به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در مراسم افتتاحیه چهل و نهمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر برگزار شد، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی با بیان اینکه یکی از محورهای آموزش عالی کشور ،بین المللی کردن آن است ، اظهار داشت: بین المللی کردن آموزش عالی کشور بدین معناست که سرریز علم و فناوری کشور به سمت کشورهای همسایه، دوست و مسلمان سرازیر شود تا در یک همکاری مشترک علمی، کشورها بتوانند چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی از علوم و یافتههای یکدیگر بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه امروزه قدرتی در جهان میتواند خود را مطرح کند که در مجامع جهانی هم مطرح باشد، گفت: مسئله جهانی شدن، خوب یا بد در دنیا ظهور پیدا کرده و برگشت پذیر هم نیست و ما میتوانیم از این فرصت به صورت بهینه استفاده کرده و در این مسیر از محورهای خود آموزش عالی از قبیل سرمایه امنیتی، سرمایه اجتماعی، سرمایه مالی، سرمایه فرهنگی و بالاخره سرمایه علمی در راستای اعتلای علمی و فرهنگی کشورمان به بهترین نحو استفاده کرد.
سالار آملی افزود: در زمینه سرمایه امنیتی اگر دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی به کشور خود بازگردند و صاحب پستهای مهم شوند به تقویت روابط بین دو کشور منجر میشود و سرمایه اجتماعی نیز به نوعی پذیرش رفتار دیگران در مقابل خودمان به حساب می آید.
وی همچنین سرمایه فرهنگی را اخذ موارد مثبت فرهنگی از دانشجویان خارجی و بالعکس و سرمایه علمی را نیز دیدگاه خاص کشورها به مسائل علمی دانست که در این زمینه اعطای بورس تحصیلی میتواند به نفع کشورمان تمام شود.
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود مواردی از قبیل مشکل در حیطه هویتها و ضعف در هویت شناسی ملی و محلی ، وجود هنر موثر در ارتباطات جهانی و هدایت قوانین بین المللی را از جمله چالش های بین المللی شدن ذکر کرد و گفت: در عوض آموزش عالی هم اگر به صورت بسته عرضه شود مواردی از قبیل فرار مغزها ، افزایش هزینه تحقیقات، عدم وجود رقابت منطقهای و جهانی و بالاخره عدم رقابت استانداردهای بالا وقابل قبول را درپی خواهد داشت .
وی همچنین اساسی ترین شاخصهای بین المللی شدن دانشگاهها را شناخت مشکلات منطقه و روند تحقیقات و آموزش در بخش آموزش عالی، پذیرش دانشجویان خارجی، رفت و آمد استادان خارجی و بالعکس ، ایجاد دورههای مشترک با دانشگاههای برتر جهان و همچنین انجام پروژه های مشترک با سایر کشورها عنوان کرد.
سالارآملی با اشاره به سفر 8 وزیر علوم و 93 رئیس دانشگاه به کشورمان در سال گذشته گفت : تعریف 140 پروژه مشترک با دانشگاههای خارج از کشور، وجود 50 کرسی زبان فارسی در دانشگاههای خارجی و همچنین ورود 1484 استاد دانشگاه خارجی به داخل کشور، نشان دهنده تحرکات مثبت دانشگاهها در جهت بین المللی شدن است.
وی با بیان اینکه دو قرارداد علمی و فناوری از طرف دانشگاههای علامه طباطبائی ، ملایر و تربت حیدریه هر کدام به ارزش 1 میلیون یورو با دانشگاههای خارجی منعقد شده است، گفت: در رتبه بندی تایمز که تعداد دانشگاههای برتر کشورها را اعلام میکند 8 دانشگاه ایرانی دیده می شوند که در بررسی شاخصهای برتر بودن، عدم جذب مناسب دانشجوی خارجی در دانشگاههای ایران مشهود است و لازم است شما معاونان آموزشی در این خصوص اقدام کنید.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در تبیین نقشه راه برای همکاریهای مشترک علمی و فناوری، کشورهای حوزه نفوذ ایران را کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و تاجیکستان ذکر کرد و گفت : علاوه بر این، کشورهای همسایه و مسلمان هم در نقشه راهمان برای همکاریهای علمی قرار دارند.
وی همچنین از کشورهای آلمان، روسیه، چین، ایتالیا و فرانسه به عنوان کشورهای حوزه راهبری از نظر ارتباطات علمی و فناوری مشترک نام برد و گفت: ما باید در رفت و آمدها و مراودات علمی با این کشورها بتوانیم سطح علمی خودمان را با استفاده از یافتههای مشترک بیش از پیش افزایش دهیم.
انتهای پیام/
سالارآملی خبر داد
انعقاد 140 پروژه مشترک تعریف شده بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی این وزارت از انعقاد قرارداد برای 140 پروژه مشترک تعریف شده بین دانشگاه های داخل و خارج از کشور در سال های 94 و 95 خبر داد.
صاحبخبر -