به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) مراسم افتتاحیه پنجمین دوره طرح اسوه با حضور 48 قاری نوجوان از سراسر کشور امروز، 6 شهریورماه در اردوگاه شهید زینالدین واقع در شهرک استقلال برگزار شد.
در این مراسم که با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد، محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح «اسوه» به ایراد سخنانی در مورد این طرح پراخت و از اهداف مهم این طرح به درخشش قاریان نوجوان اشاره کرد و افزود: به ارائه گزارشی از طرح اسوه پرداخت و گفت: آنچه که از سال 93، با دغدغهای که دوستانمان در بنیاد خاتمالاوصیاء(عج) داشتند این بود که نتیجهای حاصل شود تا قاریان قرآن در سطح ایران و بینالملل بدرخشند و از حیث تلاوت و شخصیت متعالی انقلابی و ولایی جریانساز بشوند، این هدف عالی است که بهدنبال آن هستیم.
نامگذاری دورههای مختلف طرح اسوه

وی در مورد نامگذاری دورههای مختلف طرح اسوه تصریح کرد: دوره اول و دوم را نقطه آغاز نامگذاری کردهایم، بهدلیل اینکه ما در ابتدا برنامه یکساله پیشبینی کرده بودیم و دوره سوم، دوره عزیمت بود که از برنامه یک ساله به پنج ساله عزیمت کردیم. همه کسانیکه در هر سال به ما میپیوندند پنج سال با ما همراه خواهند بود. دوره چهارم را مسیر بلوغ نامگذاری کردهایم، دورهای که در کشور عراق و عتبات عالیات برگزار شد و بسیار عالی بود و در دوره پنجم نیز در مسیر تثبیت هستیم و به نقطهای رسیدیم که در مسیر تثبیت و استقرار برنامهها بتوانیم گام برداریم.
مدیر طرح اسوه در مورد اقدامات شورا در راستای طرح اسوه افزود: تثبیت وضعیت دبیرخانه طرح اسوه اقدام خوبی بود که صورت گرفت و از افراد پارهوقت به صورت تماموقت بهره بردیم، به این صورت که یک نفر بهعنوان معاونت اجرایی و یک نفر هم بهعنوان معاونت آموزش مشغول به کار شدند تا برنامهها با دقت بیشتری ادامه یابد.
وی در مورد اقدامات دیگر شورا اظهار کرد: با ارتقاء واحد آموزشی به معاونت، کارهای جدیتری انجام داده شد که میتوان به جدیتر شدن فعالیتهای شورای آموزش که متشکل از اساتید برجسته است اشاره کرد، جلسات شورا در این راستا در حال برگزاری است و سرفصلهای آموزشی نقد و بررسی میشود، طرحهایی که در آموزش بخواهند تصویب شوند باید مجوز شورا را داشته باشند.
میرزاجانی در مورد اقدام دیگر شورا گفت: بخش دیگر مربوط به معاونت پرورشی و تربیت طرح اسوه است، یکی از روحانیون که دانشجوی دکتری علوم تربیتی است به جمع ما اضافه شده، البته پیش از این هم شورایی تحت عنوان شورای تهذیب تشکیل شده بود و مباحث اخلاقی مطرح میشد.
برنامههای مؤثر شورا عالی قرآن
وی در مورد برنامههای مؤثر چندماه اخیر شورا تصریح کرد: برنامههایی طراحی کردهایم که برخی از آنها در حال برگزاری است و برخی دیگر پس از دوره پنجم اجرا خواهد شد، از جمله این برنامهها طرح «تحیت» است که در این طرح هیئتی به منازل قاریان نوجوان اعزام خواهد شد، طرح تحیت پس از اتمام دوره پنجم جدیتر میشود، این طرح با مشارکت والدین، اساتید قرائت و مدیر مدرسه قاری انجام میپذیرد و با حضور اطرافیان قاری برنامهای برای پیشرفت وی ترتیب داده خواهد شد.
طرح تلاوتها و فرازهای برتر با استفاده از تلگرام از دیگر طرحهایی بود که میرزاجانی به تشریح آن پرداخت و افزود: قاریان هر هفته موظف هستند یک تلاوت و سه فراز را با توجه به مختصاتی که شورای عالی قرآن تعریف میکند ضبط و ارسال کنند،آن تلاوتها توسط اساتید برجسته ارزیابی میشود و نتیجه در کانال تلگرامی بارگذاری خواهد شد، با این برنامه قاری از نکات تلاوتش مطلع میشود و آرشیو خوبی جمعآوری خواهد شد.
مدیر طرح اسوه در ادامه افزود: آموزش مجازی به صورت غیرزنده(آف لاین) را هم در برنامه داریم که بعد از این دوره آغاز خواهد شد، مسائل اعتقادات و آموزشهایی که در دورههای حضوری برگزار میشود و کلاسها ضبط و در کانال تلگرامی بارگذاری خواهد شد و این امر موجب میشود تا ارتباط شورا با قاریان قطع نشود.
تألیف کتب درسی از برنامههای شورا

تألیف کتب درسی مورد نیاز نیز از دیگر برنامههای شورا بود که میرزاجانی به آن اشاره کرد و افزود: بخشی از این کار انجام شده و مباحث آموزشی را به جزوه تبدیل کردهایم، در حال حاضر این جزوات در اختیار قاریان است و تا شش ماه آینده به کتاب تبدیل و چاپ خواهد شد.
وی در مورد اجرای محافل ماهیانه قرآن تصریح کرد: محفل قرآنی ماهیانه ویژه نوجوانان را در برنامه داریم که این طرح با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب برنامه ریزی شده است، ماهیانه برنامه این چنینی خواهیم داشت و از مجری مراسم تا قاری و عوامل برگزار کننده همه نوجوانان خواهند بود، در حال حاضر محوریت برگزاری این محافل با تهران است و در ادامه این طرح در شهرستانها نی گسترش داده میشود، همچنین برگزاری جلسات هماندیشی با اولیاء و اساتید که چند نوبت با حضور آقای خواجه پیری در نجف و عتبات عالیات انجام شد را در برنامه داریم و بازهم این جلسات استمرار خواهد داشت.
میرزاجانی در مورد دو ویژگی مهم این دوره از طرح اسوه تصریح کرد: یکی از ویژگیهای مهم این دوره این است که سه استاد به صورت همزمان در سه کلاس تدریس میکنند و برای هر کلاس یک استاد از اساتید جوان و باانگیزه که صبر بیشتری دارند استفاده شده است، البته این اساتید زیرنظر اساتید مبرز مانند استاد شاهمیوه فعالیت میکنند.
آغاز طرح اسوه با حضور 48 نفر
مدیر طرح اسوه در مورد ویژگی دوم این طرح گفت: در این دوره که با 48 نفر آغاز کردیم بخش اول آن تا 13 شهریور در تهران برگزار و ادامه طرح تا 18 شهریور در روستای نرمه شهرستان سمیرم استان اصفهان خواهد بود و اردوی ویژهای برای قاریان نوجوان در نظر گرفته شده است، آموزش مهارتهای زندگی، مهمترین هدف این اردو است و نوجوانان زندگی در شرایط نیمه سخت را تجربه میکنند، البته برای قاریان نوجوان برنامه آموزش اسب سواری و تیراندازی و .. هم خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: همه برنامهها کارشناسی شده و علمی است و برنامهها با توجه به سنین آنها طراحی شده است. همچنین در این اردوگاه تلاوتها و اذانهای برخی از قراء ضبط شده و این کار نیز ادامه خواهد داشت و از شبکه کودک و نوجوان پخش خواهد شد.
در ادامه سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: باید جنبه تربیتی طرح اسوه در اولویت باشد و قاریان بتوانند با انگیزههای الهی در مسیر قرآن پیش بروند و تحت تأثیر انگیزههای مادی قرار نگیرند، یک قاری همزمان که در بعد فنی تلاوت پیشرفت میکند باید در مسائل اخلاقی و معنوی هم تلاش کند و این امر هم با ارتباط داشتن قاریان با اساتید اخلاق حاصل میشود.
انگیزههای مادی و معنوی در فعالیتهای قرآنی
سرابی به انگیزههای مادی و معنوی در فعالیتهای قرآنی اشاره کرد و گفت: ورود در عرصه تلاوت قرآن، محافل و مسابقات و ... میتواند با انگیزههای مختلفی از جمله انگیزههای دنیایی و آخرتی همراه باشد، به طور مثال نوجوانان علاقمند هستند تا در مسابقات مختلف قرآنی شرکت و تصاویر آنها در رسانههای مختلف پخش شود و این باعث تشویق آنها میشود.
قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: از طرف دیگر معمولاً رمانیکه انسان بر سر سفره قرآن مینشیند و تصمیم میگیرد تا آموزههای الهی را ترویج دهد باید با قران مأنوس شود و انگیزههای الهی را درنظر گیرد و سعی کند تا با تبلیغ قرآن جا پای پیامبران بگذارد، اینها همه انگیزههای باارزش و نورانی هستند و به طور طبیعی در ذهن انسان بین این دو نوع انگیزه دائماً چالش وجود دارد و انسان سعی میکند از لحاظ شخصیتی به انگیزههای نوع دوم بیشتر بها دهد، در حالی که انگیزههای نوع اول هم خیلی جذابیت دارد و خیلی وقتها انسان بین دو راهی بین انگیزههای الهی و مادی قرار میگیرد.
وی در ادامه افزود: گاهی این دو انگیزه در کنار هم قابل جمع هستند، در خیلی از موارد هم قابل جمع نیستند، به طور مثال ممکن است پیش بیاید که یک قاری برای دو مجلس کاملا متفاوت دعوت شود، یک مجلسی که از قرائت او فیلمبرداری میشود و برای قرائت او کلی برنامهریزی میشود و در مقابل در مجلس دیگر اینطور نیست و محفل سادهای قرار است برگزار شود، خوب به طبع مراسم و محفل دومی تأثیرگذارتر است، اینجا انتخاب خیلی مشکل است از یک طرف انگیزههای الهی و از یک سو مادیات انسان را به چالش میکشد.
سرابی اظهار کرد: انسان در طول زندگی با چنین چالشی مواجه است و خیلی سخت است که انگیزه الهی را به انگیزههای مادی ترجیح دهد، بر اساس اصول و مبانی معارف اسلامی انسان برای ادامه حیات و معاش باید راههایی را انتخاب کند، آنچه که از معارف اسلامی برمیآید این است که انسان برای امرار معاش، از دانشی که در راه دین کسب کرده استفاده نکند، خیلی راههای متنوعی برای کسب درآمد و شهرت و جایگاه اجتماعی وجود دارد، مثلاً یکی از راهها تحصیلات است که همه چیز را تأمین میکند، اما اگر انگیزههای مادی را بخواهیم از طریق قرآن کسب کنیم خیلی ضرر کردهایم.
قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: سعی کنید که این فعالیت و هنر را در بهترین وجه آن بهکار گیرید تا سود بزرگ و اصلی را به دست بیاورید و الا اگر اهداف ما مادی باشد ما ضرر کردهایم، رسیدن به این هدف کار مشکلی است، دوستانی که طرح اسوه را طراحی کردهاند نگاهشان این بوده که قاریان با انگیزه معنوی را تربیت کنند. این که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «فعالیت قرآنی راهبردی است» یعنی باید انگیزه معنوی تقویت شود و در این دوره نیازمند به یک عده فرماندهانی داریم که بتوانند این تمدن نوین اسلامی را اشاعه دهند.
بخش تربیتی طرح اسوه
وی با اشاره به اهمیت بخش تربیتی طرح اسوه افزود: بخش تربیتی این طرح خیلی مورد توجه است. آموزشهای مجازی که طراحی شده سرجای خود اما برای مباحث اخلاقی باید در همنفسی با بزرگان صورت بگیرد، یعنی دوستان باید با حوزههای علمیه و اساتید اخلاق ارتباط داشته باشند و الگو بگیرند. سرابی بیان کرد: دوستان برنامهریز روی این جهت همت دارند شما قاریان نوجوان هم همت کنید و الا اگر از لحاظ انگیزههای معنوی تقویت نشوید، رشد شما در جهت فنی قرائت به رشد شخصیتی شما کمکی نمیکند. بسیاری از موارد دیدهایم که بهدلیل همین کمبودها اساتیدی در کشور خودمان داریم که در جنبههای قرائت قوی هستند اما جنبههای تبلیغی آنها که میتواند تأثیرگذار باشد خیلی قوی نیست، چیزی که در بسیاری از کشورهای اسلامی مانند مصر میبینیم این است که قاریان مبتلا به این مشکل هستند، مثلاً انقلاب مصر به وقوع میپیوندد ولی از حضور قاریان در صحنه خبری نیست، اینها به کشورهای دیگر سفر میکنند، دلارشان را میگیرند و اصلاً کاری با فضای انقلابی ندارند، باید قاریانی تربیت کنیم که پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) باشند و این امر میسر نمیشود مگر اینکه ابعاد شخصیتی، معرفتی و تربیتی را در وجود خودمان تقویت کنیم تا توانمندیهای فنی و معرفتی همزمان در ما رشد پیدا کند.
نوری، معاون فرهنگی بنیاد خاتمالاوصیاء(عج) یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود که ضمن بیان خاطراتی از دفاع مقدس تصریح کرد: اگر نوجوانان و جوانان، هم اکنون در مسیر قرآن گام برمیدارند و در امینت کامل به آموزش قرآن میپردازند به خاطر رشادت شهدا است. خوشحالم از این که خون شهدا به ثمر نشسته و نوجوانان فراوانی در مسیر قرآن قرار گرفتهاند.
خواجهپیری، مسئول کارگروه قرآنی بنیاد خاتمالاوصیاء(عج) آخرین سخنران این جلسه بود که به بیان خاطراتی از دفاع مقدس و از شهید زینالدین پرداخت و گفت: انشاءالله سندی که توسط قاریان نوجوان تنظیم شده توسط شورای عالی قرآن به کتاب تبدیل خواهد شد.
پایانبخش این مراسم تقدیر از قاریان ممتاز این دوره بود.
یادآور میشود، در این طرح قاریان نوجوان از 3 تا 13 شهریورماه در اردوگاه شهید زینالدین خواهند بود و در کلاسهای آموزشی شرکت میکنند و از تاریخ 13 تا 18 به روستای نرمه از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان عزیمت میکنند و با زندگی در شرایط سخت آشنا میشوند.