شناسهٔ خبر: 13421961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

در نخستين حضور زنگنه در مجلس دهم عنوان شد

قراردادهاي IPC زير دست دولت براي اصلاح

صاحب‌خبر -

گروه انرژي    
 هر چند حالا ديگر رسايي نيست تا گاه و بيگاه با سوال‌هاي مختلف، زنگنه را از خيابان طالقاني راهي بهارستان كند اما با انتخاب 23عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي بيژن زنگنه، وزير نفت روز گذشته راهي خانه ملت شد تا گزارشي از عملكرد اين وزارتخانه طي حدود دو سال و 9ماه فعاليت در دولت يازدهم ارائه دهد. زنگنه با اعداد و ارقام و دست پر راهي تريبون مجلس شد و اعلام كرد كه توليد نفت ايران در آخر خرداد ماه به 3ميليون و 800 هزار بشكه خواهد رسيد، رقمي كه با توجه به آمار اعلام شده از سوي اوپك در تازه‌ترين گزارش خود كه توليد نفت ايران را در ماه ميلادي گذشته 3ميليون و 562 هزار بشكه اعلام كرده بود، دور از دسترس به نظر نمي‌رسد. وزير نفت در سخنان خود آمار افزايش توليد نفت از ميادين غرب كارون، افزايش برداشت از پارس جنوبي، افزايش توليد و صادرات و گازرساني به مجتمع‌هاي پتروشيمي و در نهايت توليد بنزين يورو 4 در اين دولت را اعلام كرد. بخش بعدي سخنان زنگنه در مجلس به تشريح وضعيت بازار نفت و اعلام سياست ايران درحال حاضر اختصاص داشت. او در اين قسمت اعلام كرد كه ايران با اتخاذ سياست «نظام بازگشت هر چه سريع‌تر» به بازار نفت توانست جاي خود را در بازار به دست آورد. زنگنه در اين بخش از سخنان خود اعلام كرد كه دليل عدم كاهش قيمت نفت با افزايش توليد ايران، اتخاذ اين سياست از سوي دولت بوده است. البته بسياري از كارشناسان بازار دليل اين اتفاق را نه در سياست ايران بلكه در همزماني افزايش توليد نفت خام از سوي ايران با اختلال عرضه از سوي نيجريه، ليبي و كانادا مي‌دانند. به هر صورت، همانطور كه انتظار مي‌رفت نمايندگان در پرسش‌هاي خود از وزير نفت، پاي قراردادهاي جديد نفتي را به ميان كشيدند، زنگنه نيز تلويحا پاسخ داد كه طبق نص قانون وزارت نفت براي تصويب كليات قراردادها به تصويب مجلس احتياج نداشته و تصويب هيات دولت كفايت مي‌كند. او در نهايت اعلام كرد كه هم‌اكنون با توجه به برخي انتقادها، اصلاحات مد نظر براي اعمال در مدل قراردادي صنعت نفت را براي تصويب به دولت فرستاديم.
به گزارش«تعادل» بيژن زنگنه با بيان اينكه توليد نفت ايران در خرداد ماه امسال از مرز سه ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه در روز گذشت، افزود: اين درحالي است كه توليد نفت ايران در پنج ماه نخست سال ٩٢، ٢ميليون و ٧٠٠هزار بشكه در روز بود.
وي مقدار توليد ميعانات گازي را نيز ٦٠٠ هزار بشكه در روز عنوان كرد و افزود: اين ميزان در سال ٩٢ ،٣٨٠هزار بشكه بوده است. وزير نفت با بيان اينكه صادرات نفت ايران از دي ماه سال ٩٤ تاكنون ٢برابر شده است درحالي كه اين رقم در پنج ماه نخست سال ٩٢ بدون احتساب ميعانات گازي روزانه ٩٧٠هزار بشكه بود، تصريح كرد: مقدار صادرات نفت ايران هم‌اكنون از مرز ٢ميليون بشكه در روز فراتر رفته است.
زنگنه با بيان اينكه افزايش توليد نفت ايران بر ميدان‌هاي مشترك غرب كارون متشكل از ميدان‌هاي آزادگان، يادآوران و ياران متمركز است، تصريح كرد: توليد نفت از اين ميدا‌ن‌ها در آغاز به كار دولت يازدهم ٧٠هزار بشكه در روز بود كه در پايان خرداد ماه امسال به ٢٠٠هزار بشكه در روز مي‌رسد و تا پايان سال ٩٥ از ٢٦٠هزار بشكه در روز نيز فراتر مي‌رود.

 برداشت دو برابري از عسلويه
وزير نفت از افزايش ٥٠ درصدي ميانگين برداشت گاز از پارس جنوبي در سال ٩٤ نسبت به سال ٩١ خبر داد و گفت: درحالي كه ميانگين برداشت روزانه گاز از پارس جنوبي در سال ٩١، ٢٤١ميليون متر مكعب بود، اين رقم در سال ٩٤ به ٣٥٤ميليون متر مكعب افزايش يافت كه از رشد ٥٠ درصدي آن حكايت دارد.  زنگنه يادآور شد: گاز تحويلي به نيروگاه‌ها نيز كه در سال ٩٢ حدود ٣٦ميليارد متر مكعب بود، امسال به ٧٠ميليارد مترمكعب مي‌رسد و رشد ٢برابري را تجربه خواهد كرد كه دستاورد بزرگي است.
زنگنه سپس به ارائه گزارش توليد محصولات پتروشيمي پرداخت و با بيان اينكه توليد محصولات پتروشيمي در آغاز سال ٩٢، ٤٠,٦ميليون تن و صادرات آن 12.8ميليون تن بوده است، اظهار كرد: اين ارقام در سال ٩٤ به ترتيب به ٤٦ميليون تن و 18.7ميليون تن رسيده كه نشان‌دهنده افزايش ٤٦درصدي در صادرات است.
وزير نفت با بيان اينكه گاز طبيعي تحويلي به مجتمع‌هاي پتروشيمي از ٣٥ميليون تن در سال ٩٢ به ٤٣ميليون تن در سال ٩٤ رسيده است، افزود: ما هيچ محدوديتي براي مصرف گاز در مجتمع‌هاي پتروشيمي نگذاشتيم.
وي با بيان اينكه سال ٩٥ يك سال استثنايي براي صنعت پتروشيمي ايران است، يادآور شد: تا نيمه سال ٩٦ تعداد زيادي از مجتمع‌هاي پتروشيمي به بهره‌برداري مي‌رسند و تاكنون بخشي از آنها مانند پتروشيمي لرستان و مهاباد به بهره‌برداري رسيده است و بقيه نيز همانند مرودشت، پرديس، كاوه و... به بهره‌برداري خواهند رسيد.
به گفته زنگنه، توليد محصولات پتروشيمي با تكميل اين مجتمع‌ها به قيمت سال ٩٢، ٥,٧ ميليارد دلار افزايش مي‌دهد كه خيز يزرگي براي ٢برابر شدن توليد محصولات پتروشيمي است.
وزير نفت سپس به بخش فرآورده‌هاي نفتي اشاره كرد و با بيان اينكه خوشبختانه هم‌اكنون در هفت كلان‌شهر كشور بنزين با استاندار يورو ٤ توزيع مي‌شود، تصريح كرد: فرآورده‌هايي كه استاندارد نبودند در دولت يازدهم حذف شده است.

 از بنزين چه خبر؟
زنگنه با بيان اينكه توليد بنزين يورو ٤ در دولت يازدهم به ٢٥ميليون ليتر در روز رسيده است درحالي كه اين رقم در آغاز به ‌كار اين دولت يك ميليون و ٢٠٠هزار ليتر بوده است، افزود: در توسعه بخش پالايش، اولويت نخست ما پالايشگاه ستاره خليج فارس، بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي كشور با ظرفيت ٣٦٠هزار بشكه در روز است كه اميدواريم فاز نخست اين پالايشگاه تا پايان امسال وارد مدار شود.
به گفته وزير نفت با ورود فاز نخست اين پالايشگاه، كشور نه تنها از واردات بنزين بي‌نياز خواهد شد بلكه مي‌تواند وارد بازارهاي صادراتي شود.  زنگنه پالايشگاه آناهيتا در كرمانشاه و پارس در شيراز را از ديگر اولويت‌هاي بخش پالايش كشور عنوان كرد و افزود: ما براي رغبت سرمايه‌گذاران به سرمايه‌گذاري در اين بخش حداكثر تخفيف‌ها را داده‌ايم و اميدواريم با رفع تحريم و حل مشكل فاينانس مشكلات سرمايه‌گذاري در اين بخش حل شود.
وي با بيان اينكه همچنين مجوز ساخت هشت پالايشگاه ميعانات گازي در سيراف با مجموع ظرفيت روزانه ٤٨٠هزار بشكه نيز صادر شده است، تصريح كرد: با توسعه اين پالايشگاه‌ها تا چهار سال آينده ايران ديگر ميعانات گازي براي صادرات نخواهد داشت و همه ميعانات گازي كشور كه در آن مقطع با توسعه فازهاي پارس جنوبي به روزانه يك ميليون بشكه خواهد رسيد در كشور مصرف مي‌شود.
به گفته زنگنه با انجام اين كارها، ظرفيت پالايشي كشور از يك ميليون و ٧٠٠هزار بشكه در روز به نزديك سه ميليون بشكه در روز مي‌رسد.
 موضوع مورد علاقه نمايندگان
وزير نفت در ادامه اين جلسه به موضوع گازرساني كه مورد علاقه نمايندگان نيز است پرداخت و با اشاره به اينكه پوشش گازرساني روستاهاي كشور از نظر جمعيتي در سال ٩٢، ٥٥ درصد بود كه در ارديبشهت ٩٥ اين رقم به ٧٠درصد نزديك شده است، افزود: برنامه اين است با استفاده از تسهيلاتي كه مجلس تصويب كرد به عنوان ماده ١٢قانون رفع موانع توليد، ما بتوانيم پوشش گازرساني كل جمعيت كشور را تا پايان سال ٩٦ به ٩٥درصد برسانيم. اين عدد هم‌اكنون ٩٠درصد است و اگر اين كار انجام شود تقريبا همه كشور تحت پوشش گازرساني قرار گرفته است.

 ايستادگي ايران در برابر رقباي سر سخت
وزير نفت در ادامه اين بحث به بازگشت ايران به بازار نفت اشاره كرد و با بيان اينكه ايران در بهترين شرايط وارد بازار نفت شده است، تصريح كرد: ايران در شرايطي وارد بازار نفت شد كه بسياري گمان مي‌كردند، ورود نفت ايران سبب كاهش بيشتر قيمت نفت مي‌شود درحالي كه اينگونه نشد و قيمت نفت درحالي كه ما يك ميليون بشكه نفت جديد وارد بازار كرديم نه تنها كاهش پيدا نكرد بلكه افزايش يافت.
وي در توضيح دلايل كاهش نيافتن قيمت نفت با وجود ورود يك ميليون بشكه‌يي نفت ايران هم گفت: ايران پيش از ورود نفت خود به بازار نفت با وجود انتقاد بسياري از دوستان اعلام كرد كه به زودي به بازار باز خواهد گشت يا ايران در سريع‌ترين زمان به بازار نفت بازمي‌گردد و... عنوان كردن اين موضوع سبب شد تا بازار نسبت به ورود نفت ايران به بازار واكسينه شود و نفت ايران را لحاظ كند.
زنگنه با تاكيد بر اينكه با وجود اين انتقادها، سياست نظام بازگشت هر چه سريع‌تر بشكه‌هاي نفت ايران به بازار بوده است، تصريح كرد: ايران در ورود به بازار نفت يك اصل مهم را سرلوحه كارش قرار داد و آن اينكه بايد هر چه سريع‌تر به بازار نفت بازگردد زيرا در غير اين صورت نمي‌توانست سهم از دست رفته خود را در بازارهاي جهاني و اوپك به دست آورد.
به گفته وي، اگر ايران مي‌خواست بشكه‌هاي نفت خود را به آرامي وارد بازار كند هيچگاه قادر نبود سهم از دست رفته در بازار را به دست آورد يعني اجازه بازگشت بشكه‌هاي نفت ايران به بازار داده نمي‌شد.
وزير نفت با بيان اينكه ايران رقباي سنگين و سرسختي در بازار نفت دارد، افزود: حتي اگر اين كشورها مخالف سياسي نباشند اما از نظر بازار طبيعي رقابت، رقباي سرسخت ما هستند. زنگنه افزود: با وجود اينكه فشارهاي زيادي بر ما وارد بود اما در مقابل آن ايستاديم.

 پاسخ به نمايندگان
پس از پايان بخش نخست سخنان وزير نفت در مجلس، نمايندگان پرسش‌هايي با او طرح كردند. وزير نفت با اشاره به برنامه اين وزارتخانه براي ايجاد شركت‌هاي اكتشاف و توليد و با ابراز تاسف از اينكه برخي به من براي اين تصميم انتقاد مي‌كنند و معتقدند اين شركت‌ها كارچاق‌كن خارجي‌ها مي‌شوند، اظهار كرد: اين شركت‌ها صاحب شخصيت هستند، ظرفيت‌هاي اين مملكت خواهند بود و سرمايه‌هايي ماندگار براي كشور خواهند شد.
زنگنه با اشاره به مشكلات مالي كه گريبانگير وزارت نفت است، ادامه داد: امسال وضع منابع مالي نفت بهتر شده اما در مجموع صنعت نفت براي تحقق اهداف خود در برنامه پنج‌ ساله توسعه به ٢٠٠ميليارد دلار سرمايه‌گذاري نياز دارد كه ١٣٠ميليارد دلار آن به بخش بالادست صنعت نفت مربوط مي‌شود و عمده اين نياز بايد از منابع خارجي تامين شود.
وزير نفت در پاسخ به اظهارات يكي از نمايندگان خانه ملت درباره تصويب قراردادهاي جديد نفتي در مجلس شوراي اسلامي گفت: در قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت كه تصويب شده، وزارت نفت مكلف شده است شرايط عمومي و الگوي جديد قرادادهاي نفتي را به تصويب دولت برساند و اگر در قانون به ضرورت مصوب شدن قراردادهاي نفتي از سوي مجلس نيز اشاره مي‌شد، وزارت نفت از قانون تبعيت مي‌كرد.  زنگنه ادامه داد: پس از ٢سال متن مصوبه‌يي درباره مدل جديد قراردادي صنعت نفت تدوين و از سوي دولت تصويب شد و در اين مسير با هر نهادي كه حاضر به مذاكره بود، مذاكره كرديم و از نظرات صاحبنظران بهره‌مند شديم.
وي به برگزاري حدود ٤٠ساعت جلسه در ستاد اقتصاد مقاومتي و جلسات با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه اشاره و تصريح كرد: هم‌اكنون با توجه به برخي انتقادها، اصلاحات مد نظر براي اعمال در مدل قراردادي صنعت نفت را براي تصويب به دولت فرستاديم.  وزير نفت با تاكيد بر اينكه در قانون آمده است، شرايط عمومي و الگوي جديد قراردادي نفت به تصويب دولت برسد و نسخه‌يي از آن به صورت محرمانه براي در جريان قرار گرفتن نمايندگان خانه ملت در اختيار مجلس قرار گيرد، يادآور شد: وزارت نفت تابع قانون عمل كرده است.

نظر شما