتمام رسیده است.
همچنین از طرح های عمرانی كه در راستای طرح جامع بندرگاه اجرا شده است می توان به اجرای سیستم حفاظت كاتدیك اسكله های بندرتجاری به عنوان روشی پیشرفته جهت جلوگیری ازخوردگی فلزات ، احداث دایك پیرامونی بندرتجاری از طریق استحصال و استفاده از مصالح لایروبی به مساحت 14 هكتار، ، تعریض دایك ساحلی ،ساخت اسكله سنگی و لایروبی حوضچه و ترمیم اسكله بندرگاه تداركاتی چارك اشاره كرد.
ساخت پایانه مسافری جدید بندرگاه تجاری كیش
در سه سال گذشته وباهدف استانداردسازی خدمات در مبداء ورودی بندرگاه ، پایانه مسافری جدید بندرگاه تجاری كیش با سطح اشغال 7500 متر مربع و زیربنای 12 هزارمتر مربع در سه طبقه شامل فضاهای اداری ، سالن VIP ،باجه های فروش بلیت ، گمرك، رستوران ، سالن های انتظار و فضاهای فروشگاهی و رفاهی متعدد ساخته شد كه به سیستم تهویه مطبوع هوشمند و پیشرفته و سیستمهای ایمنی وامنیتی مجهز است با بهره برداری از این پایانه، كیفیت ارائه خدمات به مسافران وگردشگران مسیر دریایی به میزان قابل توجهی ارتقاء یافته كه رضایتمندی گردشگران را بدنبال داشته است.
در مجموع نگاه ویژه دولت تدبیر وامید به توسعه مناطق آزاد و اجرای طرحهای متعدد عمرانی و توسعه ای در بندرگاه کیش که مهمترین ورودی تجاری جزیره است، تاثیر به سزایی در افزایش تمایل تجار برای ترخیص كالاها از طریق بندرگاه جزیره كیش داشته و موجب رونق فعالیت های بارزگانی و رشد اقتصادی منطقه شده است.
∎
اجرای طرح های عمرانی و توسعه ای در زمینه امكانات و خدمات بندری و فرودگاهی با هدف ارتقاء خدمات گردشگری و دستیابی به استانداردهای مطلوب در عرصه جهانی جایگاه جزیره كیش را در بازار پر رونق گردشگری بین المللی تثبیت می كند.
بر اساس این گزارش از مهر 92 تا مرداد 95 و در مدت 35 ماه به طور متوسط هر دو ماه یك طرح عمرانی یا برنامه توسعه ای در فرودگاه بین المللی كیش اجرا شده است كه این از عزم جدی مسئولان و نگاهی فراملی در زمینه توسعه صنعت گردشگری در این منطقه حكایت می كند.
ایجاد اولین باند استاندارد ویژه هواپیماهای پهن پیكر كشور در جزیره كیش
فرودگاه کیش به عنوان مهمترین مبداء ورودی در افزایش رضایتمندی گردشگران این منطقه نقش موثری دارد. در همین راستا از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات فرودگاهی و دستیابی به استانداردهای بین المللی در دستور کار سازمان منطقه آزاد كیش قرار گرفت.
تعریض، بهسازی و روكش باند جنوبی به طول تقریبی 4 كیلومتر كه با هدف ساخت و آماده سازی نخستین باند استاندارد كشور برای فرود هواپیماهای پهن پیكر ایرباسA380 اجرایی شد جزیره كیش را در بین سایر مقاصد گردشگری منطقه متمایز كرده است.
در این طرح عمرانی وتوسعه ای عملیات اجرایی مرمت و نوسازی باند پیشین فرودگاه بین المللی كیش كه در برخی قسمت ها فرسوده شده و نیازمند ترمیم بود آغاز شد و پس از زیرسازی و تثبیت و تحكیم بستر، روسازی و آسفالت باند در دو لایه انجام شد. عملیات تعریض باند نیز همزمان با مرمتو نوسازی اجرا شد. پیش از این باند جنوبی فرودگاه بین المللی كیش 45 متر عرض داشت و در هرسمت 3 و نیم متر شانه خاكی تعبیه شده بود كه پس از تكمیل مراحل تعریض باند 15 متر به پهنای باند افزوده و عرض شانه های خاكی باند هم دو برابر شد. در حال حاضر باند جنوبی جزیره كیش با عرض 60 متر ودر مجموع 7 و نیم متر شانه خاكی در هر سمت نخستین باند استاندارد كشور برای فرود هواپیماهای پهن پیكر می باشد.
ساخت دومین پایانه بزرگ فرودگاهی كشور در جزیره كیش
پایانه مسافری فرودگاه بین المللی کیش با ظرفیت پذیرش سالانه چهار و نیم میلیون مسافر كه پس ازپایانه فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران، دومین پایانه بزرگ کشور خواهد بود كه مراحل ساخت و تجهیز آن تا نیمه اول سال 96 به پایان می رسد. این پایانه جدید در زمینی به مساحت 1861 متر مربع ساخته شده كه شامل فضاهای عمومی، گمرک خروجی و ورودی، کریدورها، کنترل گذرنامه، رستوران و نمازخانه ها و موتور خانه بوده و در مجموع 41 هزار و822 متر مربع زیر بنا دارد. ساخت 6 پل هوایی انتقال مسافر به هواپیما از امکانات این پایانه است كه بزرگترین سالن یكپارچه پروازهای داخلی بوده و تاکنون با بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی، مراحل زیر ساختی آن تكمیل شده است. طراحی و مهندسی تاسیسات این پایانه به گونه ای است كه می توان مرحله نازك كاری بنا را به سرعت آغاز كرده و همزمان عملیات نماسازی و نصب نمای شیشه ای نیز اجرایی شود. در حال حاضر كمیته های مختلف مسئولیت برگزاری مناقصه جهت انتخاب پیمانكار برای خریداری و نصب تجهیزات لازم را بر عهده دارند كه این روند با سرعت و دقت ادامه دارد.
گفتنی است كه طبق طرح جامع كیش این پایانه جدید مسافری فرودگاه بین المللی كیش تا 20 سال نیاز جزیره را برای ارائه خدمات مطلوب در بالاترین حد استانداردهای بین المللی به گردشگران تامین خواهد كرد.
ساخت برج مراقبت فرودگاه بین المللی كیش
ساخت برج مراقبت و ساختمان عملیاتی جدید فرودگاه بازیربنای 1700 متر مربع و محوطه سازی بیش از 2500 متر مربع یكی دیگر از طرح های عمرانی است كه باهدف ارتقاء سطح ایمنی پروازها و ارائه خدمات مطلوب تر به ساكنان گردشگران جزیره كیش در مدت سه سال گذشته اجرا شده است.
گسترش و نوسازی سالن ورودی پروازهای داخلی و افزودن بیش از 2 هزار متر مربع به فضای داخلی این سالن، طرح عمرانی دیگری در فرودگاه بین المللی كیش است كه ارتقا ءسطح خدمات و افزایش رضایتمندی گردشگران را به دنبال داشته است. همچنین جهت راه اندازی و بهره برداری از بزرگترین سایت زیربنایی هلی كوپتری یكپارچه كشور، اجرای تاسیسات زیر بنایی این سایت آغاز شده كه تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.
ارتقاء روشنایی سطوح پروازی فرودگاه كیش و افزایش ایمنی و سلامت مسافران
افزایش ظرفیت برق اضطراری فرودگاه و نصب و راه اندازی دستگاه های یوپی اس در فرودگاه بین المللی كیش از دیگر طرح هایی بود كه با هدف ارتقاء روشنایی سطوح پروازی فرودگاه كیش ازCAT1بهCAT2 و افزایش ایمنی و سلامت مسافران اجرا شد. نصب و راه اندازی 8 دستگاه پكیج با ظرفیت 30 تن در جهت افزایش ظرفیت سیستم های برودتی پایانه ها و سالن های فرودگاهی، اتصال سیستم فاضلاب فرودگاه به شبكه شهری، خرید دستگاه دیزل ژنراتور جهت راه اندازی ساختمان تكنیكال بلاك و برج مراقبت جدید و پرواز هم از دیگر طرح های عمرانی در فرودگاه بین المللی كیش است.
با توجه به نیاز فرودگاه بین المللی كیش به افزایش ظرفیت سوخت رسانی، اسناد لازم جهت عملیاتی شدن طرح سوخت رسانی تهیه و اجرای آن آغاز شده است.همچنین در جهت افزایش رضایتمندی مسافران و شركتهای هواپیمایی مستقر در محوطه فرودگاهی ، 70 درصد ناوگان حمل و نقل و هندلینگ فرودگاهی نو سازی شد. تشكیل تیم مدیریتی اپرون و تامین و افزایش تعداد تجهیزات خودرویی، انفرادی و نیروی انسانی در اداره آتش نشانی و نجات فرودگاهی و ارتقاء طبقه بندی این اداره بهCAT 8و اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمای كشوری برای ثبت فرودگاه هندورابی در سیستم جامع و جهانی فرودگاهی، تكمیل مراحل ساخت و تجهیز و آغاز بهره برداری از ساختمان برج مراقبت و تكنیكال بلاك جدید فرودگاه و استقرار كاركنان معاونت عملیات هوانوردی در ساختمان جدید از دیگر طرح های موفقی بود كه در 35 ماه گذشته در فرودگاه بین المللی كیش اجرا شده است.
فنس كشی 10كیلومتر از محوطه فرودگاه در جهت ارتقاء درجه امنیت و حفاظت فرودگاهی و جلوگیری از ورود آهوان به این محوطه، نصب محافظ سایت رادار با هدف پیشگیری از آسیب های احتمالی و مراقبت از این رادار كه تمامی معارض و عملیات هوایی جنوب كشور را پوشش می دهد، ساخت آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیماهای پهن پیكر و واگذاری زمین به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح، نصب و راه اندازی سیستم هایDCSوFIDS از جمله طرح ها و برنامه های متعددی است كه در 35 ماه گذشته در فرودگاه بین المللی كیش اجرا شده است.
فرودگاه بین المللی كیش و كسب رتبه نخست فرودگاه های كشوردرتكریم ارباب رجوع و تامین امكانات
در دو نیم سال گذشته استقرار سه سیستم مدیریت كیفی، محیط زیست و ایمنی و بهداشت با هدف ایجاد سیستم جامع، كسب گواهینامه های سیستم مدیریت یكپارچه(I.M.S) در فرودگاه بین المللی كیش را درپی داشت . ضمن اینكه به دلیل تلاش مستمر در حوزه خدمات فرودگاهی و ایجاد امكانات رفاهی برای مسافران و گردشگران و ارتقاء سطح كمی و كیفی خدمات، شركت مادر تخصصی فرودگاههای كشور پس از انجام ممیزی های فراوان فرودگاه بین المللی كیش را در زمینه تكریم ارباب رجوع و تامین امكانات مسافران به عنوان رتبه نخست در كشور معرفی كرد.
برگزاری اجلاس های جهانی و منطقه ای ایكائو با هدف معرفی پتانسیل ها و امكانات ایران در سطح بین المللی، برگزاری موفق نمایشگاه دو سالانه صنایع هوایی و هوانوردی با حضور گسترده شركتهای خارجی، اجرای اولین مانور مشترك شبانه با محوریت آتش نشانی، نجات و امداد با حضور 32 واحد فرودگاهی و شهری با هدف افزایش آمادگی جهت مقابله با سوانح و اولین مانور طرح اضطراری با حضور 300 نفر از واحد های مختلف فرودگاهی بخشی از عملكرد قابل توجه سازمان منطقه آزاد كیش در زمینه خدمات و طرح های فرودگاهی است.
جذب سرمایه گذاری 25 میلیون دلاری در طرح توسعه ای فرودگاه كیش
ساخت کارگو سنتر( مرکز حمل و نقل بار هوایی) از طرح های مهمی است كه در راستای تکمیل زیر ساخت های تجاری و گردشگری جزیره كیش برنامه ریزی شده است . برای اجرای این طرح مراحل مذاكره و جذب سرمایه گذاری خارجی با حجم 25 میلیون دلار به اتمام رسیده كه بزودی و پس از عقد قرارداد این شركت سوئیسی كه اجرای چند طرح بزرگ اقتصادی در امارات، جبل علی و هلند را در کارنامه کاری خود دارد عملیات ساخت كارگو سنتر (مركز حمل و نقل بار هوایی) در فرودگاه بین المللی كیش آغاز می شود.
لازم به ذكر است فرودگاه بین المللی كیش سومین فرودگاه پر تردد کشور پس از تهران و مشهد است
كشورما در شرایط پسا برجام و برای توسعه همکاری و ایجاد خطوط کشتیرانی مسافری بین جزایر و بنادر جنوبی وكشورهای منطقه نیازمند ایجاد امكانات زیر ساختی و بندری مناسب است. موقعیت خاص جغرافیایی جزیره كیش اهمیت خدمات بندری در این منطقه را دوچندان كرده است و خوشبختانه از ابتدای فعالیت دولت تدبیر وامید با یك برنامه ریزی دقیق طرح های توسعه ای متعددی در منطقه آغاز شده و یا به بهره برداری رسیده است كه ارتقاء كمی و كیفی خدمات بندری به تجار و بازرگانان و مسافران مسیر دریایی را به دنبال داشته است.
ارتقاء زیر ساخت های بندرگاهی در جزیره کیش از جمله اقداماتی است که در سه سال گذشته به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی جزیره مد نظربوده است.تا چند سال گذشته با وجود ساخت اسکله دوازده هزار تنی ، بدلیل عمق چهار متری حوضچه امكان پهلو گیری کشتی های بزرگ در بندرگاه كیش میسر نبود كه این امرروند صادرات و واردات و فعالیت های گسترده بازرگانی را با مشكل مواجه می ساخت. در سه سال گذشته با استفاده از بزرگترین لایروب کشور حوضچه بندرگاه كیش لایروبی شده و عمق این منطقه به منهای ده متر رسید تا شناورهای پانزده هزار تن نیز بتوانند در بندرگاه کیش پهلو بگیرند.
تاسیس اسکله35 هزار تنیگامی مهم در ارتقاء خدمات بندرگاه كیش
پس از تكمیل اسكله 12 هزار تنی سازمان منطقه آزاد كیش عملیات ساخت اسكله 35 تنی را در شهریور سال 93 آغاز كرد تا پس از تکمیل این طرح امکان پهلوگیری شناورهای تا 35 هزار تن در بندرگاه کیش میسر شود. اسكله 35 هزار تنی به طول350 متر در ضلع غربی حوضچه شرقی واقع شده و برای ساخت آن حوضچه تا منفی 13 متر لایروبی می شود. این اسكله تا شهریور سال آینده به بهره برداری می رسد.
اسکله مکانیزه رو – رو
این اسكله با هشت پست در بندرگاه کیش در حال ساخت است كه تا سال آینده به بهره برداری می رسد و سرویس دهی هیدرولیك به كشتی های با ظرفیت 500 تا 5 هزارتنی را امكان پذیر خواهد كرد.
اسکله های رو – رو (Link span) با قابلیت تنظیم ارتفاع شامل سه پست اسکله 5500 تنی و پنج اسکله 1500 تنی به منظور پهلوگیری بارجها و لندینگ کرافت ها ساخته شده و تسهیل و تسریع فعالیت ها، ساماندهی امور، دسترسی آسان مراجعه كنندگان به محل ترخیص كالاها، كاهش تردد ماشین های سنگین در بندرگاه و افزایش نظم انجام فعالیت ها از جمله مزایای ساخت اسكله رورو در بندرگاه کیش است.
اسكله های رو رو با حجم خاکی 120 هزار متر مکعب و حجم عملیات بتن ریزی دو هزار و 300 متر مکعب بوده و مراحل ساخت آن شامل هزار و 170 تن شمع کوبی و 950 تن عملیات فولادی است.
دستاورد مهم سازمان منطقه آزاد كیش در سال اقدام و عمل
40 میلیارد تومان كاهش هزینه در عملیات توسعه ای بندرگاه كیش
سازمان منطقه آزاد كیش در روند اجرای دو طرح عمرانی اسكله 35 هزار تنی و اسكله های رورو و در توقف كوتاه عملیات ساخت توسط پیمانكار موفق شد تا با بهره گیری از مشاوره مهندسی ارزشی در زمینه بررسی دقیق و اعلام هزینه های كارشناسی ساخت و بهینه سازی روند اجرای طرح ، هزینه های ساخت را به میزان 40 میلیارد تومان كاهش دهد.
تغییر سازه های پست اسكله رورو و جایگزینی سازه های بتنی با توجه به احتمال میزان بالای خوردگی اسكله های مكانیزه در شرایط جغرافیایی كیش ، تغیر شرایط اجرای طرح و الزام پیمانكار به تامین كامل مصالح مطابق با برنامه زمان بندی شده از جمله مواردی بود كه به كمك مشاوران مهندسی ارزشی محقق شد.
انبارهای كانتینری
در مسیر توسعه بندرگاه کیش، انبار کانتینری بندر تجاری این منطقه با وسعت 8 هکتار در دو زونAوBهر یک به مساحت تقریبی سه و پنج هکتار در حال ساخت است. این انبار به گونه ای طراحی شده که به طور متوسط گنجایشTEU4000 را دارا است. برای ساخت انبار کانتینری بندرگاه تجاری کیش 45 هزار متر مکعب عملیات خاکی، 39 هزار متر مکعب کارهای بتنی و 81 هزار متر مربع بلوک بتنی اجرا می شود.
هدف از ساخت این انبار کانتینری تسهیل ورود کالا، افزایش حجم کالاهای کانتینری، امکان استفاده از ظرفیت هایترانشیپ، امکان استفاده از ظرفیت های صادرات و واردات و ایجاد بستری مناسب برای بازرگانان جهت انبار کالاها و همچنین تثبیت بستر و زیباسازی پس کرانه های بندر است که پس از اجرای کامل این پروژه، افقی روشن در راستای دپوی انواع کالا از مسیرهای مختلف در حاشیه خلیج فارس به جزیره کیش فرا روی منطقه گشوده خواهد شد
تامین روشنایی ، اجرای عملیات آبرسانی و برق رسانی، ایجاد سیستم اعلام و اطفاء حریق ، محوطه سازی در گمرک کیش بخشی از اقدامات انجام شده در بندرگاه منطقه آزاد تجاری – صنعتی كیش است. گفتنی است پیش از این بندرگاه تجاری كیش فاقد سیستم اطفاء و اعلام حریق بود كه پس از اتمام مراحل تهیه و خرید ، عملیات نصب و راه اندازی سیستم اعلام اطفاء حریق ، در زمینی به مساحت تقریبی 8 هزار متر مربع آغاز شده ودر دست اجرا است. ، عملیات شیار زنی، حفاری در مسیر آسفالت و خاکی، نصب تجهیزات مرتبط با سیستم اعلام حریق در سوله، نصب بیسیم( دتکتور، شستی، آژیر، زنگ، پایه آتش نشانی در سوله و FIRE BOX از جمله بخش های مختلف این طرح است .
ساخت بخش های اداری جدید
ساختمان جدید گمرک بندرگاه کیش نیز در زمینیبه مساحت یک هزار و520 متر مربع و انبار آن به مساحت 421 متر مربع در دست اجرا است و فعالیت هایی از جمله عملیات دیوار پیرامونی، اتمام عملیات حفاری، بتن ریزی فونداسیون، پر کردن چشمه های فونداسیون، کرسی چینی، عایق کاری و نصب رابیتس، دیوار چینی، پلاستر سیمان و انشعابات فاضلاب در ساختمان گمرک و انبار انجام شده است.
عملیات تهیه، نصب و راه اندازی سیستم آب و برق رسانی اسکله های بزرگ بندرگاهی تجاری کیش جهت رساندن آب و برق به انواع شناورها ی عادی و سوختی نیز در زمینی به مساحت 4 هزار و350 متر مربع در دست اجرا است. از زمان شروع این پروژه تا کنون عملیات تخریب، حفاری، تسطیح کانال در اسکله، آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی مگر، فونداسیون و دیواره کانال، بلوک گذاری، ساخت و نصب در پوشش کانال اسکله، نصب ساپورت و سیتی کابلبه اتمام رسیده است.
همچنین از طرح های عمرانی كه در راستای طرح جامع بندرگاه اجرا شده است می توان به اجرای سیستم حفاظت كاتدیك اسكله های بندرتجاری به عنوان روشی پیشرفته جهت جلوگیری ازخوردگی فلزات ، احداث دایك پیرامونی بندرتجاری از طریق استحصال و استفاده از مصالح لایروبی به مساحت 14 هكتار، ، تعریض دایك ساحلی ،ساخت اسكله سنگی و لایروبی حوضچه و ترمیم اسكله بندرگاه تداركاتی چارك اشاره كرد.
ساخت پایانه مسافری جدید بندرگاه تجاری كیش
در سه سال گذشته وباهدف استانداردسازی خدمات در مبداء ورودی بندرگاه ، پایانه مسافری جدید بندرگاه تجاری كیش با سطح اشغال 7500 متر مربع و زیربنای 12 هزارمتر مربع در سه طبقه شامل فضاهای اداری ، سالن VIP ،باجه های فروش بلیت ، گمرك، رستوران ، سالن های انتظار و فضاهای فروشگاهی و رفاهی متعدد ساخته شد كه به سیستم تهویه مطبوع هوشمند و پیشرفته و سیستمهای ایمنی وامنیتی مجهز است با بهره برداری از این پایانه، كیفیت ارائه خدمات به مسافران وگردشگران مسیر دریایی به میزان قابل توجهی ارتقاء یافته كه رضایتمندی گردشگران را بدنبال داشته است.
در مجموع نگاه ویژه دولت تدبیر وامید به توسعه مناطق آزاد و اجرای طرحهای متعدد عمرانی و توسعه ای در بندرگاه کیش که مهمترین ورودی تجاری جزیره است، تاثیر به سزایی در افزایش تمایل تجار برای ترخیص كالاها از طریق بندرگاه جزیره كیش داشته و موجب رونق فعالیت های بارزگانی و رشد اقتصادی منطقه شده است.