شناسهٔ خبر: 1137519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون وزير تعاون: توسعه عدالت مهمترين هدف توسعه تعاون

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر/ اجتماعی 1393/06/12
معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت : مهمترین هدف توسعه تعاون، توسعه عدالت است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ سید حمیدکلانتری رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش ملی نقش تعاونی های نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ افزود : تعاونی ها در توسعه عدالت نقش اساسی دارند و فاصله های اقتصادی را کم و امکان توزیع عادلانه را فراهم می‌کنند.
وی گفت : توسعه تعاون توسعه توانمندی هاست تا قشرهای ضعیف تر از طریق ساختار حقوقی تعاونی زمینه رشد و تعالی را فراهم کنند.
کلانتری با اشاره به اینکه یکی از نقش های تعاون، توسعه اشتغال و رفع بیکاری است ، افزود : باید با توسعه تعاونی‌ها کانون های ایجاد اشتغال فراهم شود.
وی گفت : تعاونی ها در خدمت توسعه تولید و رشد اقتصادی است و هر میزان گسترده تر شوند می توانند نقش بیشتری در توسعه اقتصاد داشته باشند.
کلانتری افزود : یکی از بهترین راههای تحقق اهداف سیاست های کلی نظام رشد و تقویت تعاونیهاست.
وی به ظرفیت های تعاونی‌ها اشاره کرد و افزود: 110 هزار تشکل فعال در قالب تعاونی اتحادیه یا اتحادیه های سراسری ، استانی و کشوری فعالیت دارند که این مجموعه عظیم یک شبکه هم افزایی پرتوانی هستند و هیچ تشکلی مانند تعاونی ها به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت نمی کنند.
معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ در توسعه تعاونی ها باید به سمتی برویم که اهداف پیش بینی شده در برنامه های توسعه و سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که روح آن توسعه تعاون و اعتدال در بین فعالان اقتصادی است محقق شود.
کلانتری به هفت برنامه و محور اساسی برای توسعه تعاون اشاره کرد و افزود: برای تحول در تعاون باید به برنامه های محوری برسیم که نخستین محور و برنامه ما ترویج فرهنگ تعاون است.
وی گفت : در پی گسترش تعاونی‌های جدید در بین جوانان و نوجوان هستیم.
کلانتری افزود : برنامه اساسی دوم برای توسعه تعاون، توسعه مدیریت و توانمندی منابع انسانی و برنامه سوم نیز تقویت تعاملات شبکه ای است.
کلانتری با اشاره به اینکه محور چهارم برای توسعه تعاون تقویت و توسعه همکاری بین بخشی است ، گفت: برنامه پنجم ما تامین منابع و مشوق‌ها برای توسعه تعاونی هاست .
وی افزود: بانک توسعه تعاون نیازمند پشتیبانی است و صندوق توسعه تعاون باید بخشی از منابع خود را مستقیم در اختیار تعاونی‌ها قرار دهد.
کلانتری با اشاره به اینکه ‌محور ششم برای توسعه تعاون، توسعه بازار و برند است ، گفت: تعاون باید برند جدیدی شود و نیازمند ارتقای نشان تعاون هستیم و برندهای تعاون باید پررنگ شود و به نگاهی جدید در تعاونی ها نیاز داریم.
وی افزود: تعاونی های سهامی عام و فراگیر از تعاونی های نسل جدید هستند و باید آن ها را دنبال کنیم.
کلانتری با اشاره به موضوع سهام عدالت در تعاونی‌ها گفت: 342 تعاونی در این حوزه در سطح شهرستان‌ها تشکیل شده است و 42 میلیون نفر عضو این سهام هستند.
وی هفتمین محور و برنامه اساسی برای توسعه تعاون را توسعه نظارت و تعمیم نظارت دانست.
صدا و تصویر دارد
---

نظر شما