به گرارش خبرگزاری تسنیم از ساری، یوسف گران پاشا صبح امروز در نشستی خبری اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید راه آهن شمال توانست به رشد متوازن در حوزه زیرساختی دست یابد.
وی افزود: رشد هر کشوری باید از طریق حوزه حمل و نقلی محقق شود و راه آهن اکنون 11.8 درصد سهم حمل و نقل کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به اینکه طول خطوط راه آهن شمال بالغ بر 331 کیلومتر خطوط اصلی و فرعی است، تصریح کرد: 57 درصد اعتبارات عمرانی در راه آهن شمال اختصاص یافته است.
گران پاشا با بیان اینکه راه آهن شمال دارای 22 ایستگاه بوده و به لحاظ اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم میشود افزود: مرتفع ترین نقطه این خط گردنه گدوک با ارتفاع دو هزار و 112 متر از سطح دریا و شیب 28 در هراز است.
وی با اعلام اینکه راه آهن شمال دارای 95 تونل به طول قریب به 24 کیلومتر است که بزرگترین آن تونل گدوک به طول دو هزار و 877 متر است گفت: تمامی ایستگاههای راه آهن شمال بر اساس المانها و نماهای مناطق استان بازسازی و بهسازی شده است.
مدیرکل راه آهن شمال با بیان اینکه اکنون دو رام قطار به مسیر مشهد داریم افزود: مسافرتها به سمت مشهد مقدس از ماه آینده رشد خواهد یافت.
گران پاشا با اشاره به اینکه راه آهن شمال دارای قریب به 1500 دستگاه پل و آبرو به طول تقریبی شش هزار و 850 متر بوده که پل ورسک ملقب به پل پیروزی در جنگ جهانی دوم به طول86 متر مرتفع ترین پل شمال کشور است گفت: فرهنگ استفاده از پلهای عابر پیاده در حریم راه آهن شمال باید برای مردم تقویت شود.
وی با بیان اینکه خطوط ریلی هفت تن قائمشهر تا پل سفید شبه نوسازی شده است، سینی دوار جهت تغییر جهت دیزلها در ایستگاه نکا احداث شده است.
عضو شورای حمل و نقل مازندران با بیان اینکه اتاق سرور و عملیات در ساختمان اداری جدید راه آهن شمال نصب شده است، افزود: به منظور توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی، غلات را از طریق کشتی وارد قطار کرده و در بندر امیرآباد تعویض بسته صورت میگیرد.
وی از نصب علائم هشدار دهنده خط و سازههای فنی در محور راه آهن شمال خبر داد و گفت: 19 کیلومتر خط آهن بلاک گرگان – قرتپه بهسازی شده است.
مدیرکل راه آهن شمال از آماده بودن مقدمات انعقاد قرارداد برای برقی کردن خطوط ریلی راه آهن شمال با روسها خبر داد و گفت: مقاومسازی پلهای موجود در راه آهن شمال از طریق اعتبار 15 میلیارد تومانی نظیر پل ورسک برای اجرای طرح برقی کردن خطوط ریلی راه آهن شمال هستیم.
گران پاشا با بیان اینکه 70 درصد اقدامات برقی کردن خطوط راه آهن توسط مهندسان داخلی صورت میگیرد، افزود: امیدواریم بتوانیم با استفاده از دانش فنی روسها بتوانیم نسبت به برقی کردن خطوط ریلی راه آهن شمال اقدام کنیم.
مدیرکل راه آهن شمال با اشاره به اینکه زمان اجرای طرح برقی کردن از آغاز سه سال زمان میبرد، گفت: با برقی کردن خطوط راه آهن شمال، ناوگان ریلی قدیمی محور جمع آوری و قطارهای جدید با سیستم برقی جایگزین میشود.
وی با بیان اینکه 502 میلیارد ریال طرح عمرانی طی سه سال اخیر در راه آهن شمال آغاز شده است، افزود: زیرساختهای برقی کردن خطوط راه آهن شمال را تامین میکنیم.
گران پاشا با اشاره به اینکه 27 میلیارد ریال برای بازسازی و بهسازی خطوط ریلی راه آهن شمال در دولت تدبیر و امید اختصاص یافت، گفت: برای توسعه و نوسازی ایستگاههای راه آهن شمال 45 میلیارد ریال از محل اعتبارات سرمایه ای استان اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه راه آهن شمال برای حمل بار از طریق خطوط ریلی با تخفیف ویژه بار ناوگان حمل و نقلی را تامین میکند، افزود: روزانه میتوانیم بار 500 دستگاه کامیون را در محور شمال جمع آوری و از طریق قطار باری حمل و نقل کنیم.
مدیرکل راه آهن شمال از رشد حمل بار در خطوط ریلی محور راه آهن شمال خبر داد و گفت: راه آهن شمال آمادگی توسعه فعالیتهای حمل و نقلی در بندر امیرآباد بهشهر هستیم.
حوزه استحفاظی راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوههای سربه فلک کشیده البرز و بخشهایی از استان تهران وارد مازندران و مناطق زیبای جنگلی شده و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد.
طول خطوط راه آهن شمال مجموعا 331 کیلومتر شامل خطوط اصلی و فرعی است.
انتهای پیام/
∎