شناسهٔ خبر: 13420226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

زنگنه : صادرات نفت ایران ۲میلیون بشکه در روز شد

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی – اجتماعی: وزیر نفت دیروزدر گزارشی به جلسه علنی مجلس،از افزایش دو برابری میزان صادرات نفت خبر داد.

بیژن زنگنه گفت: میزان صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۲ حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز بود که دراین ماه به حدود دو میلیون بشکه رسیده است.همچنین تولید میعانات گازی کشور از ۳۸۰ هزار بشکه در آغاز کار دولت یازدهم، اکنون به ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وزیر نفت با بیان این که در ابتدای آغاز به کار این دولت‌، ۱۷ فاز پارس جنوبی نیمه کاره بود و در کشور معضل کمبود گاز وجود داشت، افزود: در سال ۱۳۹۲ روزانه ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می‌شد که در سال ۱۳۹۴ با افزایش حدود ۵۰ درصدی به ۳۵۴ میلیون بشکه افزایش یافت.

زنگنه درباره وضع تولید محصولات پتروشیمی‌هم گفت: در سال ۱۳۹۲ سالانه ۶ر۴۰ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی‌در کشور تولید می‌شد که در سال ۹۴ به ۴۶ میلیون تن افزایش یافت و میزان صادرات هم از ۸ر۱۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۸ر۱۸ تن در سال ۹۴ افزایش یافت.

وزیر نفت تاکید کرد: در سال ۱۳۹۵ و همچنین تا نیمه نخست سال ۱۳۹۶‌، شمار زیادی از طرح‌های پتروشیمی‌به بهره برداری ‌می‌رسند که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی‌های مرودشت، پردیس، کاوه و فاز ۲ کاویان اشاره کرد که با تکمیل این مجتمع‌ها ۷ر۵ میلیارد دلار به ارزش تولید محصولات پتروشیمی‌افزوده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش تولید بنزین یورو ۴ اشاره کرد و گفت: تولید بنزین یورو ۴ در دولت یازدهم از ۲ر۱ میلیون لیتر به ۲۵ میلیون لیتر رسیده است و اکنون در هفت کلانشهر کشور بنزین با استاندار یورو ۴ توزیع می‌شود و با بهره برداری از فازنخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال، از واردات بنزین بی نیاز و حتی صادرکننده بنزین خواهیم شد.

زنگنه درباره طرح‌های گازرسانی گفت: پوشش گازرسانی روستاهای کشور از ۵۵درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷۰ درصد در اردیبهشت ۱۳۹۵ رسیده است.

وی با بیان این که قیمت نفت پس از دو سال روند کاهشی، اکنون شاهد افزایش است که تحلیگران دلیل آن را افزایش تقاضا و کاهش تولید نفت‌های گرانقیمت می دانند، تاکید کرد: شرایط موجود حاکی از آن است که در حال خروج از شرایط بحرانی هستیم.

وزیر نفت افزود: ایران در صورت تاخیر در بازگشت به بازار جهانی نفت، نمی‌توانست سهم از دست رفته خود را در بازارهای جهانی و اوپک به دست آورد.

چالش‌های صنعت نفت

وی چالش‌های صنعت نفت ایران را تحریم‌ها، تراکم پرسنل و سرعت و شتاب افزایش مصرف انرژی در کشور اعلام کرد و افزود: خوشبختانه تحریم‌ها رفع شد.

وزیر نفت درباره مفاسد مالی در صنعت نفت هم گفت: ۷ر۲ میلیارد دلار از منابع نفت را بابک زنجانی برده و معلوم نیست چه بر سر آن آورده است. همچنین در گذشته، خریدهایی انجام شده که شماری از آنها بی ضمانت بوده که نمونه آن دکلی است که مشخص نیست به کجا رفته است.

زنگنه درباره استخراج نفت از دریای خزر، گفت: اکتشاف و استخرج نفت در دریای خزر به دلیل عمق زیاد و نبود فناوری فعالیت در آبهای عمیق در کشور، ریسک زیادی دارد.

وی درباره تصویب قراردادهای جدید نفتی در مجلس گفت: بر اساس قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که تصویب شده، وزارت نفت مکلف شده است شرایط عمومی‌و الگوی جدید قراردادهای نفتی را به تصویب دولت برساند و اگر در قانون به ضرورت مصوب شدن قراردادهای نفتی از سوی مجلس هم اشاره می‌شد، وزارت نفت از قانون تبعیت می‌کرد.

زنگنه افزود: پس از دو سال، مصوبه ای ‌درباره مدل جدید قراردادی صنعت نفت تدوین و از سوی دولت تصویب شد و در این مسیر، با هر نهادی که حاضر به مذاکره بود، مذاکره شد. در قانون آمده است، شرایط عمومی‌و الگوی جدید قراردادی نفت به تصویب دولت برسد و نسخه ای از آن به طور محرمانه برای در جریان قرار گرفتن نمایندگان خانه ملت، در اختیار مجلس قرار گیرد.

وزیر نفت تاکید کرد: البته اگر مجلس‌

(با تصویب قانون) ما را ملزم به ارائه این قراردادها به مجلس کند آن را اجرا خواهیم کرد.پس از گزارش وزیر نفت، نمایندگان مجلس بر استفاده سریع تر از میادین مشترک گاز و نفت میان ایران وکشورهای همسایه تاکید کردند.

همچنین محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی،‌ صنایع و معادن و کشاورزی پس از ارائه گزارش وزیر نفت گفت: گردش اقتصاد کشور نیازمند بنگاه‌ها، قوانین و فعالان اقتصادی است.

ایجاد فضا علیه دولت

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی هم در صحن مجلس، به جنجال‌های سیاسی هفته گذشته علیه دولت اشاره کرد و گفت: هیچ تخلفی در بانک‌های متبوع این وزارتخانه انجام نگرفته و حقوقی که اعلام شده است، تجمیع یک سال بوده که هنوز وزیر هم با آن موافقت نکرده است.

علی ربیعی در ارائه گزارشی از عملکرد وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به مجلس دهم، با تاکید بر این که هیچ حقوقی به شکل پنهان پرداخت نشده است، افزود: رویه پرداخت در بانک رفاه کارگران به روال دیگر بانک‌ها بوده و بررسی‌های دو ماه گذشته نشان می‌دهد هیچ تخلفی در این بانک انجام نگرفته است.

وی اظهار داشت: برخی مغرضان تعطیلی پارس الکتریک را مطرح می‌کنند، در صورتی که دکتر روحانی(رئیس جمهوری) در سخنرانی انتخاباتی خود اعلام کرده بود این کارخانه به دلیل سوء مدیریت در دولت گذشته به لانه کبوترها تبدیل شده است.

ربیعی درباره بانک رفاه کارگران گفت: پول‌هایی که به شکل فیش حقوقی در فضای مجازی منتشر شده‌، در حساب بانک و هنوز از بانک خارج نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پاکدستی مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی گفت: مهدی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی که ۱۳۰میلیون ریال حقوق او تعیین شده است‌، فقط ۶۰میلیون ریال برداشت می‌کند. این موضوع درباره مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری هم صادق است.ربیعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشور به یک اجماع بزرگ بر سر راهکارهای توسعه و اجماع بر سر چگونگی پرداخت هزینه تصمیم‌های بزرگ نیاز دارد. فقر، صندوق‌های بیمه، آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست، آب و مسائلی از این قبیل از جمله مسائل هستند.

وی ادامه داد: بدون نگرش جدی مجلس، دولت و همه مشارکت‌کنندگان در فرآیند اقتصاد مقاومتی به سمت رشد اشتغالزا حرکت نخواهیم کرد.

ربیعی با بیان این که رسیدن به رشد اشتغالزا و توسعه و اقتصاد فقرزدا که من بر آن تاکید دارم، نیازمند توسعه نیروی انسانی ماهر است، افزود: پس از ۳ سال تجربه فعالیت در دولت درباره نیروی کار کشور به صراحت می‌گویم که این نیروها به شدت غیرماهر و فاقد استانداردهای لازم برای اقتصاد امروز دنیا است و توسعه آموزش به شکل فعلی، درمان مشکلات مهارت نیروی کار کشور نبوده است. همه کشورهایی که رشد پایداری را تجربه کرده‌اند، نیروی کار ماهر پرورش داده‌اند که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این مساله نقش مهمی‌ایفا خواهد کرد.

ربیعی افزود: صندوق‌های بازنشستگی در وضع ناخوشایندی به سر می‌برند‌.این صندوق‌ها به دلیل آن که دشت نمی‌کنند، در وضع نامناسبی قرار دارند و دولت و مجلس دهم باید برای پایدار کردن آنها اقدام اساسی انجام دهند تا برخی رویه‌های نادرست گذشته تکرار نشود.

گزارش دیوان محاسبات درباره حقوق‌ها

همچنین در جلسه دیروز رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار داشت: گزارش دیوان محاسبات درباره بحث حقوق‌ها احتمالا تا اوایل هفته آینده ارائه خواهد شد.

لاریجانی حساسیت دولت در رسیدگی به موضوع پرداخت حقوق‌های بالا را ستود و گفت: باید مکانیزم‌هایی برای جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نامتعارف وجود داشته باشد.

وی همچنین در واکنش به گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره وضع اشتغال و کارآفرینی تاکید کرد: در مجلس نهم گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی تهیه شد که در این گزارش به حقوق‌های غیر متعارف اشاره شده بود، اما به چه دلیل این موضوع باز هم تکرار می‌شود؟

وی این سئوال را مطرح کرد که با توجه به بزرگ بودن مجموعه اقتصادی شستا چرا در این مجموعه، مدیریت مستقری وجود ندارد؟

رئیس مجلس گفت: تفاوت‌های حقوق و دستمزد براساس کارآمدی، موضوع درستی است که البته تفاوت آن نباید غیرقابل قبول و غیرمتعارف باشد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که صندوق‌های بازنشستگی وضع مناسبی در کشور ندارند، خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: شما بیان کردید کمیته مشترک باید این موضوع را بررسی کند که مانعی در این رابطه وجود ندارد.بنابراین پیشنهاد بررسی کار را به طور کارشناسی ارائه دهید تا در تدوین برنامه ششم موضوع لحاظ شود، به دلیل این که موضوع صندوق‌های بازنشستگی نگران کننده است.

در ادامه جلسه، نمایندگان بر رسیدگی به مشکلات بازنشستگان تاکید کردند.

همچنین اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس تذکر کتبی۲۰ نماینده به سه وزیر درباره آتش سوزی در پاسارگاد و حفظ منابع طبیعی را قرائت کرد.

بنا به این گزارش در جلسه دیروز مجلس، طرح مبارزه با جرائم اقتصادی به مجلس اعلام وصول شد. جلسه بعدی مجلس ۳۰ خرداد خواهد بود.

نظر شما