به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، هادی ضیایی مهر عصر امروز در نشست خبری که به منظور ارائه برنامههای هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: راه آهن خراسان رضوی حلقه اتصال به کشورهای آسیای میانه از طریق مرز سرخس است و این حلقه اتصال سبب شده تا کریدور ریلی خراسان رضوی از جایگاه خوبی برخوردار باشد بو در حال حاضر راهآهن خراسان رضوی یکی از مناطق 19 گانه راهآهن سطح کشور است.
وی افزود:در سال گذشته 85 درصد ترانزیت ریلی کشور در مرز سرخس بر عهده خراسان رضوی بوده است و خوشبختانه رشد 150 درصدی داشتهایم.
مدیرکل راهآهن خراسان رضوی با بیان این مطلب که خطوط ریلی سرخس75 کیلومتراست تصریح کرد: در گذشته تنها25 کیلومتر خطوط ریلی داشتیم که این میزان سه برابر افزایش یافته است ضمن اینکه هزار و 500 کیلومتر خطوط ریلی در خراسان رضوی وجود دارد که بر این اساس 12 درصد از خطوط ریلی کشور را دارا هستیم.
ضیایی مهر عنوان کرد:پایانه ریلی سرخس بزرگترین پایانه ریلی مرزی کشور است و در بخش حملونقل بار سال گذشته 6.6 دهم میلیون تن بار در سطح کشورجابهجاشده که از این میزان 21 درصد سهم حمل و نقل ریلی بوده است.
وی بااشاره به اینکه از طریق خط2 راه آهن بافق به بندرعباس ظرفیت حملونقل بینالمللی مرز سرخس را با کشورهای آسیای میانه در سال به 7 میلیون تن رساندهایم بیان کرد: نرخ تعرفههای حملونقل بینالمللی از سال 87 ثابت است و سال گذشته تعرفههای تخفیفی در نظر گرفتیم.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان این مطلب که یکی از دغدغهها صادرکنندگان کالا به آسیای میانه تأمین واگن است گفت: در بخش صادرات، 50 درصد صادرات ریلی کشور به آسیای میانه از طریق ایستگاههای راهآهن خراسان رضوی بارگیری میشود همچنین در بحث واردات 98 درصد از طریق ایستگاههای خراسان رضوی وارد میشود.
ضیایی مهر اظهار داشت:50 درصد قطارهای مسافربری کشور در خراسان رضوی و مشهد مقدس در حال تردد هستند و امروز با 26 شهر و مراکز استان اتصال ریلی برقرار کردهایم.
وی با بیان این مطلب که 14میلیون مسافر سال گذشته در سطح استان خراسان رضوی جابهجا شدند خاطرنشان کرد:33 درصد مسافران ریلی کشور سهم خراسان رضوی هستند و از این حیث خراسان رضوی رتبه اول کشور را امسال کسب کرده ، این عنوان در گذشته متعلق به شهر تهران بوده است.
مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با اشاره به احداث پایانه شماره دو راه آهن خراسان رضوی در مشهد گفت: مطالعات اجرای این پایانه انجام شده و در ضلع شرقی میدان راهآهن مشهد احداث خواهد شد و با توجه به اینکه قطار شهری مشهد نیز در این مکان احداث میشود پل ارتباطی موثری با حملونقل درونشهری ایجاد خواهیم کرد.
ضیایی مهر افزود: سال گذشته دو پروژه تأثیرگذار هوشمند سازی ترافیک قطارها در مسیر تهران- مشهد و برقی سازی خطوط ریلی مشهد - تهران بود افتتاح شد ضمن اینکه با برقی سازی خطوط ریلی مشهد - تهران زمان سفر به6 ساعت کاهش خواهد یافت اگر منابع موردنیاز این پروژه از سوی دولت تأمین شود به مدت سهسال راهاندازی خواهد شد.
وی با اشاره به افزایش سرعت قطارها در مسیر تهران - مشهد بیان کرد: از ابتدای تابستان سرعت قطارها به 140 کیلومتر افزایش پیدا کرده است البته قطارهای سریعالسیر این قابلیت را دارند که با سرعت 160 کیلومتر مسافر جابهجا کنند.
مدیر کل راه آهن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی حمایت از صادرات کالا است بر این اساس امسال طی جلسات و رایزنیهایی که با کشورهای آسیای میانه داشتیم، توانستیم واگن موردنیاز خراسان رضوی و سطح کشور را تأمین کنیم و به نوعی نیاز صادرکنندگان را در بحث واگن تامین کنیم.
انتهای پیام/
∎