شناسهٔ خبر: 14120068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

محسنی اژه‌ای:

ایران از هر کشوری که مورد ستم قرار بگیرد، حمایت می‌کند

معاون اول قوه قضاییه گفت: ایران از هر کشوری که مورد ستم قرار بگیرد، حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست مشترک با جان والترز رئیس کل آمبودزمان کشور نامیبیا با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ و تاثیرگذار است، گفت: ما تجربه‌های مختلف در زمینه‌های مختلف داریم، این تجربیات در اختیار همه کشور‌ها و شما قرار دهیم.

او افزود: ما هم بر اساس اعتقادات و هم قانون اساسی‌مان معتقدیم هر مظلومی در هر کشوری مورد ستم قرار بگیرد و نیاز به کمک داشته باشد، جمهوری اسلامی حاضر است از مظلوم حمایت کند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه امروز متاسفانه برخی کشورهای دارای قدرت ظاهری نظامی و اقتصادی به کشورهای کوچک‌تر ظلم می‌کنند، اظهار داشت: اگر این کشور‌ها باهم استقامت و همکاری کنند می‌توانند بر ظالم پیروز شوند و این بر اساس تجربه جمهوری اسلامی در طول این سال‌هاست.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: بعضی از کشورهای دارای سلطه بر کشورهای آفریقایی سالیان سال ظلم کردند و به منابع و ثروت‌های این کشور‌ها دست‌اندازی کردند.

او افزود: امیدواریم استقلال این کشور‌ها روز به روز کامل‌تر شود و جمهوری اسلامی نیز که در زمینه‌های مختلف تجربه‌های خوبی دارد حاضر است آن را در اختیار شما قرار دهند.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: امروز یکی از ابزارهای نظام سلطه به ویژه استعمارگران غربی دفاع از حقوق بشر است با تعریفی که خودشان از بشر و حقوق مطرح می‌کنند و می‌خواهند این را به همه کشور‌ها تحمیل کنند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه برخی کشورها بزرگترین ظلم‌ها را به بشر امروز می‌کنند و تحت عنوان حقوق بشر کشورها را تحت سلطه قرار می‌دهند، گفت: ما معتقدیم قوه قضاییه کشورها می‌تواند در مقابل این ظلم جهانی و این جنایت‌هایی که در مورد بشر توسط افراد سلطه‌گر اعمال می‌شود، با همکاری و همفکری هم بایستند و نقش قابل توجهی را بازی کنند.

محسنی اژه‌ای گفت: اینکه شما در بازرسی؛ چه در نامیبیا چه در ایران گفتید به این راحتی‌ها نیست. بسیاری از گزارش‌های بازرسی مبنای گزارش‌های دادگاه می‌شود و بازرسی صرفا توصیه نمی‌کند، بلکه بر اساس گزارش‌ها می‌گوید اگر خلاف قانون صورت گرفته باید به مسیر خودش در چارچوب قانونی برگردد.

او افزود: قبول دارم که کار قضا کار سختی است و قاضی از زمانی که حکمی را صادر می‌کند، در یک استرس سنگینی به سر می‌برد اما چنانچه در راه حق قدم برمی‌دارد خیالش آسوده است و احساس می‌کند به وظیفه‌اش عمل کرده است.

او ضمن خوشامدگویی مجدد به رئیس موسسه بین‌المللی آمبودزمان تکرار کرد: ایران کشور بزرگی است که تجربه فراوانی دارد و آماده است هر کجا لازم باشد این تجربه‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در این جلسه حضور داشت، گفت: شما می‌توانید از تجربه‌های خوب آقای سراج استفاده کنید و امیدواریم در آینده همکاری‌های خوبی با شما داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا در پایان از رئیس موسسه بین‌المللی آمبودزمان پرسید که تحصیلات او چطور و در کجا بوده است که والترز پاسخ داد مدرک خود را در مقطع کارشناسی در سال 1975 از دانشگاهی در آفریقای جنوبی گرفتم. در آن سال کشور ما تحت آپارتاید بود و از این جهت نمی‌توانستیم تحصیل کنیم، برای همین به کشور آفریقای جنوبی رفتم و سال‌ها به عنوان دادستان در دادگاه‌های نامیبیا و مدت کمی نیز به عنوان وکیل خدمت کردم.

محسنی اژه‌ای از وضعیت مسلمانان در کشور نامیبیا پرسید که رئیس بازرسی کل کشور نامیبیا پاسخ داد: مسلمانان در این کشور خیلی اقلیت هستند و بند عدد مشخصی از آنها ندارم. با کمک‌های سخاوتمندانه‌ مسجدی تاسیس شده که توسط مسلمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما سکولار است اما آموزش‌های مذهبی از دوره دبستان آغاز شده و همه ادیان آزادند که در آنجا آموزش‌هایشان را داشته باشند.

معاون اول دستگاه قضا در پایان با اشاره به اینکه یکی از ظلم‌هایی که انجام می‌شود این است که افرادی را به عنوان تروریست آموزش می‌دهند و برای منافع خودشان تحت عنوان اسلام‌ستیزی علیه کشورها کشت و کشتار راه می‌اندازند.

او اضافه کرد: امروز بسیاری از تروریست‌ها در کشورهای همسایه در عراق و سوریه دست‌پرورده برخی کشورهای غربی هستند؛ به‌ویژه آمریکا که از طریق آنها آموزش پول و سلاح در جهت منافع آنها می‌گیرند که این بهانه‌ای برای تبلیغات علیه اسلام و مسلمین شده است.

نظر شما