شناسهٔ خبر: 1140907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

نخستین گام در گسترش تعاون ایجاد فرهنگ کار است

تهران - ایرنا - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در فرهنگ تعاون دچار مشکل هستیم، گفت: نخستین گام در گسترش تعاون ارتقای فرهنگ کار در جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی نقش تعاونی های نسل نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ که در محل سالن اجلاس برگزار شد، ضمن تبریک هفته تعاون به تعاونگران، افزود: اگر تعاونی ها درست مدیریت شوند قدرت بزرگ اقتصادی محسوب خواهند شد.

وی اظهار داشت: تعاون در ذهن بنیانگذاران جمهوری اسلامی یک باور است زیرا با آموزه های اقتصاد اسلامی مطابقت دارد.

به گفته ربیعی، اقتصاد تعاونی اقتصادی است که جنبه اجتماعی و فرهنگی دارد و مشارکت اجتماعی را افزایش می دهد.

وی با اشاره به سال های نخست انقلاب، افزود: به مرور که در عرصه اقتصادی وارد شدیم استراتژی اصلی الگو با تعاون فاصله گرفت و در مدیریت اقتصادی به دلیل اینکه ساختار مناسبی برای این رویکرد ایجاد نکردیم لذا تفکر تعاون کم فروغ تر شد.

وی تصریح کرد: با نگاه عدالت محوری دوباره و با قدرت گفتمانی که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته، بخش تعاون جایگاه خود را ارتقا داد اما باز هم ساختار آن نامناسب است.

ربیعی اظهار داشت: هم اکنون پول زیادی در میان مردم به ویژه اقشار بالا دست جامعه وجود دارد، همچنین به دلیل فرهنگ آینده نگری در ایران اقشار پایین دست هم نقدینگی دارند.

وی ادامه داد: در صورتی که این پول های خرد را به سیستم اقتصادی کشور در قالب تعاونی ها بیاوریم می توانیم اقتصاد کشور را تحرک بیشتری ببخشیم.

وی تاکید کرد: حتی در میان تصمیم سازان باید ذهنیت نسبت به بخش تعاون اصلاح شود.

ربیعی گفت: ویژگی اصلی اقتصاد تعاونی تولید بالا و توزیع ثروت است برای کاهش شکاف طبقاتی و افزایش سرمایه اجتماعی باید تعاونی ها فعال شوند.

وی با اشاره به توسعه نامتوازن در کشور، گفت: توسعه بخش تعاون می تواند به این نامتوازنی پاسخ دهد.

وزیر کار با بیان اینکه تعاونی می تواند کارآفرینی جمعی را برای ما به ارمغان بیاورد، گفت: در کشورهای توسعه یافته تعاونی ها نقش بالایی در صادرات و تولید ناخالص داخلی آن کشورها دارند.

وی گفت: هم اکنون 200 هزار شرکت تعاونی با 43 میلیون عضو در ایران به ثبت رسیده که از متوسط جهانی بالاتر می باشد.

به گفته ربیعی، در کل جمعیت جهان از هر 7 نفر یک نفر عضو تعاونی هستند و در ایران از هر سه نفر یک نفر عضو تعاونی می باشند.

وی گفت: نیمی از تعاونی ها تولیدی هستند و در بخش کشاورزی سهم تعاونی های روستایی 30 درصد است.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، بیان داشت: در این بخش زمین ها به طور عام خرد شده اند و با کمبود آب مواجه هستیم لذا بهترین راهکار برای استفاده از زمین های کوچک و رفع کمبود آب، کشت و برداشت در قالب تعاونی است.

ربیعی تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در حفظ اشتغال داریم، حفظ 50 هزار شغل در مناطق روستایی کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: 20 درصد مسکن ساخته شده در کشور توسط تعاونی ها انجام می شود، ضمن آنکه تاکنون یک میلیون مسکن مهر توسط این بخش احداث شده است.

ربیعی اظهار داشت: هم اکنون 80 درصد پسته و فرش دستباف در کشور در قالب تعاونی ها تولید می شود. همچنین 50 درصد حمل و نقل کشور از طریق تعاونی ها صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به توانایی های یادشده سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور باید بیش از پیش افزایش یابد.

به گفته وی زنان سهم بالایی در فعالیت های تعاونی کشور دارند.

وی در خصوص مشاغل خانگی گفت: این نوع مشاغل به طور عام ناپایدار هستند لذا اگر از طریق تعاونی ها به هم مرتبط شوند، پایداری آنها نیز افزایش می یابد.

وی گفت: آسیب های جدی در بخش تعاون داریم که قسمتی از این مشکلات در ساختارهای تعاونی ها موجود است.

وزیر تعاون همچنین به کمبود سرمایه در بخش تعاونی اشاره کرد و گفت: قرار بود میزان سرمایه بانک توسعه تعاون برای کمک به این بخش 5 برابر شود که این مهم تاکنون تحقق نیافته است. این در حالی است که وزارت کار در امر نظارت بر بخش تعاون نیز ضعیف عمل کرده که باید این نقصیه جبران شود.

ربیعی تاکید کرد: برای توسعه تعاون و سیاستگذاری و حمایت های قانونی باید با مجلس متعامل شویم و کلینیک های عارضه یابی در خصوص ضعف تعاونی ها در استان ها ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان اظهار امیدواری کرد: سال 93 سال جهشی برای بخش تعاون باشد.

اقتصام(3)9132/9123**1558

نظر شما