شناسهٔ خبر: 12356744 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور خبر داد:

فعالیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور

قم - رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: طبق آمار بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور فعالیت دارند که باید تحت پوشش بیمه باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر شوکت شامگاه یکشنبه در نشست خبری خانه کارگر قم که در آستانه هفته کارگر برگزار شد، با بیان اینکه قوی شدن کانون‌های کارگری سبب احقاق حقوق آنها خواهد شد، گفت: اگر تشکل‌های کارگری متمرکز و متحد باشند می‌توانند در مراکز محوری قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم سازی کنند.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از کارگران ساختمانی از سال ۵۲ مصوب شده است، گفت: بر این اساس هر کارگر ساختمانی طبق ماده ۶۰ تا ۶۶ تأمین اجتماعی در صورت وقوع حادثه باید از طرف کارفرما و بیمه خسارت دریافت کند و حتی در صورت ضرورت بازنشسته شود مگر اینکه مقصر حادثه خودش باشد.

رئیس خانه کارگر قم با اشاره به حادثه‌ای که برای کارگر آرماتور بند قمی افتاد، گفت: این کارگر جوان که حدود ۲ سال پیش از ناحیه دست و پا به شدت آسیب دید و از کار افتاده شد برخلاف قول مسئولان حمایت نشد و اگر تأمین اجتماعی برایش مقرری ایجاد نمی‌کرد سرنوشت نامعلومی داشت.

وی با اعلام اینکه بیش از یک میلیون کارگر ساختمانی در کشور تحت پوشش بیمه اجباری هستند، گفت: طبق آمار بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور فعالیت دارند که باید تحت پوشش بیمه باشند.

کارگران ساختمانی از حقوق خود بی‌خبرند

شوکت با تأکید بر اینکه کارگران ساختمانی در معرض بیشترین خطرات و حادثه‌ها هستند، گفت: متأسفانه به دلیل اینکه بیشتر کارگران ساختمانی از حقوق خبردار نیستند و از طرفی کارفرمای ثابت و مشخص ندارند، در زمان وقوع حادثه چیزی عایدشان نشده و نمی‌توانند غرامتی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی مانند سایر کارگران باید ۷ درصد حق بیمه بدهند اظهار کرد: متأسفانه قانونی مصوب شد که بر اساس آن درآمد تأمین اجتماعی از پروانه‌های ساختمانی به شدت کاهش یافت و غیرواقعی شد و در نتیجه دست مدیران سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از کارگران ساختمانی بسته شد.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه در کشور بیش از ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند، افزود: در قم بیش از ۲۷۰ هزار نفر بیمه شده اصلی ۷۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.

وی از پوشش بیمه اجباری ۱۵۰ هزار نفر کارگر قمی خبر داد و گفت: تا زمانی که دلال‌ها و واسطه‌های نامعلوم در رأس قدرت تصمیم‌گیری باشند حقوق کارگران تأمین نخواهد شد.

شوکت با ابراز خرسندی از رشد و نمو دوباره انجمن‌های کارگری در قم گفت: در دو سال گذشته اعضای خانه کارگری به ۱۰ هزار نفر افزایش یافته که هنوز با تعداد مطلوب فاصله دارد.

نظر شما