شناسهٔ خبر: 14940968 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

از مجلس بخاطر حمایت‌هایش از اجرای طرح تحول سلامت سپاسگزاریم

وزیر بهداشت با اشاره به طرح تحول نظام سلامت و رضایت اکثر مردم از اجرای آن گفت: از خدمتگزاران این طرح که با دلسوزی و با نیت رضای خدا و خلق خدا این طرح را ادامه می‌دهند، تشکر می‌کنم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر هاشمی در بیست و سومین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی که با حضور رییس مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درحال برگزاری است افزود: از مجلس هم تشکر می کنم که اگر حمایت هایش در دوره قبل و این دوره (حمایت از تامین اعتبار برای کسری بودجه بیمه ها) نبود، امکان نداشت به این دستاورد مهم دست یابیم. 

وزیر بهداشت به تامین منابع مالی پایدار برای ادامه طرح تحول تاکید کرد و گفت: مسئله تولیت سلامت و رعایت حقوق شهروندی از دیگر مسائلی است که اهمیت ویژه دارد.

وزیر بهداشت افزود: مجلس در دوره قبل با تصویب اعتبار یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و تصویب10درصد هدفمندی یارانه ها به صورت قانون وتصویب قوانین مرتبطی که دستگاه ها را موظف می کند در طرح های کلان پیوست سلامت داشته باشند و آن را رعایت کنند، به اجرای طرح تحول کمک کرد.

وی افزود: در این دوره هم که تصویب برنامه ششم از مهمترین برنامه های آن است باید برای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری قوانینی وضع شود تا مواردی که دغدغه های ایشان بوده در قانون خودنمایی کند و گره های کوری را که آسیب به کیفیت خدمات می زند، باز کنیم.

ادامه طرح تحول سلامت بستگی به تامین منابع مالی پایدار دارد 

وزیر بهداشت گفت: اگر قرار باشد اجرای طرح تحول نظام سلامت ادامه یابد، حتما باید منابعش پایدار شود.

دکتر هاشمی افزود: الان که بخشی از منابع این طرح به مالیات مرتبط است واقعا مشکل داریم یعنی باید برای تخصیص منابع، به منظور دریافت پول از خزانه زمانی را صرف کنیم و بتازگی هم بانک مرکزی هم مزید بر مشکل شده است.

وی گفت: اگر این منابع به اما و اگرها گره بخورد و به منابعی از جمله نفت وابسته باشد که معلوم نیست حاصل شود یا نه، هیچ دولتی نمی تواند این بخش را ادامه دهد.

وی افزود: علاوه بر منابع پایدار، بحث بیمه ها هم مهم است که در ده سال گذشته همچنان در تصمیم سازی ها مغفول مانده و گاهی در قالب دعوای بین دو وزارتخانه محدود شده و تنزل کرده است و این درحالی است که رعایت حقوق شهروندی در آن است که همه تصمیم‌ها در یک جا گرفته شود و در یک بخش ، سامان پیدا کند.

وزیر بهداشت به تصدی گری بیمه ها در بیمارستان ها به عنوان یک پیشنهاد اشاره کرد و گفت: در این روش ما می توانیم فقط بعنوان سیاستگذار و ناظر عمل کنیم و یا بالعکس؛ یعنی بتوانیم منابع را مدیریت و آن‌ها را تجمیع کنیم که در طول سه سال گذشته این اتفاق نیفتاده است اما امیدواریم در دولت آینده در قالب قانون برنامه ششم این موضوع حل شود.

وی  در ادامه به ضرورت رعایت حقوق مردم و شهروندان تاکید کرد و افزود: قوانین فعلی برای تخلفاتی که ممکن است از سوی ارائه کنندگان خدمت رخ دهد، کافی نیست و برای پیشگیری از ایجاد مشکلات احتمالی باید در کنار حل مشکل بیمه‌ها این موضوع هم دیده شود.

دکتر هاشمی گفت: امیدواریم با تصویب قوانین مناسب در برنامه توسعه ششم مشکلات مالی و اعتباری حوزه سلامت و نیز مسائل مربوط به تولیت سلامت و همکاری های بین بخشی برطرف شود.


نظر شما