علیاصغر فانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 520 هزار کلاس درس در کشور داریم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از این تعداد کلاس درس بخشی استاندارد و ایمن بوده و این تعداد فضای آموزشی خوب و استاندارد با کمک خیرین و مردم و نهادهای مختلف و اعتبارات دولتی احداث شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک میلیون و 580 هزار متر مربع فضاهای آموزشی و پرورشی احداث و در اختیار دانشآموزان عزیز قرار دادیم که این فضاها شامل فضاهای است که خود آموزش و پرورش توسط سازمان نوسازی و خیرین محترم و سایر نهادهای که به کمک آموزش و پرورش آمدند ساخته شده اما همچنان با مشکل کمبود فضا ، فضاهای ایمن مواجه هستیم.
این مسؤول اضافه کرد: بخشی از فضاهای آموزشی استاندارد نبوده و در تلاش هستیم که در طول برنامه ششم توسعه که تا سال 1399 به طول خواهد انجامید فضاهای غیر استاندارد را استانداردسازی کنیم، یقینا یک فضای خوب، دلنشین، زیبا برای دانش آموزان میتواند انگیزه تحصیل را افزایش دهد.
فانی تصریح کرد: باید یک نکته را اقرار کنم که دانش آموزان ایلام جزء دانش آموزان خوب کشور هستند، بهره هوشی و توان علمی و تربیتی آنها واقعا مثالزدنی است و ما وظیفه داریم که بیش از پیش نسبت به دانش آموزان سراسر کشور به خصوص دانشآموزان ایلام انجام وظیفه کنیم و فضاهای آموزشی خوب و امکانات آموزشی با کمک آموزشی را دراختیارشان قرار دهیم .
وزیر آموزش و پرورش گفت: سندی در اختیار ما است با عنوان سند تحول نظام آموزش و پرورشی که این سند از سال 82 مطالعات آن شروع شد و تا سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که این سند مبنای حرکت آموزش و پرورش است و ما در برنامه ششم توسعه مبنای کارمان را اجرای این سند گذاشتهام.
وی ادامه داد: در سال 93 با تاکیدات مقام معظم رهبری و تسریع و تاکید ریاست جمهور نقشه راه را بر اساس اجرای این سند گذاشته و اکنون در سال 95 ، 156 برنامه از این سند متخذ و در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد و هیچ برنامهای در آموزش و پرورش صورت نخواهد گرفت مگر این که ارتباطی با این سند داشته باشد.
این مسؤول اضافه کرد: در رابطه با راهبرد و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش باید اعلام کنم که راهبرد اساسی آموزش و پرورش ارتقاء کیفیت آموزشی است، یک زمانی در سال 65، 66 ما به دنبال کیفیت آموزشی نبودیم آن زمان به دنبال این بودیم که هیچ دانش آموزی بدون مدرسه نماند چون رشد دانشآموزان بالا بود ما در بعضی از سالهای دهه 60 تا 70 دانشآموزان ما به مرز 19 میلیون نفر هم رسیدند، آن زمان با توجه به این که امکانات کم و فضاهای آموزشی محدود بود بیشتر به دنبال این بودیم که دانشآموزان از مدرسه باز نمانند یعنی در واقع رشد کمی آن مورد نظر بود.
فانی تصریح کرد: اما امروز در دولت یازدهم سیاست اصلی و استراتژیک اصلی وزارت آموزش و پرورش ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش بوده و ذیل این استراتژیک، سیاستهای خوبی را اتخاذ کردهایم، یکی از سیاستهای این وزارتخانه ساماندهی و بهسازی منابع انسانی است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در یک وزارتخانهای که قریب به یک میلیون نفر همکار فرهنگی دارد، یکی از سیاستها این است که بحث ساماندهی و بهسازی منابع انسانی اجرایی شود، هر چه نیروی انسانی باانگیزهتر و هرچه توانمندتر باشد یقینا نتیجه بهتری از فرآیند تعلیم و تربیت اخذ میشود.
وی ادامه داد: سیاست دوم وزارتخانه توسعه مشارکت است، اعتقاد داریم که همه باید به کمک آموزش و پرورش آمده چون یک وزارتخانه به نام وزارت آموزش و پرورش نباید از صفر تا صد همه فرایند آموزش و پرورش را دنبال کند که الحمدلله توفیقاتی خوبی در این راستا داشتهایم.
این مسؤول اضافه کرد: خیرین مدرسه ساز بیش از 23 درصد مدارس کشور را ساختهاند و از 520 هزار کلاس درس حداقل 100 هزار کلاس درس را خیرین محترم احداث کردهاند، مشارکت دانش آموزان و معلمین و اولیاء در اداره مدرسه و در مجموع مشارکت مردم و همه نهادها در این دوره سه سالهای که از دولت میگذرد و نمودهای فراوانی از توسعه مشارکت را شاهد بودهایم قابل تقدیر است.
فانی تصریح کرد: سیاست سوم وزارتخانه تمرکز زدایی است، اعتقاد داریم که آموزش وپرورش که در 105 هزار مدرسه فعالیت دارد نمیتواند به صورت متمرکز اداره شود و باید تلاش کنیم که اختیارت وزارتخانه را به استانها و اختیار استانها را به مناطق و اختیارات مناطق و شهرستانها را به مدارس واگذار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ذیل این سیاست تمرکززدایی بحث مدرسه محوری مطرح است یعنی ما اعتقاد داریم که مدرسه محور تعلیم و تربیت است، سیاست چهارم این وزارتخانه عملیاتی کردن بودجه است یعنی باید تلاش کنیم که بهرهوری را در بودجه آموزش و پرورش افزایش دهیم در دولت تدبیر امید ظرف این 3 سال بودجه جاری آموزش و پرورش بیش از 82 درصد رشد داشته است، ظرف سه سال 82 درصد رشد بودجه آموزش و پرورش بیسابقه است و این نشان میدهد که دولت اهمیتی برای آموزش و پرورش قائل است.
وی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت در این دولت 2.7 درصد رشد نشان میدهد و این ناشی از تلاشهای صورت گرفته در آموزش وپرورش بوده که هرگونه هزینه را یک نوع سرمایهگذاری برای آموزش و پرورش میشناسد.
این مسؤول اضافه کرد: پنجمین سیاست وزارتخانه ارتقاء مدیریت آموزشگاهی در مدارس است، اعتقاد داریم هرچه مدیران مدارس از توانمندی و اختیارات بالاتری برخوردار باشند یقینا کیفیت کار افزایش پیدا میکند، در این راستا طرح تدبیر در ابتدایی و طرح تعالی مدیریت در مدرسه را در دوره متوسطه اول و دوم اجرا شده است.
انتهای پیام/2246/ج40/
∎