شناسهٔ خبر: 14930313 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

افزایش 150 درصدی ترانزیت ریلی کالا در خراسان رضوی

صاحب‌خبر -

محمد هادی ضیایی مهر روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: سهم خراسان رضوی از ترانزیت ریلی کالا در کشور 85 درصد است و 50 درصد صادرات ریلی کشور نیز به آسیای مرکزی از ایستگاههای راه آهن خراسان رضوی انجام می شود.
وی اظهار کرد: اهمیت ترانزیتی خطوط ریلی خراسان رضوی بواسطه اتصال کشورهای آسیای مرکزی ازطریق کریدورهای ریلی سرخس - بندرعباس ، سرخس - جلفا ، سرخس - ترکیه و سرخس - بندر امام (ره) به اروپا و خلیج فارس است.
وی گفت: سال گذشته از مجموع 6 میلیون و 600 هزار تن بار جابجا شده دراستان ، دو میلیون 300 هزار تن آن مربوط به حمل و نقل بین المللی شامل ترانزیت ، صادرات و واردات کالا بوده است.
ضیایی مهر افزود: با وجود ثابت بودن تعرفه حمل بار ترانزیتی در راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سال 87 تا کنون، برای تشویق مشتریان به استفاده از خطوط ریلی کشور تخفیف های تشویقی 15 تا 50 درصدی تعیین شده که منجر به سفارش حمل بار ترانزیتی گوگرد از ترکمنستان به بندر عباس شد.
وی یکی از دغدغه های صادر کنندگان کالا از ایران به آسیای مرکزی را کمبود واگن در برخی فصول اعلام کرد و گفت: امسال با هماهنگی های صورت گرفته با طرف ترکمنستانی توانستیم مشکل کمبود واگن را رفع کنیم.
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی افزود: در بخش مسافر حدود 50 درصد سفرهای ریلی از طریق راه آهن خراسان رضوی و بویژه مشهد صورت می گیرد که نشان دهنده رتبه اول استان در کل کشور است.
وی اظهار کرد: 30 درصد کل زائرین ورودی به مشهد قطار را به عنوان وسیله سفر انتخاب می کنند و راه آهن خراسان رضوی با افتخار اعلام می کند که از مشهد به 26 شهر و مرکز استان قطار مستقیم برقرار کرده است.
ضیایی مهر با یاد آوری دو طرح مهم هوشمند سازی ترافیک خطوط و افزایش ظرفیت ایستگاه مشهد در سال گذشته گفت: تامین منابع یکی از مشکلات اصلی راه آهن در توسعه کمی و کیفی خدمات از جمله برقی کردن خطوط مشهد – تهران و احداث ترمینال دو ایستگاه مشهد می باشد.
وی افزود: سهم راه آهن درفاینانس برقی کردن خطوط با طرف چینی 15 درصد و طرف چینی 85 درصد است که امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی پیش پرداخت لازم برای شروع طرح را تامین کنیم.
وی سهم دولت در طرح برقی کردن خط مشهد - تهران را 9 هزار میلیارد ریال و اعتبار لازم برای ساخت ترمینال دو ایستگاه مشهد را چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: منابع مالی دولت محدود است و باید بخش خصوصی در این طرح ها سرمایه گذاری کند.
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی افزود: این اداره کل در پنج ماه اول امسال سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کرده که نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر محسوسی نداشته است.
وی ادامه داد: کاهش تاخیرهای قطارهای خروجی از مشهد یکی از دستاوردهای راه آهن خراسان رضوی می باشد که هم اکنون شاهد حرکت به موقع 98 درصد این قطارها هستیم.
خراسان رضوی با هزار و 500 کیلومتر شبکه راه آهن و جابجایی 50 درصد مسافر ریلی کشور 12 درصد از کل شبکه ریلی را در خود جای داده است.
3221 / 6053