شناسهٔ خبر: 12345799 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

روی خط خبر/ مشکلات بیمه ای کارگران فصلی

عباسی رئیس کانون های عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: یکی از مشکلات کارگران فصلی این است که با توجه به دریافت ۳ درصد حق بیمه بیکاری از کارفرما کارگران فصلی شامل دریافت بیمه بیکاری نمی شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دربرنامه امروزروی خط خبر مسائل و دغدغه های کارگران فصلی با حضورغلامرضا عباسی رئیس کانون های عالی انجمن های صنفی کارگران، عزیز معصومی رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه های قرچک در استودیو و در ارتباط تلفنی محمدحسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی و محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شد.
معصومی رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه های قرچک
معصومی رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه های قرچک درباره کارکردن کارگران گفت: کارگران موظفند در هفته 44 ساعت و درماه 176 ساعت باید کار کنند.وی گفت: کارگران فصلی بقیه ساعت را نیز برای تامین معیشت کار کنند. معصومی گفت: کارگران فصلی حداکثر 6 ماه کارمی کنند و 6 ماه دیگر را عملا بیکار هستند. آنها در فصل بهار و تابستان کار می کنند و حقوق آنها بر اساس حداقل مزد تعیین شده شورایعالی کار تعیین می شود. بیمه آنها به طور کامل رد نمی شود و مدت زمانی که  کار نمی کنند بیمه بیکاری دریافت نمی کنند، اما 3 درصد بیمه بیکاری را سازمان تامین اجتماعی از کارفرما دریافت می کند.

معصومی در ادامه افزود: برخی کارفرمایان در ارسال لیست بیمه کارگران فصلی تعلل می کنند که این امر معزلات زیادی را دامن گیر کارگران و کارفرمایان کرده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه های قرچک  گفت: انتظار این است که سازمان تامین اجتماعی کارگران فصلی را بیشتر حمایت کند.
محمد حسن زدا معاون سازمان تامین اجتماعی

 محمد حسن زدا معاون سازمان تامین اجتماعی در ارتباط تلفنی با برنامه درباره کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی گفت: حدود 250 هزار کارگر فصلی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. وی گفت: کارگران فصلی با علم و آگاهی در زمان مشخص شده کار می کنند و طبق قانون، بیمه بیکاری شامل کسی که غیرارادی از کار بیکار شود می شود.
 
در ادامه برنامه عباسی رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: چون زمان شروع کار و بیکار شدن کارگران فصلی مشخص است پس نباید 3 درصد بابت بیمه بیکاری از سوی سازمان تامین اجتماعی دریافت شود.

عباسی رئیس انجمن کانون عالی انجمن های صنفی کارگران

وی افزود: درست است که شناسایی کارگران فصلی سخت است اما با کمک تشکل ها می توان آمار را پیدا کرد و مورد حمایت قرار داد.

اما در ادامه آقای زدا معاون سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به آقای عباسی اظهار داشت: عمده کارگران فصلی در حوزه کشاورزی هستند. دولت مکلف است با تشکیل بیمه روستایی و عشایر آنها را تحت پوشش قرار دهد . یک میلیون هم در حوزه کارگران ساختمانی مشغول به کار هستند و عمده کارگران هم  در کارگاه ها فعالیت دارند. وی درباره دریافت 3 درصد بیمه بیکاری گفت: این مقدار را از کارفرما دریافت می کنیم که اگر کارگری در فصل کار بیکار یا اخراج شد بتوانیم بیمه بیکاری پرداخت کنیم.

وی همچنین درباره اینکه قانون پرداخت بیمه بیکاری کارگرانی را که کمتر از یکسال قرارداد نداشته باشند را شامل نمی شود گفت: کارگران فصلی دو گروهند: کارگرانی که کارفرما دارند و آنهایی که کارفرما ندارند. آنهایی که کارفرما دارند کارفرما متصدی پرداخت است. بعضی کارگران فصلی قرارداد مشترک دارند که در مدت زمان بیکاری بیمه اختیاری داشته باشند که پوشش بیمه ای کامل شود. وی گفت: صندوق بیمه بیکاری تا سال 39 نزدیک به 700 میلیارد تومان زیان انباشته دارد. اما اگر سازمان تامین اجتماعی تشخیص دهد که فردی مستحق بیمه بیکاری است تقبل می کند و بیمه بیکاری را پرداخت  می کند.

زدا معاون سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی از محل منابع عمومی استفاده نمی کند ومنابع حاصله باید بوسیله سازمان تامین اجتماعی دریافت شود تا به کارگران پرداخت شود. وی افزود: قانون زمانی قابلیت اجرا دارد که منابع دیده شده باشد.
محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس

 محمد اسماعیل سعیدی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با برنامه درباره کارهایی که در مجلس برای کارگران فصلی انجام شده است گفت: بخشی از این کارگران، کارگران ساختمانی هستند که در بخشی از سال که سرد یا گرم است نمی توانند کارکنند اما بیمه کارگران ساختمانی در مجلس حل شده است. وی افزود: در بودجه سالانه مصوب شده است که مشکل کارگران فصلی از لحاظ بیمه حل شده است ولی از نظر آیین نامه ای مشکلاتی وجود دارد.
 

دانلود

 

نظر شما